پنجشنبه ۸ اسفند ۱۳۸۷ - ۰۶:۱۹
۰ نفر

فرانک عطیف: درباره بازی‌های ویدیویی و کامپیوتری و تأثیر آن بر روی دانش‌آموزان، همواره بحث‌های زیادی مطرح بوده است

این‌که آیا این بازی‌ها سودمند هستند یا خیر؟ البته با توجه به نوع این بازی‌ها، بر جنبه آموزشی بودن یا نبودن آنها،  نیز تأکید شده است.

براساس  پژوهشی که به تازگی انجام شده،  موج و نوع بازی‌های ویدیویی در بین دانش‌آموزان سال‌های آخر دبیرستان می‌تواند خطرهای جدی   به همراه داشته باشد؛ خطر‌هایی مثل ارتباط‌های فردی ضعیف واعتماد به نفس پایین.

پژوهشگران می‌گویند: «درست نیست که بگوییم هر شخصی که این بازی‌ها را انجام می‌دهد، اعتماد به نفس ندارد یا آخر و عاقبت بازی‌های ویدیویی  استفاده از مواد مخدر است. این یافته‌ها فقط حاکی از این است که بازی‌های کامپیوتری و ویدیویی ممکن است نتیجه‌های منفی در پی داشته باشد؛ البته دست‌کم برای گروهی از افراد.»

این پژوهش در دانشگاه «پرو» در آمریکا انجام شده و پژوهشگران رفتار 500 دانش‌آموز دختر و 313 پسر سال آخر دبیرستان و دوره کالج را در این کشور در طی 12ماه از نظر نوع و میزان بازی ویدیویی و استفاده از اینترنت، بررسی کرده اند.

یافته‌های این پژوهش نشان می‌دهد، تفاوت جنسیت در شکل استفاده از اینترنت و انجام بازی ویدیویی کاملاً تأثیر دارد.

به عنوان مثال، پسرها سه برابر دخترها این بازی‌ها را انجام می‌دهند و هشت برابر آنها، بازی‌های خشن را انتخاب ‌می‌کنند.

دخترها، از اینترنت بیشتر برای کار مدرسه و پست الکترونیکی استفاده می‌کنند و پسرها برای کارها و نکته‌های تفریحی، مرور خبرهای روز و برخی امور منفی سراغ اینترنت می‌روند.
با این حال، بدون توجه به دختر یا پسر بودن، استفاده از مواد مخدر، روابط فردی ضعیف و... در اثر استفاده و انجام مکرر بازی‌های ویدیویی در بین آنها به چشم می‌خورد.

به گزارش مجله «جوان و نوجوان»، پژوهشگران این یافته‌ها را نقطه آغازی می‌دانند برای پژوهش های آینده و معتقدند تحلیل تداوم بازی‌های ویدیویی و استفاده از اینترنت بایستی درک کلی‌ از سلامت و توسعه را در بین نوجوانان و جوانان بالا ببرد.

کد خبر 75513

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز