اگر در زندگی زناشویی خود خیانت را تجربه کرده‌اید حتماً نگرانی و خاطرات بدی را پشت سر گذاشته‌اید. خیانت در روابط زناشویی یکی از موضوعاتی است که چگونگی برخورد در برابر آن همیشه سؤال بر انگیز بوده است. واکنش هر فرد نیز در شرایط مختلف متفاوت خواهد بود. اما مهم آن است سعی کنیم کمترین آسیب را متحمل شویم.

دکتر ندا رحیمی، متخصص روان شناسی، زوج درمانگر

همشهری آنلاین-یکتا فراهانی: پس از کشف اینکه همسرتان خیانت کرده است، غلبه بر افکار، خشم، آسیب‌ها و احساسات مرتبط با این نوع خیانت، کار دشواری است. چون شکافی را در اعتماد بین یکدیگر ایجاد می‌کند که به آسانی از بین نمی‌رود.

گاهی انجام بعضی کارهای ساده می‌تواند تا حدودی به شما کمک کند. فقط سعی کنید با پناه آوردن به تکنیک‌های اجتنابی مانند مصرف مواد مخدر، الکل یا نظایر آن از مشکل پیش رو فرار نکنید.

گاهی تلاش برای انجام کاری که به شما تمرکز می‌دهد کمک می‌کند تا بتوانید با دقت و توجه بیشتری در زمان مناسب و با مشورت و کمک گرفتن از افراد متخصص و با تجربه بهتر تصمیم بگیرید.

 عوامل فردی و ارتباطی

دکتر ندا رحیمی، متخصص روان شناسی، زوج درمانگر و مدرس دانشگاه درباره خیانت همسران می‌گوید: «دلایل و عوامل زیادی در خیانت افراد دخیل هستند؛ از یک طرف مسائل ارتباطی دو طرف و از طرف دیگر عوامل فردی عوامل فردی و اختلالات روان پزشکی، اختلالات خلقی یا اضطرابی، دوستان یا همنشینان دو طرف رابطه، چگونگی و شرایط زندگی در محیط کار یا زندگی خانوادگی و روابط بین فردی دو طرف در گرایش و اقدام به خیانت دخیل هستند.

بنابراین برای پیشگیری از خیانت باید به هر دو بعد فردی و ارتباطی همسران توجه کرد. چون تشخیص عوامل فردی تاثیرگذار و بهبود آنها می‌تواند گامی مهم و مؤثر در پیشگیری و حتی درمان مشکلات مربوط به خیانت باشد. 

چطور و چه وقت می‌توانم خیانت همسرم را ببخشم؟ | ترمیم ارتباط عاطفی زوجین بعد از خیانت

مهم‌ترین شرط درمان خیانت

این زوج درمانگر می‌گوید وقتی متوجه خیانت همسرتان می‌شوید سعی کنید در زمان مناسب در مورد شرایط پیش رو تصمیم بگیرید. چون این تصمیم می‌تواند بر زندگی آینده شما بسیارتاثیر گذار باشد.
تشخیص عوامل فردی تأثیرگذار و بهبود آنها نیز می‌تواند گامی مهم و مؤثر در پیشگیری و حتی مداخله درمانی در خیانت باشد.
پذیرش خیانت همسر و به نوعی نیز نخستین و مهم‌ترین شرط درمان خیانت فقط با قطع ارتباط کامل با نفر سوم در روابط فراحیطه زناشویی اتفاق می افتد.

ترمیم ارتباط عاطفی زوجین بعد از خیانت


دکتر رحیمی می‌گوید برای ترمیم ارتباط عاطفی زوجین، آن‌ها باید به طور کامل تعهدشان را نسبت به هم برگردانند، صمیمیتشان را در ابعاد مختلف فقط به همسر خود اختصاص دهند و هرگونه رابطه و صمیمیت را با نفر سوم به طور کامل حذف کنند.


درواقع تا وقتی تعهد به طور کامل حفظ نشود، روابط دیگر با فرد سوم در هر سطحی قطع نشود و فرد پیمان شکن تصمیم به جبران پیمان شکنی و صدمات وارد شده به همسر خود نگیرد، نمی‌توان امیدوار بود همسر خیانت دیده او را ببخشد، نمی‌توان امنیت عاطفی را به او و رابطه برگرداند و همچنین صمیمیت از دست رفته را در ابعاد مختلف ارتباط بین آن دو احیا کرد.​​​​​​

چطور و چه وقت می‌توانم خیانت همسرم را ببخشم؟ | ترمیم ارتباط عاطفی زوجین بعد از خیانت

قطع کامل ارتباط با نفر سوم

یکی از راه‌های درمان خیانت آن است که روابط خارج از حیطه زناشویی بعد از خیانت باید حتماً به طور کامل قطع شود. چون برقراری هرگونه رابطه خارج از حیطه زناشویی و ایجاد هرگونه صمیمیت با فردی به غیر از همسر به شدت آسیب زننده است.

در غیر این صورت، شما نمی‌توانید برای اینکه جلوی آسیب‌های وارد شده به رابطه با همسرتان را بگیرید یا حتی برای اینکه میزان احساس گناه خود را را بر اثر برقراری رابطه خارج از حیطه تعهدتان کاهش دهید کاری به غیر از قطع ارتباط سوم خود داشته باشید.

مراقب سلامت روان خود باشیم

توجه داشته باشیم هر گونه رابطه با فردی به غیر از همسر به هرمیزان و با هر کیفیت و هزینه‌ای به سلامت روان شما و همسرتان وهمچنین رابطه شما صدمه می‌زند. بنابراین باید به سرعت به فکر اتمام آن رابطه و برگشتن کامل به زندگی مشترک و همسرتان باشید.

به گفته این روان شناس، هیچ گونه خیانتی و در هیچ شرایطی در زندگی زناشویی مجاز نیست و هیچ گونه توجیهی هم برای آن وجود ندارد.

علت‌یابی موضوع و بازسازی تخریب‌های حاصل از خیانت و پیشگیری از وقوع روابط خارج از حیطه زناشویی می توانندتا حدودی کمک کننده و تأثیر گذار باشند.

بازسازی و بهبود رابطه

وقتی فردی به همسر خود خیانت می‌کند برای بازگرداندن زندگی مشترک و بهبود حال خود و طرف مقابل باید به متخصص مراجعه کند. البته زمانی او زمانی می‌تواند از جلسات درمان و مشاوره نتیجه و پاسخ خوبی بگیرد که حالت تدافعی نداشته باشد و واقعیت را بپذیرد.

واقعاً از خیانت خود پشیمان باشد و تصمیم بگیرد تحت هیچ شرایطی آن را تکرار نکند. سعی در شناخت علل خیانتی که مرتکب شده داشته باشد و انگیزه‌های مشخص و پنهان خود را در خیانت بررسی کند. همچنین قصد داشته باشد ارتباط خود را با نفر سوم کاملاً قطع کندو از همسرش عذرخواهی کند.
به علاوه به او فرصت و امکان کافی دهد تا بتواند احساسات خود را به راحتی و بدون ترس بیان کند. مشکلات و نقش خود را در نارضایتی و مسائل زندگی مشترک بپذیرد.
آسیب‌های وارد شده به خانواده و فرزندانش را بر اثر خیانت خود بپذیرد و در صدد جبران آنها برآید. ضمن آنکه هیچ نقطه ابهامی در مورد خودش و فعالیت هاش برای همسرش باقی نگذارد.

کد خبر 760699

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha