شما در طول روز تا چه اندازه به مجموعه کارهایی که انجام می‌دهید فکر می‌کنید؟ چقدر به این موضوع اهمیت می‌دهید که همسرتان از کارهای شما و نوع برقراری روابطتان با دیگران احساس رضایت داشته باشد و چه بخش از کارهای شما در همسرتان عشق ایجاد می‌کند یا رنجش و عصبانیت؟

شیوا فرمانی شهرضا، مشاور خانواده، زوج درمانگر و مدیر کلینیک روان شناسی و مشاوره شیوا

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: وجود اعتماد در روابط باعث آرامش می‌شود و ناامنی‌ها، نگرانی‌ها، اضطراب‌ها و استرس را کاهش می‌دهد. وقتی به همسر خود اعتماد دارید نه فقط از نظر فیزیکی، بلکه از نظر احساسی نیز نزدیکی بیشتری به او خواهید داشت. اینکه بتوانید در مورد هر چیزی با همسرتان صحبت کنید احساس خوبی است. چون به شما این آزادی را می‌دهد که بتوانید خواسته‌ها و مشکلات خودتان را بیان کنید. اعتماد به ما امکان می‌دهد تا احساس امنیت کنید، آسیب نبینید و خودتان را تنها ندانید.

اعتماد در زندگی زناشویی

شیوا فرمانی شهرضا، مشاور خانواده، زوج درمانگر و مدیر کلینیک روان شناسی و مشاوره شیوا درمورد نقش اعتماد در روابط می‌گوید: «برای تشخیص میزان اعتماد بین زوج‌ها بهتر است ابتدا تعریفی از اعتماد داشته باشیم. می‌توان گفت اعتماد اطمینانی عمومی و خوش بینی کلی درباره دیگران یا رویدادها و موضوعاتی است که برای ما اتفاق می افتد. در واقع اعتماد به معنی ایمان و اطمینان دو جانبه به نیت پاک و رفتار خوب دیگران است.»

اعتماد؛ مهم‌ترین اصل زندگی زناشویی

به گفته این روان شناس، اعتماد مهم‌ترین اصل در روابط است و نخستین پایه و رکن برای ساختن یک ارتباط موفق. در زندگی زناشویی هم اعتماد باعث ایجاد رابطه‌ای می‌شود که علاوه براطمینان، اعتماد و لذت؛ صمیمیت بیشتری هم بین زن و مرد ایجاد می‌کند.

منظور از روابط زناشویی خوب  هم صرفاً رابطه جنسی رضایت بخش و لذت بخش نیست، بلکه به تعاملات زن و مرد طی زندگی مشترک هم اطلاق می‌شود. بنابراین برای داشتن رابطه خوب وایجاد اعتماد دو نفره افراد باید تلاش کنند از قوانین حاکم بر زندگی زناشویی کاملاً آگاه باشند

چقدر به همسرت اعتماد داری؟ بعد از خیانت چه اتفاقی می افتد؟ |راه‌های برقراری اعتماد از دست رفته همسران

پایه ریزی اعتماد

این مشاور خانواده می‌گوید توجه داشته باشیم رابطه خوب و اعتماد چیزی نیست که خود به خود به وجود بیاید؛ بلکه در واقع خود ما باید آن را در روابط پایه ریزی و همچنین از آن نگهداری کنیم. همان‌گونه که برای به دست آوردن و حفظ هر چیز با ارزشی باید تلاش زیادی کرد.

اهمیت جلب رضایت طرف مقابل

به گفته شیوا فرمانی، سوالی که می‌توانید از خودتان بکنید این است که در طول زندگی مشترک چه کارهایی برای رضایت طرف مقابل خود انجام می‌دهید و مجموعه کارهایی که در طول روز انجام می‌دهید تا چه اندازه به این موضوع کمک و تا چه حد در همسر شما اطمینان و اعتماد ایجاد می‌کند؟ مثلاً کارهایی که در یک سال اخیر انجام داد ه اید تا چه حد همسرتان را به شما نزدیک کرده یا بر عکس بین شما فاصله به وجود آورده است؟

چقدر به همسرت اعتماد داری؟ بعد از خیانت چه اتفاقی می افتد؟ |راه‌های برقراری اعتماد از دست رفته همسران

لزوم تلاش برای حفظ رابطه خوب

شما برای داشتن یک رابطه خوب چقدر تلاش می‌کنید؟ آیا رفتارهای شما به گونه‌ای هست که در طرف مقابل اعتماد و اطمینان ایجاد کند؟ فراموش نکنید رابطه خوب و اعتماد هدیه‌ای نیست که بدون تلاش به همه تعلق بگیرد. بلکه برای حفظ آن باید همیشه مراقب بود چون وقتی اعتماد از بین برود نمی‌توان خیلی زود دوباره آن را به دست آورد. بنابراین همیشه در نظر داشته باشید که حفظ اعتماد و اطمینان در روابط نیاز به تلاش مداوم دارد.

ارتباط اعتماد و خیانت

خیانت و از بین رفتن اعتماد گونه‌های مختلفی دارد. گاهی به گونه‌ای است که می‌تواند گذرا، مقطعی و قابل چشم پوشی باشد. در صورتی که زمانی هم ممکن است ضربه بزرگی به رابطه وارد بیاورد که جبران آن کار آسانی نباشد.

دروغگویی مداوم، برقراری روابط فرا زناشویی، خیانت‌های مالی، روابط عاطفی متعدد و ایجاد حس ناامنی در طرف مقابل می‌توانند روابط خوب و موفق و شاد را نابود کنند و باعث بی اعتمادی شوند. همچنین می‌توانند تاثیرات مخربی را نه فقط برای زوجین؛ بلکه برای فرزندان و کل خانواده نیز به وجود آورند.

بعد از خیانت چه اتفاقی می افتد؟

طبیعی است بعد از خیانت شما سؤالات زیادی خواهید داشت. مهم‌ترین سؤال آن است که چگونه دوباره می‌توانید به طرف مقابل خود اعتماد کنید. بازسازی اعتماد کار آسانی نیست. شاید جدایی و طلاق نخستین راه به نظر برسد. اما همیشه هم کار آسانی نیست.

ضمن آنکه اگر برای یکدیگر ارزش قائل باشید و یکدیگر را دوست داشته باشید، شاید بخواهید برای رابطه خود بجنگید و حاضر نشوید به راحتی آن را از دست بدهید.

اگرچه این کار دشوار است و گاهی بازسازی کامل اعتماد ممکن نیست. اما با کمک و مشورت گرفتن از متخصصان و افراد مطمئن می‌توان چنین فرایندی را امتحان کرد. البته در چنین شرایطی حرکت رو به جلو نیازمند تعهد است. شاید این فرآیند طولانی باشد؛ اما قابل اجرا و با ارزش است.

برای تمرین می‌توانید همسرتان را بعد از خودتان تصور کنید و ببینید در ذهن او نسبت به شما چه می‌گذرد و شما چه تاثیرات و خاطراتی در ذهن او به یادگار گذاشته‌اید. همچنین فراموش نکنید شما نمی‌توانید هر گونه می‌خواهید رفتار کنید و به طرف مقابل آسیب برسانید اما انتظار داشته باشید رابطه شما همچنان موفق باقی بماند.

کد خبر 772530

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha