شنبه ۲۸ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۸
۰ نفر

همشهری دو - ندا داوودی: در روابط زن و شوهر در زندگی مشترک، گاهی بعضی رفتارها و اتفاقاتی که شاید در نگاه اول مسئله‌ای جدی به‌حساب نیایند، مانند موریانه‌ها، آرام پایه‌های زندگی مشترک و روابط عاطفی بین همسران را می‌خورند و زن و شوهر بدون آنکه متوجه باشند، آرام‌آرام از یکدیگر دور می‌شوند.

نقاط زلزلـه‌خیز  خانه شما

اينگونه رفتارها آژير خطر ندارند كه زن و شوهرها حواس‌شان را جمع كنند. بنابراين بهتر است برخي از اين رفتارهاي نابود‌كننده بي‌صدا را بشناسيد تا بتوانيد به‌موقع زندگي‌تان را نجات بدهيد.

  • پشت صحنه ذهن شما

نه شما ذهن‌خواني بلد هستيد و نه همسرتان. اين اشتباه است كه وقتي او رفتاري انجام مي‌دهد پيش خودتان بگوييد كه حتما اين فكر خاص را داشته كه چنين رفتاري را انجام داده است. اشتباه‌تر اين است كه توقع داشته باشيد همسرتان از روي رفتارهاي شما تمام پشت صحنه فكري و احساسي‌تان را حدس بزند. شما بايد اين فرصت را به هم بدهيد كه خودتان را بدون كم و كاست، ترس و خودسانسوري به همسرتان نشان دهيد. احساسات‌تان را بروز داده و در موردش حرف بزنيد و در نهايت به‌جاي آنكه در زندگي‌تان به روش ذهن‌خواني عمل كنيد بهتر است اصول صحيح گفت‌وگو كردن را ياد بگيريد.

  • حساسيت‌هاي همسران

هر فردي روي موضوعات يا رفتارهاي خاصي حساس است. درست مثل افرادي كه به مواد غذايي خاصي آلرژي دارند و اگر مثلا گوجه‌فرنگي بخورند، بدنشان كهير مي‌زند، هركسي هم ممكن است روي يك يا چند رفتار خاص همين قدر حساس باشد. اصطلاحا رفتارهاي آلرژي‌زايي وجود دارد كه شما بايد آنها را در همسرتان شناسايي كنيد و رفتارهاي آلرژي‌زا درباره خودتان را هم به او بشناسانيد تا رابطه شما كهير نزند. براي مثال ممكن است همسر شما از اينكه موقع تعويض لباس، آن ‌را روي زمين پرتاب كنيد خيلي عصباني شود يا شما از اينكه همسرتان در زمان غذا خوردن، از دهانش سر و صدايي بيايد، احساس بدي داشته باشيد. همين رفتارهاي كوچك و بي‌اهميت روزانه وقتي مدام تكرار مي‌شوند مثل قطره‌هايي مي‌ماند كه دريا مي‌شود و خوشبختي‌تان را غرق مي‌كند. نسبت به حساسيت‌هاي همسرتان بي‌توجه نباشيد تا او هم نسبت به حساسيت‌هاي شما توجه نشان دهد.

  • پول من يا پول ما؟

يكي از موضوعاتي كه بين همسران مي‌تواند دلخوري‌هاي عميق ايجاد كند، بحث و گفت‌وگو بر سر مسائل مالي است. اهداف مالي خانواده بايد توسط زن و شوهر تعيين شود. نحوه درآمد و خرج و خرج‌هاي واجب و اولويت‌ها مشخص باشد. ميزان مخارج در ‌ماه شفاف بيان شود و همسران با هم براي پس‌انداز يا برنامه‌ريزي آينده‌شان حرف بزنند و به نتيجه برسند. مثلا بعضي خانم‌ها فكر مي‌كنند كه اگر سر كار مي‌روند حقوق‌شان تنها براي خودشان است و در مقابل بعضي از آقايان فكر مي‌كنند همسر آنها چون وقتي را كه بايد براي خانواده صرف كند، سر كار مي‌رود پس بايد درآمدش را هم در خانه خرج كند. جدا از اينكه حق با كدام طرز تفكر است، رسيدن به تفاهم و گذشت و محبت و داشتن درك متقابل در مسائل مالي به جاي بحث و جدل سر پول من و پول تو و خرج من و خرج تو، اوضاع بهتري را رقم مي‌زند.

  • زندگي مشترك بدون استقلال

وقتي به همسرتان بله گفتيد و با هم به خانه مشترك‌تان رفتيد، يعني شما 2 نفر يك خانواده جديد را تشكيل داده‌ايد. خانواده تازه‌تاسيسي كه 2 سازنده آن هر كدام از هسته قبلي خود جدا شده و در عين حال هنوز به خانواده قبلي خود تعلق خاطر و وابستگي دارد. اين طبيعي است كه شما هميشه و تا آخر عمر، والدين خود را از صميم قلب دوست داشته باشيد، به ديدار آنها برويد، كارهايي را كه در توان داريد براي آنها انجام بدهيد و احترام‌شان را حفظ كنيد. همسر شما هم در مقابل خانواده خود همين وظايف را دارد. فقط بايد مراقب باشيد كه اين خانواده تازه‌تاسيس شده، استقلالش حفظ شود. براي اين كار بايد مرزهاي ارتباطي جديدي تعريف كنيد. عشق و علاقه به مادر و پدرتان منافاتي با دوست داشتن همسر شما ندارد اما به شرطي كه بتوانيد اين رابطه‌ها را مديريت كرده و بدون ايجاد دلخوري جايگاه همسرتان را براي والدين‌تان و بالعكس به خوبي تعريف كنيد.

  • احترام حتي با وجود صميميت

روزهاي اول آشنايي چطور با همسرتان حرف مي‌زديد؟ نامش را چگونه خطاب مي‌كرديد و اگر درخواست يا انتقادي بود چطور با او در ميان مي‌گذاشتيد؟ درست است كه آن زمان تازه باهم آشنا شده بوديد و صميميت امروزتان شكل نگرفته بود اما اينكه خودماني شدن بهانه‌اي شود براي از بين رفتن احترام، بزرگ‌ترين خطايي است كه مي‌تواند رابطه زناشويي‌تان را تخريب كند. همه ما انسان‌ها دوست داريم حرمت‌مان حفظ شود هم در خلوت و هم در حضور ديگران. اگر نام همسرتان را بدون هيچ پسوند و پيشوندي در يك جمع صدا كنيد، اين نشانه موفقيت و عشق شما 2 نفر نيست. هر قدر رفتارتان با هم محترمانه‌تر باشد، به مرور زمان جايگاه بالاتري در قلب هم پيدا خواهيد كرد. توهين، پرخاشگري و تخريب شخصيت همسرتان مي‌تواند يك دلخوري در قلب او ايجاد كند و با جمع شدن چند نمونه احساس كند مانند روزهاي اول دوست‌تان ندارد درحالي‌كه اگر زندگي مشتركي موفق باشد هر روز دوست داشتن عمق بيشتري خواهد گرفت.

  • چوپان دروغگو

داستان چوپان دروغگو را به‌خاطر داريد؟ كسي كه آنقدر دروغ گفته بود و اعتماد ديگران را از خود سلب كرده بود كه وقتي واقعا گرگ به گله حمله كرد و گوسفندان را خورد، هرچه فريا د زد، مردم باور نكردند و به كمكش نيامدند. تلاش كنيد كه براي همسرتان چوپان دروغگو نباشيد كه حتي رفتارهاي راست و درست شما هم او را به شك بيندازد. صداقت و راستگويي از اصول اساسي زندگي مشترك است كه تا وقتي در شرايط مختلف قرار نگيريد، نمي‌توانيد اين ويژگي‌ها را در همسرتان محك بزنيد و خودتان را هم به او نشان دهيد. اگر همسر شما چندبار متوجه دروغگويي‌تان بشود حتي اگر او را توجيه كنيد و دليل بياوريد و آسمان و ريسمان را به هم ببافيد، باز هم نگاهش به شما تغيير مي‌كند و خيلي سخت مي‌تواند به شما اعتماد كند و رابطه بي‌اعتماد هم، سست و شكننده خواهد بود.

  • رابطه خصوصي موفق

رابطه زناشويي موفق مي‌تواند شادابي و نشاط زندگي مشترك را تضمين كند؛رابطه‌اي كه اگر گرم و با حرارت باقي بماند مي‌تواند پشتوانه خوبي براي عبور از مشكلات و تحمل نارضايتي در جنبه‌هاي ديگر زندگي باشد. وقتي چندسالي از شروع زندگي مشترك مي‌گذرد، به دليل مرور زمان، مشكلات زندگي و همينطور عادي شدن و يكنواختي رابطه، ممكن است زن و شوهر در اين زمينه نسبت به هم سرد شوند كه اين يك زنگ خطر جدي است. شما در هر سن و سال و شرايطي كه هستيد بايد تلاش كنيد شريك جنسي خوبي براي همسرتان در روي زمين باشيد. خواسته‌هايش را برآورده كنيد و خواسته‌هاي‌تان را به او بگوييد و از عنوان كردن مشكلات اتاق خواب‌تان به هيچ وجه طفره نرويد كه در اين صورت نارضايتي‌هاي مختلف و بهانه‌تراشي‌هاي بي‌اساس گريبان زندگي‌تان را مي‌گيرد. اگر اين رابطه را خوب مديريت كنيد ناخودآگاه اصلاح ديگر روابط آسان‌تر خواهد شد.

  • توقع بيش از حد

هر رابطه‌اي با يكسري وظايف و انتظارات همراه است. رابطه زناشويي زماني دچار مشكل مي‌شود كه هر كدام از طرفين وظايف خود را فراموش كرده و مدام به انتظاراتشان توجه كنند. در فرهنگ ما خريد بيرون از خانه بيشتر بر عهده مرد است و پختن غذا برعهده زن، حال اگر شما به عنوان مرد خانه، چيزهايي كه قرار بوده تهيه كنيد را به بهانه خستگي تهيه نكرده اما از اينكه همسرتان غذا آماده نكرده است و قرار است حاضري بخوريد، ناراحت مي‌شويد در حقيقت به‌جاي انجام وظيفه، فقط از طرف مقابل انتظار داريد. اگر مراقب انتظارات و وظايف‌تان نباشيد، جو خانه شما صميمي و همراه با تعاون نخواهد بود و هر كدام سعي مي‌كنيد از ديگري توقع بيشتري داشته باشيد و به نوعي زرنگي مي‌دانيد اگر همسرتان كار بيشتري براي شما بكند و نقش بيشتري به‌عهده داشته باشد. درحالي‌كه خانه با فداكاري و گذشت افراد در آن زيبا‌تر مي‌شود.

کد خبر 318522

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha