در میان شلوغی و ترافیک شهر تهران، در انتهای یکی از کوچه‌های مرکز شهر، خانه‌ای زیبا بنا شده که صاحب آن معمار بسیاری از آثار معماری تاریخ این کشور است. خانه‌ای که گوشه‌گوشه آن ذوق هنری و قریحه معماری صاحبش را فریاد می‌زند.

خانه موزه لرزاده

همشهری آنلاین _ رضا نیکنام : درست حدس زدید منظورمان خانه‌موزه لرزاده است. استاد«حسین لرزاده» معمار و هنرمند مشهور ایرانی از جمله آخرین نسل استادکاران چیره‌دست و هنرمند بود که ضمن آشنایی با فنون و اجزای گوناگون هنرهای سنتی معماری اسلامی و ایرانی به خلق آثاری ماندگار در دوران جدید ایران پرداخت.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

انتهای کوچه سخن در بهار شیراز چه خبر است؟ | صاحب این خانه از معروف‌ترین معماران ایرانی است + تصاویر

معماری که ۸۴۲ عمارت را بنا کرد

لرزاده در آستانه انقلاب مشروطیت تهران و در خانواده‌ای معمار در سال ۱۲۸۵ هجری شمسی به دنیا آمد. برخی او را دایره‌المعارف تجربی هنر اسلامی و میراث‌بان هنر و تمدن اسلامی دوران معاصر نامیده‌اند. حسین لرزاده در طول ۹۸ سال زندگی در بیش از ۸۴۲ عمارت هنرنمایی کرد. این کارنامه در کنار انواع بناها مانند کاخ، بیمارستان، بانک، مدرسه ،منزل مسکونی و غیره که اجزایی مانند سردر، رسمی‌سازی، طاسه‌سازی و شمسه زیاد، یزدی‌بندی، مقرنس‌کاری و روسازی و تزیینی‌کاری و سایر هنرنمایی‌های استاد را به یادگار دارند، شامل طراحی و معماری و نظارت بر اجرای بیش از ۶۳۵ باب مسجد نیز می‌شود.

این خانه موزه تاریخی در خیابان شریعتی، بین سه‌راه ‌طالقانی و خیابان بهار شیراز در انتهای کوچه سخن قرار دارد.

  • گزارش تصویری از این خانه موزه را ببینید
کد خبر 760512

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha