ساختمان موزه جنگ که به نام خانه تیمورتاش شهرت دارد در حد فاصل خیابان امام خمینی (ره) و خیابان پاستور و ضلع شمال غربی پادگان باغشاه سابق و میدان حر امروزی واقع شده است.

موزه جنگ

همشهری آنلاین - زهرا بلندی: این عمارت که به عمارت تیمورتاش معروف است، در ضلع شمال‌غربی مجموعه کاخ‌های باغشاه واقع شده و ساخت آن به بیش از ۱۶۰سال پیش، یعنی به دوره قاجاریه برمی‌گردد.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا دنبال کنید 

توپ جنگ‌ ایران و روسیه اینجاست | سلاحی عجیب با لوله کج برای اهدف پشت دیوار

«نصرالله حدادی»، تاریخ‌پژوه، با بیان اینکه این خانه که با تلفیق ۳معماری ایرانی، روسی و هندی ساخته شده، بعد از مورد غضب قرار گرفتن عبدالحسین تیمورتاش و کشته‌ شدن او در سال ۱۳۱۲، مصادره شد و از آنجا که به‌طور خاص مورد توجه رضاشاه قرار داشت، برای تأسیس دانشگاه جنگ به ارتش واگذار شد، درباره تاریخچه این موزه می‌گوید: «گویا این خانه در محوطه تاریخی پادگان باغشاه (محلی برای اسب دوانی) دوره ناصرالدین شاه قرار داشته است. گفته می‌شود این خانه را که متعلق به خاندان بختیاری(منصوب به سردار اسعد) بود رضاشاه به عبدالحسین تیمورتاش، وزیر دربار پهلوی، که در پایان بخشیدن به سلسله قاجار نقش زیاد و در دوران رضاشاه محبوبیت بسیاری داشت، می‌دهد و او هم تا زمان مرگ در آن زندگی می‌کند. این عمارت شباهت زیادی به موزه آبگینه‌خانه احمد قوام‌السلطنه دارد در خیابان سی تیر. تیمورتاش که وزیر دربار پهلوی بوده در این خانه زندگی می‌کرد.»

توپ جنگ‌ ایران و روسیه اینجاست | سلاحی عجیب با لوله کج برای اهدف پشت دیوار

حدادی در ادامه با اشاره به اینکه ساختمان تیمورتاش در سال۱۳۸۳ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۱۱۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و به ذوق امیر سرتیپ ولیوند، فرمانده دانشکده افسری دافوس در سال۱۳۸۹ به موزه جنگ تبدیل شده است، می‌گوید: «این عمارت از سال ۱۳۱۲ توسط معماری به نام «کریم طاهرزاده» به شکل کنونی‌اش تغییر یافت و تبدیل به ساختمان دانشگاه جنگ شد. اما بعداً با انتقال ساختمان دانشگاه به محلی دیگر، بنای مد نظر به موزه جنگ تغییر کاربری داد.»

او تاکید می‌کند: «بنای موزه جنگ تهران دوطبقه به همراه یک زیرزمین بوده و در آن تزیینات آجری به شکل بسیار زیبایی خلق شده‌اند. ضمنا، از آینه‌کاری‌های سقف تالار، گچبری‌های سرستون‌ها و درها و پنجره‌های چشم‌نواز این بنا نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد. از سلاح‌های قابل توجه که در آن است توپی است که در دوران جنگ‌های ایران و روسیه در زمان فتحعلی‌شاه به کار گرفته شده که در این موزه نگهداری می‌شود و سلاح‌های مختلفی از شمخال (نوعی سلاح دوران صفویه)، تا پیشتاب (نوعی اسلحه کوچک دستی) و ماوزر (هفت‌تیر بلژیکی) با تپانچه‌های مختلف و سلاحی عجیب که لوله‌اش کج است و تیراندازی آن می‌تواند کسی که پشت دیوار قایم شده را هم بکشد در آن نگهداری می‌شود.» 

توپ جنگ‌ ایران و روسیه اینجاست | سلاحی عجیب با لوله کج برای اهدف پشت دیوار

وی ادامه می‌دهد: «بنای موزه جنگ تهران ۲ طبقه به همراه یک زیرزمین بوده و در آن تزیینات آجری به شکل بسیار زیبایی خلق شده‌اند. البته از آینه کاری‌های سقف تالار، گچبری‌های سرستون‌ها و درها و پنجره‌های چشم‌نواز این بنا نیز نمی‌توان چشم‌پوشی کرد.»

کد خبر 758397

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha