دوشنبه ۱۵ آبان ۱۳۸۵ - ۰۴:۲۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک بررسی جدید نشان می‌دهد که زردچوبه و مکمل‌های غذایی آن ممکن است به پیشگیری و درمان برخی بیماری‌های استخوانی کمک کنند.

به گزارش یونایتدپرس یک بررسی بر روی حیوانات که نتایج آن در شماره نوامبر "نشریه آرتریت و روماتیسم" به چاپ رسیده است نشان می‌دهد که زردچوبه و مکمل‌های غذایی حاوی آن ممکن است از آرتریت روماتوئید و پوکی استخوان پیشگیری کند.

ریشه زردچوبه در طب سنتی آسیا برای قرن‌ها به عنوان درمانی برای التهاب مفاصل یا آرتریت کاربرد داشته است. داروهای ضدالتهابی نوین که برای درمان آرتریت به کار می‌روند، عوارض جانبی بسیاری دارند، بنابراین پزشکان و پژوهشگران به دنبال شیوه‌های درمانی جایگزین برای این بیماری بوده‌اند.

امروزه مکمل‌های غذایی حاوی زردچوبه با نام کورکومین (curcumin) ،ماده شیمیایی که رنگ زرد زردچوبه ناشی از آن است ،در بازار موجود است. تصور می‌شود این ماده نیز دارای خواص ضدالتهابی باشد.

دکتر ژانت ال فانک از کالج پزشکی دانشگاه آریزونا یکی از پژوهشگران در تحقیق فوق در این باره گفت:" هدف ما از بررسی داروهای گیاهی به خصوص این است که بین خواص مفید گیاهان دارویی سنتی و اثرات زیانبار آنها افتراق دهیم. به این ترتیب امیدواریم نه تنها شیوه‌‌های طب سنتی را درک کنیم و به آزمون بگذاریم، بلکه استفاده آنها را نیز پیشرفت دهیم و اصلاح کنیم"

دکتر فانک با دکتر باربارا ان. تیمرمن، رئیس مرکزپژوهش طب گیاهی آریزونا- برای بررسی بهتر اثرات مواد شبه کورکومینی در زردچوبه عصاره‌هایی با میزان استاندارد تهیه کردند. سپس تاثیربخشی آنها را بر روی موش‌های آزمایشگاهی مبتلا به آرتریت روماتوئید آزمایش کردند. نتیجه آن بود که این مواد واقعا علائم التهاب مفصل را کاهش می‌دهند.

دکتر فانک معتقد است که نتایج مشابهی در انسان‌ها نیز مورد انتظار است، اما باید با آزمون‌های بالینی ثابت شود.

فانک گفت اگر معلوم شود که چنین اثری در انسان‌ها نیز رخ می‌دهد، احتمالا روزی 1.5 گرم مواد شبه‌کورکومینی باید مصرف شود، که حدود 10 برابر میزان مصرف روزانه زردچوبه یک فرد متوسط هندی است. بنابراین تنها راه  برای تامین این مقدار مواد شبه‌کورکومینی از راه مکمل‌های غذایی است.

به گفته فانک احتمالا سایر مواد موجود در زردچویه به جز کورمورین هم دارای خواص ضدالتهابی هستند و این مواد همراه هم با کورمورین التهاب را مهار می‌کنند.

کد خبر 7461

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز