سه‌شنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۱ - ۰۸:۱۸
۲ نفر

نخستین آسمانخراش تهران بیش از ۱۰۰ سال پیش در دوره ناصرالدین‌شاه به سبک و سیاق ساختمان‌های مدرن اروپایی ساخته شد، اما این معماری اروپایی دردی از اتفاقات نحس روی‌داده در این بنا دوا نکرد، چراکه ظاهرا ردپای یک جفت جغد شوم در پرونده آن دیده شده بود.

شمس العماره

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی: لابد می‌دانید که بخشی از کاخ «شمس‌العماره» در مجموعه تاریخی و فرهنگی کاخ گلستان به همت شهرداری مرمت شده و در سازمان یونسکو  نیز به‌عنوان یکی از آثار و میراث فرهنگی ایرانی، ذیل فهرست میراث فرهنگی جهان به ثبت رسیده است. بیایید کمی دقیق‌تر در این باره صحبت کنیم.

قصه‌های خواندنی تهران را اینجا ببینید

این بنای تاریخی و ارزشمند که ۳۵‌متر طول و ۵ طبقه دارد، به جز سبک طراحی منحصربه‌فردش دارای ویژگی‌های دیگری نیز بوده است. مثلاً در آن دوران اگر بالای بام آن قرار می‌گرفتید می‌توانستید دشت‌های گسترده تهران را از محدوده شمیران تا شهرری به‌راحتی تماشا کنید.

کاخ «شمس‌العماره» بنایی است که برای نخستین بار در ساخت آن از فلز استفاده شده است. این ساختمان مشرف بر تمام شهر تهران بود و جالب اینکه ساعتی که بر بالای آن نصب شده هدیه ملکه ویکتوریا، پادشاه بریتانیا، به ناصرالدین قاجار بوده است. اما جالب‌ترین داستانی که در باره‌ این ساعت وجود دارد این است که محل زندگی دو جغد شوم بوده است که هر بار از خانه‌شان بیرون می‌رفتند اتفاق بدی می‌افتاد. مثلاً جعفر شهری، از مورخان و نویسندگان تهران در دوره قاجار ،در کتابش ترور ناصرالدین‌شاه و پایان حکومت محمدعلی‌شاه را به خروج این جغدها از خانه‌شان نسبت داده است.

همچنین طبق اسناد تاریخی به‌جامانده، آن زمان برای ساخت کاخ شمس العماره ۴۰ هزار تومان خرج شده است.

کد خبر 741406

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۱۹:۲۷ - ۱۴۰۱/۱۱/۲۵
    0 0
    ۴۰هزارتومان الان پول ی آدامس درست و حسابی نمیشه