همشهری آنلاین: دبیر هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری با بیان اینکه برای کاهش آفت‌های تبلیغ در فضای مجازی باید از فرصت‌های این فضا بهره برد، مخاطب‌پژوهی در این فضا را یکی از راه‌های افزایش تأثیر پیا‌م دینی عنوان کرد.

حجت‌الاسلام صادق گل‌زاده، رئیس ستاد پاسخگویی به مسائل دینی دفتر تبلیغات اسلامی و دبیر هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری در گفت‌و‌گو با خبرگزاری قرآنی ایران(ایکنا)، در بخش نخست سخنان خود بر تبدیل کردن تهدیدهای تکنولوژی‌های نوین به فرصت برای انتقال پیام دینی تاکید کرد.

وی در ادامه بیان کرد: تبلیغ به معنای انتقال پیام به دیگران است و به سه رکن اساسی نیاز دارد؛ پیام، پیام‌رسان و گیرنده، پیام و پیام‌رسان در فضای مجازی تا حدی در اختیار شماست، یعنی کسی که پیامی دینی دارد و می‌خواهد به مخاطبان خود انتقال کند وارد فضای ناشناخته‌ای می‌شود و با مخاطبان گوناگونی روبه‌رو می‌شود و ممکن است در این فضا با معاندینی روبه‌رو شود، ماهیت فضای مجازی چنین است.

نگاه مبلیغ دینی در فضای مجازی باید با رأفت و امید به هدایت باشد

وی مصادیق این آفت‌ها را برشمرد و گفت: گاهی ممکن است در این فضا کاربر با حملات هکرها مواجه شود؛ معاندان و کسانی که به انگیزه آسیب‌ رساندن به پاسخ‌دهنده یا همان مبلغ دینی وارد فضای مجازی و به‌طور مثال تالار گفت‌و‌گوی زنده در مجالس می‌شوند.

وی با بیان اینکه ممکن است چنین اتفاقی در فضای واقعی نیز بیفتد گفت: در این مواقع پاسخگو یا پیام‌رسان دینی باید خود را از نظر دانش دینی تقویت کرده باشد، بنا به سیره رسولان و امامان خودش را با سعه صدر، تحمل و بردباری همراه کرده باشد و همچون انبیا به انسان‌های بد هم، به دیده رأفت و رحمت و امید به هدایت نگاه کند، اگر مبلغ با این نگاه در فضای مجازی حضور یابد، تحقیقاً خطرات فضای مجازی کاهش پیدا می‌کند.

دبیر هیئت علمی بعثه مقام معظم رهبری به مواردی که تبلیغ دینی را مورد تعرض قرار می‌دهد، اشاره کرد و افزود: در فضای مجازی ممکن آسیب‌ها بیشتر باشد ولی با پختگی و تدبیر و ظرفیت بالای پیام‌رسان دینی می‌توان این تهدید را به نحو شایسته‌ای به فرصت تبدیل کرد.

این مدرس دانشگاه تصریح کرد: تجربه من به عنوان یک مبلغ که گفتمان اینترنتی و پاسخگویی اینترنتی انجام می‌دهم، توفیق قابل قبولی در این فضا به دست آورده‌ام.

وی ادامه داد: لازمه تبلیغ دینی این نیست که ما به طور انحصاری یک سایت، وبلاگ دینی، درگاه و سامانه و پورتال دینی داشته باشیم و فقط در آن فضا به فعالیت بپردازیم، این موارد خوب است ولی یکی از جدی‌ترین راه‌کارهای تبلیغ دین حضور در سامانه‌ها و وبلاگ‌ها، تالارها و فضای گوناگون مجازی بعضا غیر دینی و آزاد است چراکه در آنجا نیز می‌توان سخن ‌دین را بر زبان جاری کرد، این نوع تبلیغ برای آن دسته از مخاطبانی که کمتر در معرض پیام‌های دینی هستند، بسیار مفید است.

وی یادآوری کرد: تفاوت فضای مجازی با فضای واقعی این است که محیط‌های دیگر محدود است و فضای خودی‌ها است، اما فضای مجازی، فضای خودی و غیرخودی و فضایی به گستره کل دنیا است و اگر فردی جهان‌بینی مناسب و دنیاشناسی و مخاطب‌شناسی فضای مجازی را به طور درخور داشته باشد، با درک این نیاز و ضرورت و آماده کردن خود متناسب با این محیط، می‌تواند وارد آن شود و به راحتی نقش‌آفرین باشد.

رئیس ستاد پاسخگویی به مسائل دینی دفتر تبلیغات اسلامی ادامه داد: گاهی در این فضا مخاطبان از سایر کشورها طرف گفتمان قرار می‌گیرند؛ بدون استفاده از اینترنت امکان پاسخگویی به این قشر وجود ندارد، چون ارتباطی با ما ندارند، بنابراین فضای مجازی این ظرفیت را برای ما آماده می‌کند که بتوانیم پیام دین را به شعاع و گستره کل دنیا منتقل کنیم.

استفاده از رسانه‌های دیجیتال برای انتقال گسترده پیام دینی

گل‌زاده افزود: در سایر فضاها مانند ماهواره ضرورت حضور ما احساس می‌شود و باید از تلویزیون‌های ماهواره‌ای برای رساندن پیام دین استفاده کرد، در حوزه بلوتوث، پیامک‌ها و ام‌ام‌اس و در زمینه تولیدات دینی از طریق پیام‌های کوتاه و جذاب دینی برای نسل جوان که هدایت‌گر باشد باید به فعالیت بپردازیم.

این مدرس حوزه در پایان تأکید کرد: امروزه بخشی از نسل جوانان ما در دریافت پیام، علاقه‌مند به پیام‌های کوتاه هستند و ما می‌توانیم این تهدیدها را به فرصت تبدیل کنیم تا مانایی و ماندگاری بهتری داشته باشیم.

وی یادآور شد: می‌توان فضاهای جدید را تلطیف، دلنشین و اصلاح کرد و پیام متناسب با مخاطب را منتقل کرد، همچنین می‌توان متن کوتاه، نثر ادبی و شعر و پیام‌های دینی و عبرت‌های دینی را در قالب بلوتوث، پیامک‌ها و ام‌ام‌اس به نسل جوان عرضه کرد، بنابراین باید با درک درست نسل جوان به اقتضای ظرفیت و نیاز آنها در فضاهای گوناگونی که رغبت و علاقه آنهاست به تولید پیام دینی بپردازیم. 

کد خبر 73977

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز