کهکشانی که نور آن نزدیک به ۱۳.۵ میلیارد سال سفر کرده است تا به ما برسد، به تازگی به عنوان دورترین کهکشان کشف‌شده تا به امروز به تایید رسید.

کهکشان

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت ساینس الرت، اخترشناسان با مطالعه محتوای اکسیژن کهکشان با آرایه میلی‌متری/زیر میلی‌متری آتاکاما (ALMA)، آن را دقیقاً ۳۶۷ میلیون سال پس از انفجار بزرگ تخمین زدند؛ زمانی که اولین چراغ‌های جهان برای انتشار آزادانه در فضا هنوز سوسو می‌زدند.

نتیجه مشاهدات انجام شده، داده‌های تلسکوپ فضایی جیمز وب (JWST) را تأیید می‌کند و اطلاعات جدیدی در مورد جهان اولیه ارائه می‌دهد که به ما در مورد منشاء عناصر می‌گوید.

تام باکس، ستاره‌شناس از دانشگاه ناگویا در ژاپن می‌گوید: «اولین تصاویر تلسکوپ فضایی جیمز وب آنقدر کهکشان‌های اولیه را نشان داد که ما احساس کردیم باید نتایج آن را با استفاده از بهترین رصدخانه روی زمین هم آزمایش کنیم. زمان بسیار هیجان‌انگیزی بود که یک ستاره‌شناس رصدی باشم و ما می‌توانستیم وضعیت رصدهایی را که نتایج JWST آزمایش می‌کنند، ردیابی کنیم.»

این کهکشان با نام GHZ2/GLASS-z12 برای اولین بار توسط JWST در ژوئیه سال گذشته، اندکی پس از اینکه تلسکوپ چشم طلایی خود را بر روی نور فروسرخ کیهان باز کرد، مشاهده شد.

بیشتر بخوانید:

او در ادامه افزود: «کار JWST به تازگی آغاز شده است، اما ما در حال تنظیم مدل‌های خود از نحوه شکل‌گیری کهکشان‌ها در کیهان اولیه هستیم تا با این مشاهدات مطابقت داشته باشد. قدرت ترکیبی وب و آرایه تلسکوپ رادیویی ALMA به ما اعتماد به نفس می‌دهد تا افق‌های کیهانی خود را پیش ببریم و هر چه بیشتر به طلوع کیهان نزدیک‌تر شویم.»

کد خبر 737874

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha