حلقه‌های زحل در اولین عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از این غول گازی بسیار زیبا به نظر می‌رسند.

زحل

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از اسپیس، در عکس تلسکوپ فضایی جیمز وب از زحل، حلقه‌ها و سه قمر آن در برابر سیاهی فضا متمایز هستند. تصویر زحل و چندین قمر آن، که توسط ابزار NIRCam تلسکوپ فضایی جیمز وب در ۲۵ ژوئن ۲۰۲۳ گرفته شده است. 

روز جمعه (۳۰ ژوئن)، ناسا تصویر خیره‌کننده جیمزوب از زحل را منتشر کرد که سیاره حلقه‌دار را در نوری کاملا جدید نشان می‌دهد. مقامات ناسا در توضیح تصویر گفتند: این عکس که در ۲۵ ژوئن توسط ابزار NIRCam (دوربین مادون قرمز نزدیک) گرفته شده، محققان را مجذوب خود کرده است.»

آن‌ها افزودند: «زحل در این طول موج فروسرخ که توسط تلسکوپ مشاهده می‌شود بسیار تاریک به نظر می‌رسد، زیرا گاز متان تقریبا تمام نور خورشیدی را که به جو می‌تابد، جذب می‌کند. با این حال، حلقه‌های یخی نسبتا روشن باقی می‌مانند که منجر به ظاهر غیرمعمول زحل در تصویر جیمزوب شده است. 

عکس | ظاهر عجیب و غیر معمول زحل در آخرین تصویر جیمز وب! | این عکس محققان را مجذوب خود کرده است

 حلقه‌های زحل و همین‌طور سه قمر انسلادوس، دیون و تتیس از ۱۴۵ قمر شناخته شده زحل نکات قابل توجه این عکس هستند. انسلادوس مورد توجه ویژه اخترزیست‌شناسان است، زیرا تصور می‌شود این قمر زیر پوسته یخی خود اقیانوسی از آب مایع دارد.

JWST برای نظاره در اعماق زمان طراحی شده و به ستاره‌شناسان نگاهی به برخی از اولین ستارگان و کهکشان‌های کیهان می‌دهد. اما، همان‌طور که عکس جدید زحل نشان می‌دهد، این تلسکوپ فضایی می‌تواند اجسام بسیار نزدیک به زمین را نیز مشاهده کند.

در واقع، این تلسکوپ ۱۰ میلیارد دلاری عکس‌های شگفت‌انگیزی هم از اورانوس گرفته و مناظری عالی از مشتری و شفق‌های قطبی آن به ما ارائه کرده است. و این تازه شروع کار جیمزوب است: تلسکوپ فضایی جیمزوب در ۲۵ دسامبر ۲۰۲۱ راه‌اندازی شد و تابستان گذشته عملیات علمی را آغاز کرد.

کد خبر 770587
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha