مریخ‌نورد استقامت با ارسال یک عکس فوق‌العاده، تصویری ترسناک از ابرهای مریخی را نمایان کرد.

مریخ‌نورد استقامت

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از وب‌سایت ناسا، ابرهای مریخ بسیار شبیه ابرهای سیروس زمین هستند، اما نازک‌تر. در حالی که ابرهای زمین می‌توانند حاوی آب مایع باشند، دماها و فشارهای پایین در مریخ تنها به تشکیل ابرهای یخ آب (و یخ دی اکسید کربن) منجر می‌شود.

با این حال، این ابرهای آب-یخ به دلیل مقادیر کم آب موجود در جو مریخ از نظر نوری نازک هستند. اگر تمام آب روی سطح بود، لایه‌ای نازک‌تر از یک تار مو ایجاد می‌کرد.

مطالعه ابرهای سیاره سرخ به ما کمک می‌کند تا جو و چگونگی چرخه آب در مریخ امروزی را درک کنیم؛ مانند نحوه انتقال بخار آب توسط گردش جوی و اینکه چگونه دما و فراوانی آب با ارتفاع متفاوت است.

با مشاهده حرکت ابرها می‌توانیم در مورد سرعت و جهت باد در اتمسفر بالا نیز بیاموزیم که هیچ راهی برای اندازه‌گیری آن نداریم.

باوجود نازک بودن این ابرها، هنوز هم بر گرمایش و خنک شدن جو امروزی تأثیر می‌گذارند و در گذشته ممکن است ابرها نقش بسیار بیشتری در حفظ جو گرم‌تر داشته باشند که به آب مایع اجازه می‌دهد روی سطح مریخ جریان داشته باشد.

بیشتر بخوانید:

این تصویر درست قبل از طلوع خورشید گرفته شده و به سمت شرق است. مریخ‌نورد استقامت ناسا این تصویر را با استفاده از دوربین ناوبری سمت چپ (Navcam) دریافت کرده است. دوربین در بالای دکل مریخ‌نورد قرار دارد و به رانندگی آن کمک می‌کند.

تصویر ترسناکی که مریخ‌نورد استقامت از سیاره سرخ منتشر کرد

این تصویر در ۲۹ ژانویه ۲۰۲۳ و روز ۶۹۱ مریخی این مریخ‌نورد گرفته شده است.

کد خبر 739479

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha