جستجوی کهکشان برای یافتن سیاره‌هایی مانند زمین، پیشنهادی است که به کندی پیش می‌رود.

سیاره گرگ

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از نیواطلس، در واقع، از بیش از ۵۰۰۰ سیاره که تا به امروز توسط ستاره‌شناسان کشف شده است، تنها ۱۲ سیاره به آن نزدیک هستند.

با این حال، به لطف کشف Wolf ۱۰۶۹ b، سیاره‌ای با جرمی شبیه به زمین و وجود آب مایع و جو بالقوه، این تعداد یک عدد افزایش یافته است.

تیمی که «گرگ ۱۰۶۹ بی» را مشاهده کرد در موسسه نجوم ماکس پلانک در هایدلبرگ مستقر است و از رصدخانه‌ای در اسپانیا کار را دنبال کرده است.

محققان از ابزار طیف‌نگاری ویژه‌ای استفاده کردند، ابتکاری برای جستجوی جهان‌های زمین مانندی که دور کوتوله‌های M (همچنین به عنوان کوتوله‌های قرمز شناخته می‌شوند) - ستاره‌های کوچک و خنک که رایج‌ترین نوع در کهکشان راه شیری هستند، استفاده می‌کند.

تحقیقات قبلی نشان داده است که ستاره‌های کوتوله قرمز احتمالا سیاره‌هایی در اطراف‌شان می‌چرخند که سرشار از آب هستند، بنابراین جستجوی جهان‌هایی به اندازه زمین در اطراف این ستاره‌ها مکانی منطقی برای شروع جستجوی حیات در جای دیگری در کهکشان است.

دایانا کاساکوفسکی، سرپرست تیم رصد، می‌گوید: «هنگامی که ما داده‌های گرگ ۱۰۶۹ را تجزیه و تحلیل کردیم، یک سیگنال واضح و با دامنه کم از چیزی که به نظر می‌رسد سیاره‌ای با جرم تقریباً زمین است، کشف کردیم. این سیاره در مدت ۱۵.۶ روز در فاصله‌ای معادل یک پانزدهم فاصله بین زمین و خورشید به دور ستاره می‌چرخد.‌

همچنین کشف شد که Wolf ۱۰۶۹ b سیاره‌ای است که از نظر جزر و مد قفل شده؛ به این معنی که یک طرف آن همیشه رو به خورشیدش است، در حالی که طرف دیگر دائماً در تاریکی است، بسیار شبیه به ماه ما.

از آنجایی که ستاره‌های کوتوله M بسیار خنک‌تر از خورشید ما هستند، سیارات می‌توانند بسیار نزدیک‌تر به آنها بچرخند و همچنان این شانس را دارند که آب مایع و جو را در خود نگه دارند. اگرچه Wolf ۱۰۶۹ b بسیار نزدیک‌تر از ما به خورشید خود است، اما در واقع ۳۵٪ کمتر از انرژی تابشی خورشید نسبت به زمین از خورشید خود دریافت می‌کند.

بدون اتمسفر، سیاره تازه کشف‌شده حتی در سمت آفتابی سیاره سرد خواهد بود و دمای آن به ۲۳- درجه سانتی‌گراد می‌رسد. با این حال، اگر این سیاره جو خود را حفظ کرده باشد، دمای متوسط آن بیشتر در محدوده ۱۳ درجه سانتیگراد خواهد بود که آن را برای زندگی مهمان نوازتر می‌کند و می‌تواند آب مایع را حفظ کند. اتمسفر همچنین به محافظت از سیاره در برابر تشعشعات الکترومغناطیسی خورشید کمک می‌کند که مجدداً احتمال وجود حیات در سطح آن را افزایش می‌دهد.

متأسفانه، مانند سایر اکتشافات سیاره فراخورشیدی مشابه زمین مانند سیستم Trappist-۱ e و Proxima b، برای مطالعات بیشتر که می‌تواند شواهد و ترکیب جوها و وجود احتمالی حیات را آشکار کند، باید منتظر ماند، زیرا ابزارهای فعلی قادر به ارائه آن سطح از جزئیات نیستند.