فصل جدیدی برای سفرهای فضایی در راه است. کارآفرینان میلیاردر قصد دارند گردشگری فضایی را از رمان‌های علمی-تخیلی به زندگی واقعی بیاورند.

فضا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از روزنامه سان، کارآفرینان میلیاردری چون ایلان ماسک، ریچارد برانسون و جف بزوس، می‌خواهند رویای سفرهای فضایی را به واقعیت تبدیل کنند. اگر چه آن‌ها هنوز راه زیادی در پیش دارند. اما آینده سفرهای فضایی چه شکلی است؟

ژاپن و فراتر از آن

در سرتاسر جهان در حال برنامه‌ریزی برای فرودگاه‌های فضایی هستند. درست مانند فرودگاه‌های معمولی، آن‌ها هم در اطراف شهرها ساخته می‌شوند. این مسئله، آن‌ها را از سایت‌های پرتاب موشکی که دور از مناطق مسکونی ساخته می‌شوند، متمایز می‌کند. 

شرکت نویز آرشیتکتز (Noiz Architects) یک فرودگاه فضایی بر اساس فضای شهری برای ژاپن طراحی کرده است. این شرکت معماری ژاپنی به همراه انجمن فرودگاه فضایی ژاپن (SPJ) قصد دارد حمل و نقل سنتی را با یک شاتل فضایی تجاری مرتبط کند.

تصویر تولیدشده توسط کامپیوتر، فرودگاه فضایی را با برج‌های شیشه‌ای، مجهز به پنل‌های خورشیدی نشان می‌دهد. فرودگاه‌های فضایی آینده چندان بی‌شباهت به فرودگاه‌های معمولی امروز ما نخواهند بود. طراحان مبتکر، در حال تصور قطب‌های مختلف گردشگری فضایی هستند تا بتوانند به تبع آن فروشگاه‌ها، امکانات سرگرمی و غذاخوری را در فرودگاه‌های فضایی طراحی کنند. جایی که در آن به جای هواپیماها، از فضاپیماها برای بردن مسافران به مدار زمین و شاید حتی فراتر از آن، استفاده خواهد شد. 

تصاویر | گذراندن تعطیلات در فضا در آینده‌ای نه چندان دور | فرودگاه‌های فضایی چه شکلی هستند؟
فرودگاه فضایی خیالی که نویز آرشیتکتز برای ژاپن طراحی کرده است

فرودگاه فضایی سنگاپور

سنگاپور هم نقشه‌هایی برای ساخت یک فرودگاه فضایی طراحی کرده است. این کشور جزیره‌ای به‌خاطر فرودگاه فوق‌العاده‌اش مشهور است. در حالی که پروژه فرودگاه فضایی ظاهرا رها شده، با این حال نسبت به آنچه در آینده اتفاق خواهد افتاد، به ما دیدی اجمالی می‌دهد. 

در طراحی فرودگاه فضایی سنگاپور، یک رصدخانه مجازی برای گردشگران ماجراجو می‌بینیم. پیش‌بینی می‌شود که این پروژه حدود ۱۱۵ میلیون دلار (۹۳ میلیون پوند) هزینه داشته باشد، و اداره هوانوردی غیرنظامی سنگاپور پیش‌بینی می‌کرد این فرودگاه فضایی پیچیده در سال ۲۰۰۹ افتتاح شود، که البته اتفاق نیفتاد. 

بیشتر بخوانید:

قطب فضایی شمالگان

این فرودگاه فضایی منعکس‌کننده مکان‌هایی است که آدمیزاد قبلا ساخته است. این مکان بسیار دور از شهرها واقع شده، که پرتاب موشک‌های بزرگ‌تر و مملو از گردشگران را آسان‌تر و ایمن‌تر می‌کند. موقعیت این فرودگاه فضایی پیش‌بینی می‌کند که در آینده، گردشگران ماجراجوی بیشتری به سمت مناطق سردتر و کمتر کاوش‌شده کشیده شوند. 

تصاویر | گذراندن تعطیلات در فضا در آینده‌ای نه چندان دور | فرودگاه‌های فضایی چه شکلی هستند؟
تصویر کامپیوتری از فرودگاه فضایی شمالگان

کد خبر 736771
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • رخمان اصل IR ۲۲:۳۸ - ۱۴۰۱/۱۱/۰۳
    5 0
    ما که تعطیل و غیر تعطیل بدنبال غذاییم نه بفکر فضا