همشهری آنلاین: شورای ملی انتخابات ونزوئلا اعلام کرد: رفراندوم دیگری برای انجام اصلاح در قانون انتخاب مقامات ونزوئلا در تاریخ 15 فوریه 2009 برگزار خواهد شد.

به نوشته ال پائیس، تیبیسای لوسنا رئیس شورای ملی انتخابات ونزوئلا با اعلام خبر فوق گفت: روز 15 فوریه ما انتخابات بی نقصی را برگذار خواهیم کرد.

در برگه‌های انتخاباتی این همه پرسی از رای دهندگان پرسیده خواهد شد که آیا با برداشتن محدودیت در انتخاب مجدد رئیس جمهوری، فرمانداران و شهرداران ونزوئلا موافق هستند یا خیر.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا که قریب به یک دهه است  زمام امور این کشور را در دست دارد، گفته است که برای تثبیت انقلاب بولیواری و اصلاحات اجتماعی به یک دهه زمامداری دیگر نیاز دارد.
 
در صورت رای آری مردم به این همه پرسی، مقامات ونزوئلایی که از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند، می‌توانند بدون محدودیت قانونی برای حفظ مقام خود به طور متوالی در انتخابات شرکت کنند. این همه پرسی به ویژه برای مشخص شدن نظر مردم ونزئلا  درباره انتخاب بدون محدودیت رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

در صورت موافقت مردم ونزوئلا با تغییر قانون انتخاباتی این کشور هوگو چاوز می‌تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 شرکت کند.

این رفراندوم در حالی برگزار خواهد شد که پیشتر مردم ونزوئلا در رفراندومی که در سال 2007 برگزار شد، مخالفت خود را برای تغییر قانون محدودیت انتخاب مجدد رئیس جمهوری را اعلام کرده بوند. [رای نه مردم ونزوئلا به اصلاحات در قانون اساسی]

برخی از نظر سنجی‌های انجام شده در دسامبر سال 2008 حکایت از آن دارد که بیش از نیمی از رای دهندگان به این رفراندوم رای منفی خواهند داد و 40 درصد از رای دهندگان با پرسش مطرح شده در همه پرسی موافقت خواهند کرد.

چاوز در سال 1998 برای اولین بار به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا برگزیده شد و بر مبنای قانون اساسی کنونی نمی‌تواند در سال 2012 خود را کاندیدای شرکت در انتخابات کند.

کد خبر 73158

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز