همشهری آنلاین: هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا روز جمعه 13 فوریه به این نکته اشاره کرد که زمان پیروزی قطعی برای انقلاب بولیواری فرارسیده است.

به نوشته ال پائیس، رئیس جمهوری ونزوئلا همچنین خواستار تائید قاطع بازنگری در قانون اساسی این کشور در همه پرسی روز یکشبنه 15 فوریه شد.
[برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون انتخابات در ونزوئلا]

هوگو چاوز که در جمع هواردانش در خیابان بولیوار کاراکس سخن می‌گفت، افزود: مردم ونزوئلا در روز یکشنبه مسیر سیاسی خود را مشخص خواهند کرد. آنان در آستانه فروریختن یک مانع جدید تاریخی هستند.

چاوز با اشاره به اصلی ترین پیشنهاد مطرح شده در همه پرسی روز یکشنبه مبنی بر لغو محدودیت انتخاب رئیس جمهوری گفت: آماده‌ام دوره 4 ساله کنونی ریاست جمهوری خود را سپری کنم اما برای سپری کردن اداره کشور در شش سال پس از آن نیاز به نیروی وحدت ، سازماندهی، طراحی و پشتیبانی داریم تا اشتباهی رخ ندهد و بتوانیم یک پیروزی تاریخی را رقم بزنیم، یک پیروزی بزرگ در همه پرسی روز یکشنبه.

رئیس جمهوری ونزوئلا افزود: در صورت تائید اصلاحیه قانون اساسی در همه پرسی، از روز دوشنبه آینده(16 فوریه) مردمی قدرتمند تر خواهیم داشت. اما در صورت پیروزی رای نه در همه پرسی، مخالفان الیگارشی ما به پیشرفت‌های انقلاب؛ برنامه‌های اجتماعی و برنامه تولیدات اجتماعی که برمبنای ان پیش بینی می‌شود سرمایه گزاری‌های میلیاردی طی سال‌های آتی انجام گیرد، پایان خواهند داد.

هوگو چاوز همچنین تاکید کرد که دولت وی به هر نتیجه‌ای که در همه پرسی کسب شود احترام خواهد گذاشت.

بر اساس این گزارش در حالی که طرفداران حزب حاکم در ونزوئلا در خیابان بولیوار گردهم آمده بودند، مخالفان که دانشجویان مخالف دولت نیز در میان آنان قرارداشتند در میدان بیرن تجمع کرده بودند. امیلیو نگرین رئیس تشکل دولتی اتحادیه بولیواری دانشجویان که از تشکل‌های عمده مخالف تغییر قانون اساسی ونزوئلا محسوب می‌شود، طی سخنانی گفت: از این مساله اطمینان دارم که 5 هزار عضو این سازمان در همه پرسی روز یکشنبه رای نه خواهند داد.

در برگه‌های انتخاباتی همه پرسی روز یکشنبه از رای دهندگان پرسیده خواهد شد که آیا با برداشتن محدودیت در انتخاب مجدد رئیس جمهوری، فرمانداران و شهرداران ونزوئلا موافق هستند یا خیر.

در صورت رای آری مردم به این همه پرسی، مقامات ونزوئلایی که از طریق انتخابات برگزیده می‌شوند، می‌توانند بدون محدودیت قانونی برای حفظ مقام خود به طور متوالی در انتخابات شرکت کنند. این همه پرسی به ویژه برای مشخص شدن نظر مردم ونزئلا  درباره انتخاب بدون محدودیت رئیس جمهوری برگزار می‌شود.

در صورت موافقت مردم ونزوئلا با تغییر قانون انتخاباتی این کشور هوگو چاوز می‌تواند برای سومین بار در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 شرکت کند.
[رای نه مردم ونزوئلا به اصلاحات در قانون اساسی]

کد خبر 75221

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز