همشهری آنلاین: رئیس جمهوری ونزوئلا هفته آینده با برگزاری اجلاس آلبا دهمین سالگرد به قدرت رسیدن خویش را جشن می‌گیرد.

به گزارش سی ان ان، در این اجلاس سران کشور‌های موسوم به گروه آلبا شرکت خواهند کرد.

هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا  و متحدان خود چند سال پیش این گروه را به منظور مقابله با نفوذ ایالات متحده در آمریکای لاتین تاسیس کرده بوند.

چاوز ضمن اعلام خبر حضور سران آلبا در اجلاس ونزوئلا از طریق رادیوی ملی این کشور، این نشست را اجلاسی استثنایی خواند.

اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی، دانیل اورتگا رئیس جمهوری نیکاراگوئه، کارلوس لاگه معاون رئیس جمهوری کوبا، مانوئل سلایا رئیس جمهوری هندوراس و روزولت اسکریت نخست وزیر جمهوری دومینیکن اعضای شرکت کننده در این اجلاس خواهند بود.

روزنامه اونیورسال نوشت رائول کاسترو به دلیل حضور در سفری آسیایی در این اجلاس شرکت نخواهد کرد.

اونیورسال در ادامه افزود: در اجلاس قبلی آلبا که در ماه نوامبر 2008 در کاراکاس پایتخت ونزوئلا برگزار شد، سران کشور‌های عضو گفت وگو‌های خود را بر سرایجاد واحد پولی مشترک در منطقه آغاز کردند.مقامات این کشور‌ها تصمیم گرفته‌‌اند نام واحد پولی جدید را سوکره بگذارند.

سوکره در زبان اسپانیایی مخفف" سیستم واحد پرداخت غرامت" است. سوکره همچنین دومین پایتخت بولیوی و شهری است که دیوان عالی بولیوی در آن قرار دارد.سوکره واحد پول اکوادور نیز است.

پیشتر قرار بود اجلاس آلبا در ماه دسامبر 2008 به منظور بحث درباره همگرایی اقتصادی منطقه‌ای برگزار شود، اما این اجلاس لغو شد.

اما اجلاس هفته آتی آلبا همزمان با دهمین سالگرد انتخاب هوگوچاوز به ریاست جمهوری ونزوئلا برگزار می‌شود.

چاوز در سال 1998، شش سال پس از انجام کودتای نافرجام علیه  کارلوس اندرس پرس رئیس جمهوری وقت ونزوئلا به ریاست جمهوری این کشور رسید. [سالگرد کودتای 1992 در ونزوئلا]

او در دوم فوریه سال 1999 رسما در این مقام سوگند خورد.

او درژوئیه سال 2000 و پس از تصویب قانون اساسی جدید مجددا به عنوان رئیس جمهوری ونزوئلا در انتخاباتی ویژه برگزیده شد. او در سال 2006 نیز بار دیگر با پیروزی در انتخابات به مقام ریاست جمهوری رسید.

بر مبنای قانون اساسی مصوب 2000 رئیس جمهوری نمی‌تواند بیش از دو دوره متوالی در انتخابات شرکت کند، اما کنگره ونزوئلا اخیرا برگزاری رفراندومی را به تصویب رسانده که در صورت پیروزی رای اری در آن، قانون انتخاب رئیس جمهوری تغییر می‌کند و محدودیت شرکت روءسای جمهوری در بیش از دو دوره‌ انتخابات برداشته می‌شود و بر مبنای آن هوگو چاوز خواهد توانست برای بار سوم در انتخابات ریاست جمهوری سال 2012 شرکت کند. [برگزاری همه‌پرسی اصلاح قانون انتخابات در ونزوئلا]

پیشتر و در رفراندومی که در دسامبر 2007 برگزار شده بود، مردم با اختلاف اندکی با تغییر قانون انتخاب رئیس جمهوری مخالفت کرده بودند.

کد خبر 74144

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز