همشهری آنلاین: رئیس‌جمهور در اجلاس اتحادیه عرب در دوحه، قطع روابط کشورهای عربی و اسلامی با رژیم صهیونیستی را به منظور اعلام همبستگی و حمایت از مردم غزه خواستار شد.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه الجزیره، دکتر احمدی‌نژاد در ابتدای سخنانش با تشکر از ابتکارعمل دولت قطر که میزبانی این نشست را بر عهده دارد، افزود:

رژیم صهیونیستی پس از شش ماه محاصره نوار غزه و جلوگیری از ورود کالاهای حیاتی از طریق هوا، ‌دریا و زمین به این منطقه، آن را مورد حملات ظالمانه خود قرار داده است. این رژیم حتی بیمارستان‌ها، مساجد، موسسات غیرنظامی و ساختمان‌های مسکونی را نیز آماج حملات خود قرار داده و با تانک‌ها، کشتی‌های جنگی و هواپیماهای خود به این منطقه مظلوم حمله می‌کند. رژیم صهیونیستی همه قوانین و عرف بین‌المللی را نقض کرده و از بمب‌های ممنوعه از جمله بمب‌های فسفری که فضای خفقان ایجاد می‌کنند، استفاده و مردم مظلوم غزه را مجبور به ترک خانه‌هایشان کرده؛ به طوری که شاهد هستیم زنان و کودکان فلسطینی در خیابان‌ها آواره شده‌اند، که این وضعیت مساعدت و کمک کشورهای منطقه و جهان را می‌طلبد، بسیاری از زخمی‌ها در غزه نیاز به دارو و درمان دارند و وجدان بشریت تحمل این وضعیت را ندارد.

وی در ادامه خطاب به حاضران گفت: برادران و خواهران عزیز! حمله به غزه تکرار جنایت صهیونیست‌ها در لبنان،‌ جنایت لبنان تکرار جنایت دیریاسین و جنایت دیریاسین، تکرار جنایات بزدلانه اسرائیل در سال‌های 1948 و 1967 است. شصت سال است که منطقه ما با ادامه وجود این رژیم جعلی روی آسایش و امنیت را ندیده است و همه این حوادث نشان می‌دهد تاسیس این رژیم با هدف ایجاد نامنی دائمی، جلوگیری از پیشرفت کشورها و ایجاد تفرقه بین ملت‌های منطقه صورت گرفته است؛ در حالی که از همان ابتدا این رژیم با حمایت و دخالت دولت انگلیس و آمریکا و برخی دولت‌های غربی تاسیس شد، هم‌چنین ادامه‌ جنایات این رژیم بدون کمک‌های غرب امکان‌پذیر نبوده است و امروز نیز سالانه میلیاردها دلار کمک نقدی و تسلیحاتی از آمریکا و غرب دریافت می‌کند.

دکتر احمدی‌نژاد با بیان این که « امروز رژیم صهیونیستی نماد شرارت و نقض حقوق انسانی است و دولت‌های غربی از این رژیم در شکستن حریم قوانین انسانی و بین‌المللی در تمام موارد و با تمام توان حمایت می‌کنند» اظهار کرد: همه‌ دنیا این منطق را قبول دارند که حامیان ستمگران از جمله انگلیس و آمریکا و دولت‌های ساکت در برابر جنایات کم‌نظیر و یا بی‌نظیر اسرائیل نه تنها شریک این جنایات، بلکه عامل اصلی آن محسوب می‌شوند. این صهیونیست‌ها بدون تحریک و پشتیبانی آن‌ها نمی‌توانند ماموریت خود را ایفا کنند. رژیم صهیونیستی باطن و حقیقت‌ اندیشه لیبرالیسم و در حقیقت نماد اندیشه سکولار و سرمایه‌داری جهانی است. از این رژیم نمی‌توان انتظار صلح و دوستی داشت، اقتضای طبیعت و فلسفه‌ این رژیم گزندگی، تجاوز و کشتار است. امروز قلوب ملت‌های آزاده جهان صرف نظر از منطقه جغرافیایی، نژاد، مذهب و زبان جریحه‌دار است. ملت‌ها شاهد لگد‌مال شدن کرامت و حقوق انسانی هستند، در برابر این موارد احساس مسئولیت می‌کنند و خود را در مظلومیت‌های مردم غزه شریک می‌دانند و به دنبال راهکاری برای رویارویی با این جنایات هستند. همه‌ ملت‌ها به‌ویژه ملت‌های آسیب‌دیده منطقه ما از دولت‌های خود انتظار دارند تا در حمایت از مظلومان غزه و رفع تجاوز و ظلم از آن‌ها به پاخیزند.

رئیس‌جمهور در ادامه با بیان این که « متاسفیم که برخی برادران ما در این نشست بسیار مهم حضور ندارند» افزود: اما آنچه مهم است انجام اقدامی مناسب در برابر این جنایات است. اینجانب به سهم خود از سایر کسانی که در این نشست حضور یافتند قدردانی و پیشنهادهای خود را ارائه می‌کنم:

1- بدون تردید توقف فوری تجاوز و عقب‌نشینی متجاوزان از غزه، رفع محاصره غزه و ارسال کمک‌های فوری دارویی و غذایی و اعزام مجروحان به بیمارستان‌هایی که امکانات رسیدگی دارند، فوری‌ترین اقدام است و ذره‌ای تاخیر، به قیمت از بین رفتن جان مردم بی‌گناه غزه تمام خواهد شد.

2- تجاوز غزه اولین تجاوز صهیونیست‌ها نیست، اگر در حمله به لبنان و جنایاتی که این رژیم مرتکب شد، اقدامی جدی انجام می‌شد، شاید جنایات غزه انجام نمی‌شد و سران رژیم صهیونیستی مرتکب چنین جنایاتی نمی‌شدند؛ لذا تشکیل یک دادگاه برای رسیدگی به جنایات ضدبشری سران این رژیم و محاکمه‌ آن‌ها ضروری است.

3- امروز حداقل انتظار مردم منطقه این است که هرگونه ارتباط با رژیم صهیونیستی مورد تجدید نظر واقع و دفاتر نمایندگی و اقتصادی این رژیم به‌ویژه در کشورهای اسلامی و عربی تعطیل شود. این یک قیام ارزشمند سیاسی محسوب می‌شود که مورد استقبال مردم این کشورها نیز قرار خواهد گرفت؛ همان طور که شاهد بودیم قطع روابط ونزوئلا و بولیوی با رژیم صهیونیستی چگونه مورد تقدیر مردم آن‌ها قرار گرفت. نمایندگی‌های این رژیم مسئولیتی جز بیرون آوردن این رژیم از انزوا، تفرقه بین ملت‌ها و جاسوسی و خبرچینی به نفع اربابا‌نشان ندارند.

4- تحریم تمام کالاهای صهیونیستی و شرکت‌های صهیونیستی یک مطالبه حداقلی ملت‌هاست. من از مالزی که کالاهای این رژیم را تحریم کرده سپاسگزارم.

5- ناکارآمدی شورای‌های بین‌المللی به ویژه شورای امنیت در دفاع از حقوق مظلومان و دفع شرارت، ظلم و تجاوز ثابت شده است. شورای امنیت در جریان غزه همچون لبنان تحت فشار آمریکا و انگلیس متحمل شکست شد و معلوم شد که جز ابزاری در دست این دولت‌ها نیست؛ لذا تغییر در نظام‌های سیاسی موجود به ویژه شورای امنیت ضروری است.

6- می‌خواهم به برادران و خواهران عزیزم، ‌نمایندگان و رهبران امت‌های اسلامی و تمامی مردم آزادی‌خواه جهان به ویژه آن‌ها که در سرتاسر جهان صهیونیست‌ها را محکوم و با مردم غزه همدردی کردند، نسبت به احتمال وجود یک توطئه بزرگ و جدی هشدار دهم. درباره ماهیت جنایات اخیر صهیونیست‌ها در غزه، تعبیرات مختلفی ارائه شده است که هر چه بیشتر آن‌ها را بررسی کردم نتوانستم به عنوان توجیهات واقعی بپذیرم؛ زیرا شکست رژیم صهیونیستی در حمله به غزه از قبل معلوم بود و حداکثر در هفته اول تجاوز بر همگان آشکار شد. این‌که می‌گویند هدف نابودکردن حماس یا دولت آن است ممکن است مورد قبول باشد، اما تهدید دیگری وجود دارد که تحلیل آن ضروری است و من پیشتر بر این نکته تاکید می‌کنم که این تحلیل بر اساس شرایط جهانی و منطقه‌ای آمده و دارای نکات برجسته‌ای است که نیازمند اثبات است و اهمیت آن باید مورد توجه قرار گیرد.

شما می‌دانید تغییر در سیاست‌های آمریکا در عرصه جهانی به عنوان یک ضرورت قطعی مورد درخواست افکار عمومی آمریکا و جهان است.

روشن است که یکی از مسائل مهم منطقه ضرورت تغییر در سیاست‌های آمریکا به ویژه در قبال مسائل فلسطین و بازگراندن حقوق مشروع ملت فلسطین است. دولت فعلی آمریکا در ادامه سیاست‌های گذشته بر این مواضع پافشاری دارد، ولی به دلیل شکست برنامه‌های قبلی‌ قصد تغییر در برنامه‌ها را دارد که البته این یک فرض است، ولی هیچ دلیلی وجود ندارد که مقرون به صحت نباشد. اگر این فرض درست باشد ضرورت این تحلیل نیز بسیار جدی و مهم خواهد بود. دوستان عزیز! برخی از کارشناسان خبره جهان معتقدند حمله صهیونیست‌ها به غزه، برنامه حساب‌شده دولت جدید آمریکاست. هرگونه تغییر در خصوص این موضوع باید به گونه‌ای باشد که به یک مساله جزئی محدود نشود و صهیونیست‌ها با سوءاستفاده از هر فرصتی به جنایات جدید دست نزنند. می‌دانیم اعمال چنین تغییرات سیاسی‌ در سیاست‌های کلان دولت آمریکا ضروری و به نفع مردم منطقه و جهان و حتی سیاست‌های اقتصادی آمریکاست، اما با توجه به نفوذ صهیونیست‌ها در مراکز قدرت آمریکا، این امر بسیار دشوار و با موانع فراوانی روبه‌روست. برخی کارشناسان معتقدند جنایات صهیونیست‌ها علیه غزه برای این صورت گرفته که وضعیت را سخت‌تر، تلخ‌تر و دشوارتر کنند تا راه را برای تلاش هیات‌ حاکمه آمریکا فراهم کند و دولت آمریکا با استفاده از ترس افراد ترسو با برخورد نمایشی با صهیونیست‌ها، ایجاد تغییر جزئی را به عنوان یک تغییر نمادین به مردم جهان و منطقه تحمیل کند و با ترفندی زیرکانه هم صهیونیست‌ها را از مشکلاتی که در آن قرار گرفته‌اند، برهاند و هم خود را از بار درخواست‌هایی که نسبت به تغییر سیاست‌هایش مطرح می‌شود، نجات دهد.

شما می‌دانید صهیونیست‌ها از همه امکانات برای اعمال فشار سیاسی علیه مردم فلسطین و فریب افکار عمومی استفاده می‌کنند. من هشدار می‌دهم که این مساله را باید مورد توجه قرار داد و باید توجه داشت که برنامه‌ مشترک آمریکا و رژیم صهیونیستی ناکام مانده است و امکان جنایات فجیع‌تر نیز پیش‌بینی شده بود که جنایات غرب نیز جزء این برنامه‌ها بود. سکوت دولت آمریکا در برابر این جنایات این احتمال را به شدت تشدید می‌کند. هنوز حقیقت حادثه‌ برج‌های دوقلوی آمریکا که عامل لشگرلشکی آن‌ها به منطقه شد آشکار نشده است که البته با روی کار آمدن دولت جدید آمریکا و مواضع آن در قبال مساله فلسطین، درستی این تحلیل را می‌توان دریافت.

اکنون این یک انگشت اتهام است که متوجه حاکمان جدید آمریکاست و همه ما باید برای حمایت از حقوق مردم فلسطین و امنیت منطقه آن را مورد توجه قرار دهیم و مانع تحقق این توطئه بزرگ شویم.

7- حوادث اخیر یک بار دیگر نشان داد صهیونیست‌ها چگونه از تفرقه در جهان اسلام سوءاستفاده می‌کنند. اگر ما دولت‌های عربی و اسلامی در کنار هم تصمیمات مشترکی می‌گرفتیم اساس خیانت از منطقه ما جمع می‌شد و هیچ دولتی در منطقه عذری برای عدم همراهی با ملت‌های آزاده در محکومیت رژیم صهیونیستی و مقابله با تجاوز آن نداشت. همه ما باید امروز در کنار هم، در کنار مقاومت مردم غزه و فلسطین باشیم و با برادری، شرارت در غزه را دفع کنیم. بدون تردید مقاومت حق مشروع و قانونی ملت فلسطین و مردم سرافراز غزه است. شک نداریم که مقاومت در غزه پیروز است و از اول هم پیروز بوده است و به فضل الهی در آینده هم پیروز خواهد بود.

رئیس‌ جمهوری اسلامی ایران در بخش پایانی سخنانش گفت: از امیر محترم و دولت قطر برای تشکیل صندوق کمک به غزه از سوی کشورهای اسلامی و بین‌المللی تقدیر می‌کنم و این را یک پیشنهاد بسیار مثبت و برازنده به حساب می‌آورم و امیدوارم به زودی تشکیل شود. در پایان لازم می‌دانم همراهی ملت عزیز ایران را با مردم فلسطین و عزیزان مقاومت در غزه اعلام کنم که به نمایندگی از طرف همه ملت‌های آزاده در برابر شرورترین و جنایت‌کارترین رژیم جعلی اشغال‌گر ایستاده‌اند. از همین جا اعلام می‌کنم ملت ایران به شدت جنایت‌های صهیونیست‌های بی‌فرهنگ را محکوم می‌کنند و آماده هرگونه همکاری با مردم غزه هستند. از خدای متعال پیروزی قاطع و نهایی مردم فلسطین و غزه‌ سربلند و شکست تجاوزگران را مسالت دارم و امیدوارم این نشست نتایج پرثمر و خوبی به همراه داشته باشد. مجددا از همه شما که با احساس مسئولیت و برای دفاع از مظلومان و مقاومت سربلند غزه اجتماع کرده‌اید و از برادرم امیر قطر صمیمانه تشکر می‌کنم.

کد خبر 73089

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز