همشهری آنلاین: محمود احمدی‌نژاد در نشست خبری به سئوالات خبرنگاران رسانه‌های داخلی و خارجی درباره موضوعات مختلف پاسخ داد.

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس، محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان بعد از ظهر امروز پنچشنبه 26 دی در ابتدای کنفرانس خبری خود با خبرنگاران داخلی و خارجی به تشریح نکاتی در خصوص جنایات رژیم‌صهیونیستی در غزه پرداخت و با اشاره به عملکرد سازمان ملل و شورای امنیت در این باره گفت: حوادث غزه ما را وادار می‌کند که تاریخ نحوه عملکرد این سازمان‌های بین‌المللی بعد از جنگ دوم جهانی و رفتار سلطه‌گران در مورد ملت‌ها را مورد بررسی قرار دهیم. در طول 60 سال بعد از جنگ دوم جهانی، ‌جهان حتی یک روز آرامش را تجربه نکرده و همواره جنگ‌های مختلف در کارها و مناطق گوناگون را شاهد بوده‌ایم.

وی با بیان این که اساس رژیم صهیونیستی با طراحی قبلی و برآورده شدن آرزوهای انگلیس و آمریکا برای تسلط بر منطقه شکل گرفته است، اظهار داشت: چندین سال تلاش برای تسلط بر فلسطین به عنوان مقدمه سلطه انجام شد، اما هر بار با شکست مواجه شدند. حدود 100 سال قبل از غفلت تاریخی ملت‌های منطقه استفاده کردند و مقدمات تاسیس این رژیم را فراهم کرده و با تبلیغات مزورانه این رژیم را با زور سلاح در فلسطین بر ملت‌های منطقه تحمیل کردند.

رئیس جمهور ادامه داد: فلسفه وجودی این رژیم بر پایه دروغ و توطئه و جنایت بوده و روشن است که ماموریت این رژیم جعلی و غیرقانونی، ‌ایجاد جنگ، تجاوز، اشغال و کشتار مستمر است و از روز تاسیس این رژیم در منطقه ما یا تهدید و تجاوز و اشغال و آواره کردن مردم بوده است چون اساس تاسیس این رژیم، فراهم کردن زمینه جاری شدن سیاست های آمریکا و انگلیس و هم پیمانان آنها در منطقه است.

احمدی نژاد افزود: هنوز 2 سال و نیم از حمله به لبنان نگذشته که با بهانه‌ای حمله به غزه آغاز شد. برای کسانی که حیات خود را در جنگ و ترور می‌بینند، شروع جنگ راحت است و با یک خبر جعلی هم می‌توانند بهانه‌های جنگ را به دست بیاورند.
وی با بیان یان که امروز رژیم صهیونیستی در غزه جنایاتی را مرتکب شده که کلمات نمی‌توانند عمق جنایت این تبهکاران حرفه‌ای را ترسیم کند،‌ خاطر نشان کرد: سردمداران این رژیم یک مشت آدم کشان حرفه‌ای در استخدام استکبار هستند که به دنبال از بین بردن نسل و ثروت های منطقه است.

رئیس جمهور کشورمان فجایع غزه را یک آزمایش بزرگ برای همه جهانیان از جمله حامیان عدالت، صلح و دوستی و نیز آزمایشی برای حامیان آدم کشان دانست و گفت: در صحنه غزه چند نتیجه از جمله ماهیت این رژیم و استیصال و شکست این رژیم مشخص شده و برای همگان به طور کاملا واضح آشکار شده که ادامه حیات این رژیم در منطقه امکان پذیر نیست. کسانی که به هر بهانه‌ای مردم بی‌گناه را با بمب و موشک تکه تکه می‌کنند، معلوم است که از همزیستی با ملت‌های منطقه مایوس هستند.

احمدی نژاد نتیجه دیگر از این فجایع را شکست اندیشه لیبرال و سکولار و اومانیسم عنوان کرد و ادامه داد: شعارهای آزادی و حقوق بشر در غزه به آزمایش کشیده شده و معلوم شد که این شعارها دروغ است و فقط برای تسلط و چپاول ملت‌ها است. جنایت‌های بی‌سابقه رژیم صهیونیستی باطن حقیقی نظام سرمایه‌داری در جهان است، یعنی انتهای رژیم سرمایه‌داری، آدم کشی است.

وی بیان داشت: نتیجه دیگری از ماجرای غزه، ناکارآمدی سازوکارهای سیاسی و امنیتی حاکم در جهان است. شورای امنیت برای تامین امنیت انسان‌ها تشکیل شد اما تنها همین کار را انجام نداده است. در جنگ 33 روزه شورای امنیت از تجاوزگری حمایت کرده و در موارد دیگر هم نقش شورای امنیت، تکمیل حلقه جنایت بوده است و فقط در مواقعی که از شکست رژیم صهیونیستی احساس خطر می‌کند، وارد عمل می‌شود. همانطور هم که در ماجرای عراق دیدم، شورای امنیت ابزار دست آمریکا و رژیم صهیونیستی است. امروز هم می‌بینیم پانزده، شانزده روز سکوت کردند و وقتی احساس خطر کردند قطعنامه‌ای بی سر و ته صادر کردند.

رئیس جمهور اظهار داشت: نتیجه دیگر این ماجرا، این است که امروز تقریبا تمام ملت‌ها به حمایت از مظلومین غزه به پا خاسته‌اند. اصلاح وضع جهان، برپایی عدالت و صلح ‌و دوستی فقط از طریق اتحاد ملت‌ها و ایستادن در مقابل زیاده‌خواها امکان پذیر است. امید به سازمان‌های جهانی امروز به یاس کامل بدل شده و باید امید ملت‌ها به اتحاد بین خود باشد. در ادامه حادثه غزه، رژیم صهیونیستی بدون تردید شکست خورده قطعی است این رژیم و همین طور حامیان آنها در همان هفته اول شکست خورد و هر چقدر جنایات خود را دامه دهد، پرونده خود را سیاه‌تر خواهد کرد.

همه باید موضع دوستی یا دشمنی خود با جنایتکاران را روشن کنند

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان خطاب به بعضی از طرف‌های موثر در ماجرای غزه گفت: امریکا و انگلیس بدانند ملت‌ها هم این حوادث را به حساب آنها می‌گذارند و تصور نکنند با سکوت و بی‌توجهی، ملت‌ها عامل اصلی جنایت را فراموش می‌کنند. ملت‌ها عامل اصلی این جنایات را سردمداران کاخ سفید و دولت پلید انگلیس می‌دانند و با دامه این جنایات پرونده آنان سنگین‌تر خواهد شد.

احمدی نژاد ادامه داد: به آنها قول می‌دهم در آینده نزدیک، دادگاه محاکمه سران رژیم صهیونیستی در اروپا و آمریکا برپا می‌شود. دیگر شرایط عوض شده و دیگر ملت‌ها از جنایات یک مشت سگ وحشی نخواهند گذشت.

وی خاطر نشان کرد: ملت‌ها می‌دانند که ماهیت نظام سلطه، تحقیر و چپاول ملت‌ها است. پس دنیا باید به دست ملت‌ها و بر پایه عدالت و ایمان و برادری اداره می‌شود. تظاهرات باید ادامه یابد تا اندیشه جنایت و اشغالگری از جهان برچیده شود. این ماموریت امروز ملت‌ها است ملت‌ها ماموریت خود را خوب انجام می‌دهند، برخی از دولت‌ها هم خوب، بضعی‌ها نسبتا خوب، بعضی‌ها بد عمل کردند. برخی رابطه خود را با این رژیم بی‌ریشه قطع کردند، دولت‌های آزاده از این دولت‌های پیشرو پیروی کنند. حداقل انتظار ملت‌های منطقه از دولت‌ها همین است.

رئیس جمهور گفت: تجار و صاحبان ثروت روابط اقتصادی خود را با رژیم غاصب اسرائیل قطع کنند و کسانی که کالاهای این رژیم را استفاده می‌کنند بدانند پولشان تبدیل به گلوله‌های اورانیومی و فسفری می‌شود.
احمدی نژاد ادامه داد: این جنایتکاران اکنون گلوله‌های شلیک می‌کند که حتی چشم و گوش را علاوه بر جراحت، نابود می‌کنند. همه باید اعلام موضع کنند. هیچ کس از دایره محاسبه مردم و خداوند بیرون نیست. همه باید تکلیف خود را روشن کنند یا طرف دوستی و صلح و یا طرف آدم کشی و تجاوز.

وی تصریح کرد: مردمی که در سرزمین‌های اشغالی زندگی می‌کنند از هر دینی هستند، باید از حاکمان صهیونیستی بپرسند، چرا باید با مردم غزه و لبنان و با انسان‌ها به عنوان مخلوقات خداوند اینطور برخورد شود؟ چرا باید کودکان بی‌گناه قتل عام شوند، به خیابان‌ها بیایید، تظاهرات کنید و فریاد اعتراض خود را علیه وحشی‌گری‌های بلند کنید.
رئیس جمهور اسلامی ایران افزود: به سربازان تحت سلطه صهیونیست‌ها هم می گویم که من می‌دانم با فرماندهانتان درگیری دارید و خسته شده‌اید؛ به این وضع اعتراض کنید و از دستورات فرماندهان برای کشتار مردم بی‌گناه سرپیچی کنید.
احمدی نژاد خاطر نشان کرد: شرایط منطقه و جهان به سرعت در حال تغییر است و جغرافیایی سیاسی آینده هر چه که باشد، قطعا از دایره دوستی آمریکا و انگلیس و دولت‌های هم پیمان آنان هزاران کیلومتر فاصله خواهد داشت و در آن نفرت از جنایت و اشغالگری موج خواهد زد.

برای نقدی شدن یارانه‌ها استدلال جدی داریم

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار خبرگزاری قدس مبنی بر این که چرا ایران بعد از20 روز هنوز شاهد برگزاری نشستی در سطح کشورهای منطقه نبودیم،‌گفت: علت دخالت مستکبران است که می‌خواهند ملت‌های منطقه را از هم دور کنند و نمی‌خواهند این امر تشکیل شود. امروز رئیس‌ دوره‌ای سازمان کشورهای اسلامی به ایران می‌آید و امیدواریم نتیجه عملی داشته باشد.

احمدی نژاد در خصوص سئوال خبرنگار موج مبنی بر راهکار دولت برای امیدواری سرمایه‌گذاران تصریح کرد: بخش تولید ما امروز با نشاط در حال حرکت است و حجم سرمایه‌گذاری‌ها روزافزون و روند سرمایه‌گذاری کشورمان صعودی است و اتفاقات اقتصاد جهان فرصت‌های خیلی خوبی را در خدمت اقتصاد ما قرار داده و از آنجایی که اقتصاد ما درون‌زا است، به همین دلیل ما آسیب قابل توجهی نداریم. سیاست‌های اصل 44 طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در حال پیگیری است و تقاضا برای سرمایه‌گذاری روزافزون است و حتی پرونده‌های بهره‌برداری صادر یا هم روند صعودی دارد.
وی بیان داشت: مدیران اقتصادی هم به دنبال رفع موانع هستند و در حال به دست آوردن تجربیات جدید هستیم و نگرانی نداریم.

رئیس جمهور همچنین در پاسخ به سئوال خبرنگار مهردر خصوص نقدی کردن یارانه خاطر نشان کرد: فضای بسیار خوبی در همکاری دولت و مجلس وجود دارد و در کنار دولت، مجلس با تلاش بسیار خوبی در حال رسیدگی است. هدفمند کردن یارانه‌ها یکی از کارهای بسیار بزرگ در اقتصاد ما است. با وقت جدی کارشناسی که این دولت گذاشت، ‌زمینه‌های تحقق آن در حال فراهم شدن است و اظهار نظرها هم نشان دهنده نشاط صاحبنظران ما است. می‌خواهیم بهترین قانون با بحث و گفتگو و چالش به دست آید. هر چه هم در مجلس به تصویب رسید، دولت اجرا می‌کند . ما برای نقدی شدن یارانه‌ها استدلال جدی داریم.
وی در پاسخ به سئوال خبرنگار واشنگتن پست مبنی بر یان که یک گروه سیاسی در ایران برای "سر" حسنی مبارک یک و نیم میلیون دلار در نظر گرفته و آیا شما این اقدام را محکوم می‌کنید؟ اظهار داشت: چنین چیزی نشنیدم؛ ظاهرا دانشجوها پولدار شده‌اند. مهم این است که رژیم صهیونیستی و حمایت از تجاوز باید برچیده شود و تلاش‌های حامیان رژیم صهیونیستی برای تفرقه در منطقه به نتیجه نخواهد رسید. این یک آرمان انسانی است که حمایت حامیان جنایتکاران باید قطع شود تا ملت فلسطین سرنوشت خود را تعیین کند.
رئیس جمهور در پاسخ به خبرنگار الفرات که در مورد اجلاس سران عرب پرسید،‌خاطر نشان کرد: اتحادیه عرب باید مسئولیت خود را ایفا کند، اگر امروز کار خود را انجام ندهد، پس چه زمانی می‌خواهد انجام دهد. اگر دولت‌های مجری بین خود گلایه و دلخوری دارند، نباید این مانع از انجام رسالت انسانی و اسلامی آنها شود.

وی با اشاره به اینکه هر روز فجایع در غزه در حال گسترش است، گفت: رژیم صهیونیستی نمی‌خواهد دولت‌های عربی دور هم جمع شوند و اقدامی انجام دهند تا حقوق مردم غزه استیفا شود. سران عربی امروز در برابر خداوند، پیامبر اسلام و تاریخ قرار دارند، چگونه می‌خواهیم جواب دهیم. عراق به ما پیغام داده که در این اجلاس شرکت می‌کنیم. امروز نباید زمان را از دست داد چون پشیمانی دربر خواهد داشت.

دایره دخالت‌های آمریکا باید به مرزهای آن محدود شود

احمدی‌نژاد در پاسخ به سئوال شبکه آی تی وی انگلیس مبنی بر اینکه فکر می‌کنید تحولات غزه نشان دهنده پیروزی غزه است یا ایران؟ و فکر می‌کنید تغییرات اوباما باعث تغییر شما هم می‌شود یا نه؟ گفت: تا به امروز هم مردم غزه پیروز شده‌اند و مسئولیت خود را در مقابل کرامت انسانی به خوبی ایفا کرده‌اند و پیروزی غزه پیروزی کرامت انسانی در مقابل تحقیر ملت‌ها و پیروزی صلح‌خواهی است. تاریخ مقاومت مردم غزه را هیچگاه فراموش نمی‌کند و حتی مردم آمریکا و انگلیس هم از این ایستادگی تقدیر می‌کند و البته همه از کشته شدن مردم ناراحتند.

احمدی نژاد ادامه داد: دنیا در آستانه تحولات است و هر دولتی در آمریکا روی کار بیاید باید 2 تغییر ایجاد کند. تغییر اول حوزه دخالت‌های آمریکا است. ریشه همه جنگ‌ها و نابسامانی‌ها دخالت‌های بیجای آمریکا در نقاط مختلف دنیا است. مگر دولت آمریکا چکاره است؟ دایره دخالت‌ها باید در مرزهای آمریکا محدود شود. هیچ کس به دولت امریکا اجازه نداده که رئیس و کدخدای دنیا باشد.

وی با بیان یانکه رویکرد آمریکا در مورد ایران نیز باید تغییر کند،‌اظهار داشت: آنها از کودتای آمریکایی 1332 همواره در مقابل ملت ایران بوده‌اند، اما اگر می‌خواهند شرایط خود را تغییر دهند، باید رویکرد خودشان را تغییر دهند؛ چون ملت ما آینده درخشانی را برای خود یافته و اگر تغییرات آمریکا اصولی باشد، استقبال می‌شود اما اگر تغییرات فقط تغییر تاکتیک یابد، همچنان دچار مشکل خواهند بود.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار کیهان که درباره روابط آینده ایران با عربستان و مصر پرسید تصریح کرد: ما طرفدار صلح برای تضمین حقوقی ملت‌ها هستیم. مشکل غزه از آنجا شروع شد که حقوق اساسی فلسطین زیر پا گذاشته شد و تصمیم‌گیری بر عهده مردم فلسطین است. ‌ما همواره خواستار روابط دوستانه با کشورهای منطقه خصوصا کشورهای اسلامی بوده‌ایم و خواهیم بود و حواسمان هست که طراحی آمریکا و رژیم صهیونیستی موجب کدورت نشود.

احمدی نژاد افزود: ما انتقاد داریم نسبت به رفتار بعضی از دولت‌ها، اما خط‌گیری را گم نمی‌کنیم و همه فریادها باید علیه آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد و قطعا رفتارهای سست حاصل فضولی‌های آمریکا و رژیم صهیونیستی است. ما نباید اجازه دهیم بین ملت‌ها و دولت‌های منطقه فاصله ایجاد شود؛ چون این خواست رژیم صهیونیستی است. باید همه فریادها علیه رژیم صهیونیستی و حامیانش در آمریکا و رژیم صهیونیستی باشد.
وی ادامه داد: البته انتقادها هم مطرح است و دیدید که به پادشاه سعودی نامه دادم و خواستار اعلام موضع سریع شدم تا امید دشمنان به یاس تبدیل شود.

مطرح‌کنندگان بحث وحدت ملی عجله نکنند؛ انتخابات نزدیک است

محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور کشورمان در ادامه پاسخ به سئوالات رسانه های داخلی و خارجی در خصوص سئوال خبرنگار ایرنا مبنی بر این که با توجه به حمایت آمریکا از رژیم صهیونیستی، دوگانگی رفتار امریکا را چه طور تحلیل می‌کنید و آیا پروژه ایران هراسی ادامه می‌یابد؟ گفت: آنها درگیری‌های فرضی درست می‌کنند تا برای خود فرصت ایجاد کنند. رابطه ملت ایران با ملت‌ها، رابطه صمیمی و دوستانه است، ‌روند ارتباطات سیاسی دولت‌های منطقه با دولت ایران هم روند صعودی است. به جز در جریان غزه.

امیدواریم تحرکات دشمن خنثی شود. مهم این است که ما چکار می‌کنیم. ما در سفرها و جلسات مختلف خواسته‌ایم که اجازه داده نشود که سایه دیگران باعث کدورت در منطقه باشد. البته کسی دیگر نمی‌تواند جلوی روند نزولی اقتدار آمریکا را بگیرد.
خبرنگار واحد مرکزی خبر درخصوص ابلاغ سیاست‌های برنامه پنجم سئوال کرد که احمدی نژاد گفت: این سیاست‌ها خط راهنمایی همه بخش‌های کشور است. سیاست‌ها بسیار دقیق و جامع تنظیم شده، بنای سیاست‌ها این است که ما به سرعت به یک برنامه ایرانی - اسلامی برسیم که جزو آرزوهای تاریخی بوده است. به خاطر اهتمام ویژه برای تدوین این سیاست‌ها آرمانی از مقام معظم رهبری تشکر می‌کنم.

وی ادامه داد: دولت، کارشناسان را به صورت گسترده از سال گذشته دعوت کرده و سطح همکاری نخبگان حوزه و دانشگاه‌ برای قانون برنامه پنجم بسیار بالا است و امیدوارم این قانون منسجم و کارآمد تنظیم شود.

رئیس جمهور اسلامی ایران در پاسخ به سئوال خبرنگار ایلنا مبنی بر اینکه طبق ماده 13 لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها، آیا افزایش حقوق کارگران هم متوقف می شود؟ گفت: یکی از اهداف اصلی هدفمند کردن یارانه‌ها کنترل تورم است و به دنبال این هستیم که بار سنگینی تورم را از دوش قشر کم درآمد بردارد. آن بند به معنای توقف افزایش حقوق نیست، بلکه می‌گوییم اگر تورم نباشد حقوق هم که به خاطر تورم افزایش می‌یابد، نیابد.
احمدی نژاد در ادامه درخصوص سئوال خبرنگار NBC امریکا درباره عادی سازی روابط ایران و آمریکا با توجه به آمدن اوباما اظهار داشت: دنیا عوض شده و ادبیات چماق و هویج ادبیات متروکی است. اگر تغییرات آمریکا، اساسی، بر اساس عدالت و دوستی باشد، ملت‌ها استقبال می‌کنند اما اگر همان مبانی غلط ادامه یابد، تغییری ایجاد نمی‌شود. باید ببینیم دولت جدید آمریکا چکار خواهد کرد.

خبرگزاری چین از چگونگی روابط ایران و این کشور پرسید که رئیس جمهور کشورمان بیان داشت: ما می‌خواهیم همه ملت‌ها در رفاه و آسایش باشند. رابطه ایران با چین با رابطه ایران و آمریکا متفاوت است. ما رابطه‌ای دوستانه با چین داریم و اگر چه روابط گاهی فراز و نشیب‌ داشته اما اکنون رابطه خیلی خوبی داریم و حجم روابط روزافزون است. روابط دو کشور امسال در حال نزدیک شدن به 30 میلیارد دلار است.

احمدی نژاد ادامه داد: آمریکا چون رویکرد بسیار بدی علیه ایران داشته و منابع کشور ما را برده و با مردم ما مخالفت کردند و همواره در مقابل ملت ما بوده‌اند و حتی در جنگ با تمام توان از دشمن ما حمایت قاطع کردند. اینها باعث شد که روابط ایران با آمریکا روابط خاصی باشد. مردم آمریکا مخالف رفتار دولت آمریکا با ملت ایران هستند و در حال ایران از منافع خود دفاع می‌کند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار رویترز که پرسید آیا از سلاح نفت برای مقابله با جریان غزه استفاده خواهید کرد یا خیر؟ خاطر نشان کرد: اگر کشورهای عربی همراهی کنند، پیشنهاد خوبی است؛ چرا که نمی‌شود نفت بدهیم تا آنها علیه غزه اقدام کنند، اما فعلا چنین چیزی در دستور کار نیست.

رئیس جمهور کشورمان در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس که پرسید در ماه‌های اخیر برخی جریان‌های سیاسی با هدف القای بحران در کشور، موضوعاتی چون "دولت وحدت ملی" و "دولت نجات ملی" را مطرح کرده اند، به نظر شما هدف این گروه‌ها از طرح چنین مقولاتی چیست و آیا طرح این چنین موضوعاتی را به نفع کشور و مردم می دانید؟ گفت: شما هدف را خوب بیان کردید؛ در کشور ما آزادی وجود دارد بخصوص در این دولت علیه این دولت آمار و حرف‌های دروغ منتشر می‌کنند و دولت هم تحمل می‌کند و شکایت نمی‌کند. همه ارکان کشور با رای مردم انتخاب می‌شوند. آنهایی هم که این حرفها را مطرح می‌کنند، عجله نکنندانتخابات نزدیک است و این چیزها در معادلات مردم تاثیری ندارد.

خود مقاومت اسلامی فلسطین حریف صهیونیست‌ها خواهد شد

رئیس‌جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار باشگاه خبرنگاران که درباره سهمیه‌بندی بنزین و کوچک سازی دولت پرسید، گفت: گر چه وظایف دولت در قوانین افزایش یافت، اما تا امروز دولت 6 درصد حجم خود را کاهش داده است و زیر مجموعه‌های دولت بر اساس قانون در صف واگذاری هستند. در مورد سهمیه‌بندی هم اگر هدفمند کردن یارانه‌ها به تصویب مجلس برسد، آن طوری که دولت برنامه‌ریزی کرده، دیگر نیازی به سهمیه‌بندی نخواهد بود.
احمدی نژاد در باره سئوال خبرنگار اقتصاد پویا نیز تصریح کرد: شرایط امروز جهان حاصل حاکمیت اندیشه غیردینی است که به پایان راه رسیده است و اکنون فصل میدان داری دانشمندان و دین‌مداران واقعی است و این اتفاق خواهد افتاد.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار رادیو ایران درباره علت اصلی کاهش قیمت برخی کالاها و مسکن و اینکه آیا نوید ادامه این روند را می‌دهید؟ بیان داشت: همه تلاش‌ ما این است که تا رسیدن به نتیجه مطلوب، روند کاهش قیمت‌ها ادامه یابد. یکی از محورهای اصلی کار دولت، پیگیری همین مساله است؛ چون قیمت‌ها یک جهش سنگین داشت و اکنون در حال کاهش است. امیدواریم به قیمت مطلوبی برسیم که نه تولید آسیب ببیند و نه مردم اذیت شوند. در حال تلاش هستیم تا اثر تحولات بیرونی بر اقتصاد ما کاهش یابد. روند حرکت اقتصادی کشور را روند مثبتی می‌بینیم امیدواریم ادامه یابد.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار درباره چگونگی پیگیری محاکمه سران رژیم صهیونیستی در دادگاه گفت: با هماهنگی قوه قضاییه لایحه‌ای در حال رفتن به مجلس است که دادگاه‌های ما می‌توانند به جنایات جنگی رسیدگی کنند، کشورهای دیگر هم باید این کار را بکنند. مناسبات یکسویه به زودی عوض می‌شود و آنان قدرت تحمیل را از دست می‌دهند و ملت‌ها در حال قدرت گرفتن هستند و سرعت این تحول بسیار بیشتر از آن چیزی است که بعضی‌ها تصور می‌کنند.

احمدی نژاد همچنین درخصوص تحریم کالاهای صهیونیستی و شرکت‌هایی که منافع صهیونیست‌ها را تامین می‌کنند، ‌اظهار داشت: دولت تصویب کرد که شرکت‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی به نفع رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری می‌کنند و یا به این رژیم کمک مالی می‌کنند، تحریم شوند. شناسایی عمده این شرکت‌ها کار مشکلی نیست، به جز مواردی که شاید پیچیده یا سری عمل می‌کنند.

وی در ادامه این نشست در پاسخ به سئوال خبرنگار فایننشنال تایمز مبنی بر اینکه دقیقا مصداق بگویید که چرا تغییر سیاست را در دولت آمریکا می‌خواهید؟ و آیا ایران در مورد مسائل هسته‌ای چقدر انعطاف نشان می‌دهد؟ و به دلیل پیچیدگی سیاست در ایران آنها نمی دانند در ایران باید با چه کسی صحبت کنند؛ دولت ایران یا رهبری،‌ گفت: همه حرف‌هایی که در این جلسه زدیم، مصداق جنایات آمریکا است. مشکل امروز دنیا مشکل رفتار دولت آمریکاست. سربازان آمریکا در ژاپن و کشورهای دیگر چکار می کنند؟ حمایت قاطع از رژیم جعلی صهیونیستی همه مصداق است. یکی از تغییراتی که باید بدهند این است که درست ببینند و درست بشوند، ما اصلا به شعارهای انتخاباتی خودشان مراجعه می‌کنیم. در نامه‌ای که نوشتم به صحبت‌های خود مسئولان آمریکایی اشاره کرده‌ام. آنها برای فشار بر چین و هند به افغانستان رفته و در حال فشار به پاکستان هم هستند و مواد مخدر زیر سایه آنها به شدت افزایش یافته است.

رئیس جمهور تاکید کرد:‌ بله، نظام سیاسی ایران پیچیده است و این یک حسن است والا آنان می‌توانستند آسیب بزنند، اما برای تصمیم‌گیران، یکی از دقیق‌ترین نظام‌های سیاسی، ایران است و مقام معظم رهبری بر همه ارکان نظارت دارد و قوا در حال انجام وظایف خود هستند و از سوی ما مشکلی نیست، بلکه دیگران با این سیستم مشکل دارند.

احمدی‌نژاد در پاسخ بر سئوال خبرنگار شبکه لبنانی که پرسید اظهارات ایران در مورد غزه و گذرگاه رفح بسیار صریح است آیا ایران اقدام نظامی در این باره می‌کند؟ بیان داشت: مساله غزه راه حل نظامی بیرونی ندارد و خود مقاومت اسلامی فلسطین حریف صهیونیست‌ها خواهد شد و به شرطی که کشورهای اطراف دست مردم غزه را نبندند. ما هم از دولت مصر خواسته‌ایم که مساله حل شود و امیدواریم هر چه زودتر تجاوز و جنایت و محاصره قطع شود.

وی درخصوص سئوال خبرنگار روزنامه اطلاعات که پرسید وزیر خارجه دولت آینده آمریکا موضوع گفتگو با ایران را دستور کار قرار داده و ایران چه پیش شرطی دارد؟ گفت: مواضع ما روشن، منطقی، قانونی و عادلانه است. از گذشته هم گفته‌ا‌یم که از گفتگو و رابطه استقبال می‌کنیم به شرط اینکه بر پایه عدالت و احترام متقابل باشد. اگر بر پایه بازی‌های سیاسی و بسته‌بندی‌های جدید باشد به نتیجه نمی‌رسد. اما اگر تغییرات حقیقی اتفاق بیافتد شرایط عوض می‌شود. ادبیات چماق و هویج نمی‌تواند تغییری در مناسبات بدهد، اما اگر تغییرات زیربنایی باشد، اتفاقات را مثبت خواهیم کرد. قبلا هم گفته‌ایم که مهم افراد نیستند، مهم رویکردها است.

مشکل رابطه ایران و مصر دخالت بیگانگان است

احمدی‌نژاد درباره سوال خبرنگار شبکه خبر در خصوص بودجه سال 88 اظهار داشت: مراحل نهایی تدوین بودجه در حال طی شدن است و یکشنبه آینده که تمام شد، اطلاعات آن منتشر می‌شود. قیمت نفت در بودجه موثر هست، اما با قیمت‌های پایین‌تر از این هم کشور اداره شده است و برنامه‌های دولت ادامه خواهد یافت. باید توجه هم داشته باشیم که بودجه ما بر اساس برنامه 5 ساله است و روند شفاف و خوبی دارد و البته همیشه واقعیت با آن چه ما در دل داریم، تفاوت دارد.

احمدی‌نژاد همچنین درباره سئوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه در دیپلماسی ایران درخصوص غزه، وزارت خارجه کشورمان کمرنگ عمل کرد،‌ گفت: برداشت من از صحنه این نیست، همه در حال کار کردن با همه توان هستند که در دولت و مجلس می‌بینیم و وزارت خارجه هم روزهای پرکاری دارد، منتها مساله پیچیده است و گاهی تند و گاهی کند پیش می‌رود.
وی درخصوص سئوال خبرنگار یکی از رسانه‌های خارجی که درباره برنامه هسته‌ای ایران و نیروگاه بوشهر پرسید و گفت که ظاهرا طرف‌های غربی از موضوع هسته‌ای ایران عقب نشینی کرده‌اند، اظهار داشت: آنها در مقابل حق ایران ایستاده بودند و بر اساس اطلاعات نادرست اقداماتی را سامان داده بودند و حال فهمیده‌اند. این نشان دهنده عقب‌نشینی نیست، بلکه به معنای اصلاح رفتار است، موضوع هسته‌ای دیگر مساله کهنه‌ای شده و استفاده از این ابزار علیه ایران دیگر اثری ندارد. حرکت ایران در مساله هسته‌ای با توجه به قانون و حقوق مسلم ایران است و نظارت‌ها هم به صورت مستمر جریان دارد.

رئیس جمهور در پاسخ به سئوال خبرنگار ایسنا که درباره برنامه پنجم و زنده نگه داشتن اندیشه امام(ره) در آن پرسید، بیان داشت: تلاش داریم که تا اوایل خرداد آینده برنامه را آماده کنیم. امروز راه و آرمان امام، هویت ما است و همه قوا موظف هستند که معیارهای اندیشه امام را در برنامه‌ها وارد کنند. باید فضا و نوع نگاه دستگاه‌ها نگاه آرمانی حضرت امام(ره) باشد. مانند فرهنگ خدمتگذاری، توجه به خودکفایی، دوری از اسراف، توجه به عزت کشور و عزت ملت‌ها. اینها چیزهایی است که باید به متن تصمیمات بیاید. از همه کارشناسان نیز دعوت می‌کنم برنامه‌های خود را در این زمینه در اختیار دولت قرار بدهند.
رئیس‌جهور در پاسخ به سئوال خبرنگار عرب نیوز مصر در خصوص اینکه مواضع مصر در خصوص ایران را چگونه می‌بینید و به نظر شما مشکلات کنونی غزه دو کشور را فعال‌تر خواهد کرد، اظهار داشت: اینگونه که به نظر می‌رسد شما دوست دارید بین کشورهای اسلامی روابط برادارانه باشد و ما نیز دوست داریم، این گونه باشد.

احمدی نژاد با تاکید بر اینکه امیدوارم هیچ کدورتی بین کشورهای اسلامی نباشد، اظهار داشت: ما مشکلی برای رابطه با مصر نداریم، ولی فکر می‌کنیم بیشتر مسائل در خصوص ایران و مصر دخالت بیگانگان است که امیدواریم برطرف شود.
وی همچنین در پاسخ به سئوال دیگر این خبرنگار در خصوص نوع کمک‌های ایران به مردم غزه گفت: محور اصلی کمک‌های ما دیپلماتیک و بشردوستانه است.
احمدی نژاد در پاسخ به سئوال خبرنگار شبکه بی بی سی که از وی پرسید آیا ایران به حماس تسلیحات نظامی می‌دهد، بیان داشت: فکر نمی‌کنیم که حماس نیاز به سلاح داشته باشد و ایران نیز نیاز به دادن سلاح به حماس داشته باشد؛ چرا که آنچه کمر اسرائیل غاصب را شکسته ایمان و اعتقاد حماس است.

وی با بیان اینکه ایمان و اعتقاد مردم فلسطین و حماس را به پیروزی می‌رساند، گفت: همه مردم فلسطین و حماس به وسط میدان آمده‌اند و از خود دفاع می‌کنند.
رئیس‌جمهور در پایان اظهار داشت: به دولت‌های غربی که به رژیم جعلی صهیونیستی سلاح می‌دهند تا مردم غزه را بکشند اعتراض داریم و اسنادی را در خصوص این اقدامات به دادگاه ارائه خواهیم کرد.

کد خبر 73061

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز