همشهری آنلاین: دولت ونزوئلا در اعتراض به تجاوز وحشیانه رژیم صهیونیستی به غزه روابط دیپلماتیک خود را با این رژیم قطع کرد.

به گزارش الجزیره، یک روز پیش نیز دولت بولیوی از قطع روابط خود با رژیم صهیونیستی خبر داده بود. [بولیوی روابط دیپلماتیک خود را با رژیم صهیونیستی قطع کرد]

وزارت امورخارجه ونزوئلا در بیانیه‌ای اعلام کرد: ونزوئلا به دلیل اوضاع زجرآور غیر انسانی که به مردم فلسطین تحمیل شده تصمیم به قطع روابط دیپلماتیک خود با اسرائیل را گرفته است.

هفته گذشته نیز هوگو چاوز رئیس جمهوری ونزوئلا به دلیل تهاجم رژیم صهیونیستی به نوار غزه تصمیم به اخراج سفیر و کارمندان سفارت این رژیم از کاراکاس گرفت.

اوو مورالس رئیس جمهوری بولیوی نیز که از متحدان نزدیک چاوز محسوب می‌شود روز سه‌شنبه 13 ژانویه(به وقت آمریکایی جنوبی) گفته بود که طرح متهم کردن مقامات اسرائیلی از جمله ایهود اولمرت نخست وزیر این رژیم در دادگاه بین‌المللی جنایات جنگی به نسل کشی را پیگیری خواهد کرد.

شورای نا امن

رئیس جمهوری بولیوی همچنین طی اظهاراتی به شدت از سازمان ملل متحد و شورای امنیت این سازمان تحت عنوان "شورای نا امن" به دلیل واکنش نیم بندشان در قبال بحران در نوار غزه به شدت انتقاد کرده  گفته بود : شورای امنیت باید جلسه‌ای اضطراری جهت محکوم کردن تهاجم اسرائیل به نوار غزه تشکیل دهد.

او همچنین گفته بود که به دلیل آنکه شیمون پرز رئیس جمهوری رژیم صهیونیستی نتوانشته است از تهاجم نیرو‌های اسرائیلی به نوار غزه جلوگیری کند، باید جایزه صلح نوبل وی باز پس گرفته شود.

دیدار فرستاده رئیس جمهوری اسلامی ایران با مقامات موریتانی و تونس

واحد مرکزی خبر نیز گزارش داد:فرستاده ویژه رئیس جمهوری اسلامی ایران در دیدار با ژنرال عبدالعزیز رییس شورای عالی نظامی موریتانی پیام کتبی دکتر احمدی نژاد را درباره اوضاع غزه به وی تسلیم کرد.

محمدرضا رحیمی در این دیدار با قدردانی از اقدام موریتانی در اخراج سفیر رژیم صهیونیستی و قطع رابطه با این رژیم گفت‌: این اقدام ستودنی است و در تاریخ کشورهای اسلامی ثبت خواهد شد.

ژنرال عبدالعزیز رئیس شورای عالی موریتانی نیز در این دیدار با قدردانی از پیام دکتر احمدی نژاد گفت: با این جنایاتی که صهیونیست‌ها مرتکب می شوند دیگر جای هیچ توجیهی نیست که کشورهای اسلامی با این کشور صهیونیستی رابطه داشته باشند.

وی افزود: منطق حکم می کند که همه کشورها به ویژه کشورهای اسلامی رابطه خود را با رژیم صهیونیستی که دستش به خون مردم مسلمان فلسطین آغشته است قطع کنند.

فرستاده ویژه رئیس جمهور در دیدار با عبدالوهاب عبدالله وزیر خارجه تونس نیز با قدردانی از مواضع استوار رئیس جمهوری تونس در حمایت از مردم غزه گفت: ممکن است امکانات تونس محدود باشد ولی از اراده و عزم بزرگی برخوردار است و این جدیت، در بیانات و مواضع ستودنی رئیس جمهوری این کشور کاملا مشهود است.

رحیمی با بیان اینکه در شرایط فعلی نباید فلسطین را تنها گذاشت گفت: دولت‌ها و ملت‌های دوست و مسلمان باید با هم روابط گسترده‌ای داشته باشند چراکه برخی قدرت‌های زورگو علاقه مند نیستند ما باهم روابط دوستانه داشته باشیم.

وی همچنین با اشاره به تلاش مسئولان دو کشور برای ارتقای بیش از پیش روابط افزود: جمهوری اسلامی ایران برای روابط خود با تونس اهمیت ویژه ای قائل است.

عبدالوهاب عبدالله وزیر خارجه تونس نیز در این دیدار با بیان اینکه وی در تمام همایش‌های منطقه‌ای و بین‌المللی با وزیر امور خارجه ایران در تماس بوده است، گفت: این ملاقات‌ها باعث شد تا به اهتمام ایران درخصوص آفریقا ایمان پیدا کنم.

وی با اشاره به اینکه اراده سیاسی تونس توسعه روابط در بالاترین سطح ممکن با جمهوری اسلامی ایران است، گفت: در باره مسایل منطقه‌ای و بین‌المللی ما با ایران دیدگاه‌های مشترکی داریم.

وزیر خارجه تونس گفت: در خصوص بحران غزه، تونس امکانات محدودی دارد و چندان قادر به تاثیر گذاری روی کشورهای بزرگ نیست ولی سعی داریم تصمیمات مستقلی داشته باشیم.

کد خبر 73047

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز