گروه بین‌الملل: در پایان سومین هفته تجاوزات رژیم صهیونیستی به غزه، مجمع عمومی سازمان ملل با انتشار قطعنامه‌ای بر توقف فوری و دائم حملات در نوار غزه و عقب‌نشینی گسترده و کامل نیروهای اشغالگر از این منطقه تاکید کرد.

به گزارش الجزیره، مجمع عمومی سازمان ملل در دومین نشست فوق‌العاده خود که جمعه شب برگزار شد، خواستار احترام غیرمشروط به قطعنامه 1860 شورای امنیت و برقراری آتش بس دائم و فوری شد.

در بیانیه مجمع عمومی سازمان ملل، تاکید شده است که رژیم صهیونیستی باید کاملا خود را به عقب‌نشینی گسترده نیروهایش از نوار غزه و توزیع کمک‌های بشر دوستانه در سراسر نوار غزه بدون هیچ‌گونه مانع تراشی ملزم کند.

مجمع عمومی سازمان ملل با حمایت 142 کشور و مخالفت 3 کشور از جمله آمریکا و رژیم اشغالگر قدس، این بیانیه را تصویب کرد. ریاض منصور، نماینده تشکیلات خودگردان فلسطین در سازمان ملل از این موضع‌گیری مجمع عمومی سازمان ملل تقدیر کرد.

انریک ایو، سخنگوی رئیس مجمع عمومی سازمان ملل در گفت‌وگو با الجزیره گفت: این بیانیه ارزش زیادی دارد و اگر صهیونیست‌ها به آن ملزم نباشند این مسئله ضربه‌ای به قطعنامه 1860 است.

ایو گفت: مجمع عمومی سازمان ملل، نماینده جامعه جهانی است و باید گام‌هایی در جهت حمایت کشورهای عضو خود اتخاذ کند.
نماینده انگلیس در سازمان ملل هم ضمن اعلام حمایت کشورش از قطعنامه 1860 شورای امنیت گفت که لندن حامی طرح مصر برای دستیابی به آتش‌بس در غزه است.

اجلاس فوق‌العاده اتحادیه عرب در دوحه در حالی به پایان رسید که در بیانیه پایانی آن کشورهای عربی را به تعلیق طرح صلح عربی و توقف تمام تلاش‌ها در جهت عادی‌سازی‌ روابط با رژیم صهیونیستی و تاسیس صندوق بازسازی نوار غزه فراخواند.

به گزارش الجزیره، در بیانیه پایانی نشست سران کشورهای عربی در دوحه، ضمن محکومیت حملات رژیم صهیونیستی در نوار غزه، توقف فوری حملات و عقب‌نشینی فوری از نوار غزه، پایان دادن به تحریم، گشودن گذرگاه‌ها و بنادر درخواست شده است. در بیانیه پایانی اجلاس فوق‌العاده سران کشورهای عربی بر تلاش جهت پیگرد قانونی مقامات صهیونیست به خاطر جنایت‌های جنگی در نوار غزه تاکید شده است.

این نشست همچنین خواستار پرداخت غرامت به خسارت دیدگان شد و بر لزوم اجازه ورود به تمامی کمک‌های بشر دوستانه از طریق بنادر تاکید شد.

در این بیانیه از تصمیم قطر و موریتانی به خاطر تعلیق روابطشان با رژیم صهیونیستی که در طول نشست مطرح شد تقدیر شده و از قطر به خاطر درخواستش برای برگزاری این نشست و درخواستش مبنی بر تاسیس صندوق بازسازی نوار غزه تشکر شد.

شیخ حمد بن جاسم بن جبر آل ثانی وزیر امور خارجه قطر، در کنفرانس خبری بعد از اعلام بیانیه پایانی اعلام کرد: قطر تصمیم گرفته است دفتر روابط تجاری رژیم اشغالگر قدس را در دوحه ببندد و این مسئله را به کارمندان این دفتر ابلاغ کرده و بر این اساس آنها باید فورا در سریع‌ترین زمان خاک قطر را ترک کنند تا فرصت بهتر برای صلح و تشکیل کشور مستقل فلسطین ایجاد شود.

وزیر امور خارجه قطر هم تاکید کرد: قطر به این خاطر خواستار برگزاری این نشست بود که به نوعی به اختلافات گروه‌های عربی پایان داده شود.

عمرو موسی دبیرکل اتحادیه عرب نیز در این باره گفت: تصمیم قطر و موریتانی جهت تعلیق روابطشان با رژیم صهیونیستی نتیجه مهم اجلاس فوق‌العاده سران است.

وی گفت: من با بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه مبنی بر اینکه طرح صلح عربی مرده است موافقم و شکست طرح صلح عربی به خاطر موضع‌گیری منفی اشغالگران قدس است.

کد خبر 73213

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز