همشهری آنلاین: نشست سران کشورهای عربی به منظور گفت‌‏وگو درباره نتایج حمله رژیم صهیونیستی به غزه، بازسازی این منطقه و همکاری‌‏های اقتصادی کشورهای عربی دوشنبه (30 دی) در کویت گشایش یافت.

به گزارش ایلنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، محمود عباس، رئیس‌‏حکومت خودگردان فلسطین در مراسم افتتاح این نشست گفت: گروههای فلسطینی باید برای گفت‌‏وگو با یکدیگر در قاهره دیدار کنند.

وی در سخنان خود تشکیل حکومت وحدت ملی در فلسطین را خواستار شد و گفت: طبل‌‏های جنگ در غزه از چند ماه پیش شنیده می‌‏شد اما در شرایط کنونی لازم است که گفت‌‏وگوها بین گروه‌‏های فلسطینی از سر گرفته شود و پس از پایان محاصره غزه و باز شدن گذرگاه‌‏ها، با توافق ملی انتخابات برگزار شود.

عمرو موسی، دبیرکل اتحادیه‌ عرب در این نشست گفت: hگر اسرائیل توانست جنایات غزه را مرتکب شود این امر ناشی از اختلافات کشورهای عربی است و پس از وضعیت به وجود آ‌مده در غزه همکاری کشورهای عربی نیاز به تجدید نظر دارد.

وی بر حق ملت غزه در دفاع از حقوق خود و رویارویی با حملات رژیم‌‏صهیونیستی تاکید کرد.
موسی در ادمه با اشاره به اقدام موریتانی و قطر مبنی بر قطع روابط تجاری و سیاسی با رژیم صهیونیستی گفت که این اقدام موریتانی و قطر جای تقدیر دارد.

دبیر کل اتحادیه‌ عرب همچنین از انتقاداتی که از این اتحادیه به عمل آمده ابراز تاسف کرد و افزود:اتحادیه عرب همچون گذشته به تلاش‌هایش جهت حل مشکلات جهان عرب ادامه خواهد داد.
همچنین بان کی‌‏مون، دبیرکل سازمان ملل تشکیل حکومت وحدت ملی به رهبری محمود عباس را خواستار شد.

بان کی‌‏مون در سخنرانی خود در مراسم افتتاحیه اجلاس اقتصادی سران کشورهای عضو اتحادیه عرب از اعزام هیئتی به منظور ارزیابی اوضاع انسانی نوار غزه خبر داد.

وی از حسنی مبارک، رئیس‌‏جمهوری مصر خواست به تلاش‌‏های خود برای عملی شدن آتش‌‏بس در نوار غزه ادامه دهد.

بان کی‌‏مون افزود: باید اشغالگری که از سال 1967 آغاز شده است، پایان یابد و به طرح جدیدی نیاز نداریم.

دبیرکل سازمان ملل نیز در ادامه گفت: هم اکنون که اسرائیل و حماس اعلام آتش‌بس نموده‌اند، باید گام‌هایی فوری برای حمایت از ساکنان غزه و بازسازی این منطقه اتخاذ شود.»
وی افزود: باید برای احیای طرح صلح کشورهای عربی تلاش کرد و اکنون نیازی به طرح جدید نیست. صلح در منطقه نماد و اساس پیشرفت اقتصادی ‌آن است و سازمان ملل نیز تمامی تلاشش را جهت تحقق این امر به کار خواهد بست.

بان‌کی‌مون تاکید کرد که از رهبران عرب شرکت کننده در این نشست انتظار دارد برای عدم تکرار بحران غزه تلاش کنند.

همچنین شیخ صباح الاحمد الصباح، امیر کویت در مراسم افتتاحیه این اجلاس گفت: حمله به غزه جنایت علیه بشریت و جنایت جنگی بود زیرا رژیم‌‏صهیونیستی در این حمله از سلاح‌‏های ممنوعه استفاده کرد.
الصباح در ادامه گفت: رژیم‌‏صهیونیستی اصول اولیه حقوق بشر را نقض کرده‌‏اند و مسئولان این جنایت باید مجازات شوند. وی افزود: محاصره نوارغزه باید پایان یابد و گذرگاه‌‏های این منطقه باز شوند.

امیر کویت بر لزوم برداشتن گام‌‏های عملی برای تثبیت آتش‌‏بس در این نشست تاکید کرد.
وی همچنین بر تلاش کشورهای عربی برای بازسازی نوارغزه تاکید کرد و گفت: استفاده از قدرت نظامی، باعث گسترش نفرت و افراطی‌‏گری در جهان عرب و اسلامی می‌‏شود.

صباح احمد الصباح افزود: کویت سی‌‏و‌‏چهار میلیون دلار به بازسازی نوارغزه کمک خواهد کرد.

سران 17 کشور از جمله بشار اسد، رئیس‌‏جمهوری سوریه، حسنی مبارک، رئیس جمهوری مصر، ملک عبدالله، پادشاه عربستان سعودی و محمود عباس، رئیس حکومت خودگردان فلسطین در این نشست حضور دارند.

بان کی مون، دبیر کل سازمان ملل و عبدالله واد، رئیس دوره‌‏ای سازمان کنفرانس اسلامی نیز در این نشست حضور دارند.

نشست سران کشورهای عربی در کویت در اصل قرار بود فقط به گفت‌‏وگوهای اقتصادی اختصاص داشته باشد. سران کشورهای عربی در مورد مطرح کردن مساله غزه در این نشست اختلاف نظر پیدا کرده بودند.

کد خبر 73383

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز