همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور از کاهش تمرکزگرایی در امر نظارت و بازرسی به منظور تقویت و ارتقای ادارات‌کل بازرسی استان‌ها و قوام بخشیدن به نظارت و بازرسی در کشور خبر داد

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی سازمان بازرسی کل کشور حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در مراسم تودیع و معارفه معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور، با اشاره به ساختار جدید تشکیلاتی این سازمان گفت: براساس این تشکیلات، بخش‌های مختلف کشور به 5 تا 7 و شاید هم تا 8 منطقه تقسیم شوند. و این مناطق دارای مرکزیتی خواهند بود که این مراکز، مدیریت و سرپرستی استان‌هایی که در آن منطقه قرار می‌گیرند را بر عهده خواهند داشت.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور افزود: مدیریت این مناطق امور مربوط به ارجاعات، تنقیح گزارش‌ها، آموزش‌ها، پیگیری‌ها و کمک به انجام بازرسی‌های غیر استانی داخل در آن مناطق را انجام می‌دهند. وی خاطرنشان کرد: انجام این کار با هدف تقویت و ارتقای نظارت و بازرسی در کشور، قوام بخشیدن بیشتر به آن و کاهش تمرکز گرایی در امر نظارت و بازرسی انجام می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در این جلسه که دکتر حجت‌الله ایوبی را به عنوان معاون جدید نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور معرفی کرد، اظهار داشت: اولین تجربه براساس این نوع تشکیلات با حجت‌الاسلام درویشیان (معاون سابق نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی) شروع می‌شود و وی به عنوان عضو شورای معاونین، مشاور رئیس سازمان و مدیریت بازرسی استان خراسان رضوی فعالیت خواهد کرد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: قابلیت‌های کشور با حضور مدیران ارشد در مناطق مختلف کشور رشد خواهد کرد در غیر این صورت باز هم شاهد فاصله بین مرکز و استان‌ها خواهیم بود.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی در بخش دیگری از سخنان خود، حوزه‌های آموزشی، رسانه و تبلیغ را از جمله حوزه‌های حساس و مهم فرهنگی کشور برشمرد و گفت: امتیاز فوق‌العاده بخش فرهنگ این است که انقلاب ما انقلاب فرهنگی است و همین امر عامل استقرار، دوام و توسعه نظام و همین‌طور حوزه نظارت و بازرسی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور به پیچیدگی و سختی کار حوزه فرهنگ اشاره کرد و افزود: در این حوزه چون شاخص‌ها و معیارهای دقیق برای اندازه‌گیری وجود ندارد کار اجرایی و نظارت و بازرسی در این بخش سخت و مشکل است و از این حیث نیازمند توجه بیشتر است.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی با بیان اینکه هدف‌های فرهنگی که در گزارش‌های سازمان بازرسی وجود دارد هوشمندانه و آگاهانه است افزود: در مجموع، مسأله شناسی و موضوع‌شناسی در این حوزه با فراست صورت گرفت و این کاری اساسی است.

وی تصریح کرد: حتماً برای نظارت و بازرسی خوب، احتیاج به شاخص‌ها و کارشناسان لازم و کافی داریم. در این زمینه، بخشی از امور به سازمان و بخشی دیگر به خارج از سازمان برمی‌گردد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث هنجارها و رفتارهای عمومی جامعه اظهار داشت: ناهنجاری‌ها، بی‌انضباطی و ضعف در نگاه برنامه‌ای و هدفمند جز کاستی‌های اساسی جامعه است. وی خاطرنشان کرد: این موضوع باید به صورت یک موضوع خاص در معاونت اجتماعی سازمان بازرسی بررسی شود و بررسی این موضوع در دیگر بخش‌ها نیز باید با ارتباط عمیق و کارشناسانه با این معاونت باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین پورمحمدی بحث یارانه‌ها، حذف سوبسیدها و تأمین اجتماعی را بحثی جدی در جامعه مطرح کرد و اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور در این جهت از باب نظارت قبل، حین و بعد از اجرا و نیز از باب نظارت بر حسن جریان امور مکلف به انجام کار کارشناسی است. وی افزود: امیدواریم در این مقوله که امری تأثیر گذار و تأثیر پذیر در جامعه است افکار عمومی، مسئولان، دولت و مجلس را همراهی نمایند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور حوزه آموزش کشور را نیازمند واکاوی دانست و خاطرنشان کرد: در این بخش هزینه سنگین پرداخت می‌شود اما جای این سؤال باقی است که آیا محصول دریافتی در حد میزانی که سرمایه‌گذاری می‌شود است یا خیر؟ وی تصریح کرد: در حوزه بهداشت و درمان و ورزش با توجه به نامناسب‌بودن فرهنگ مصرف و در حوزه رسانه تبلیغات همه باید به نسبت سهم‌شان کمک کنند.

گزارش روابط‌عمومی سازمان بازرسی کل کشور حاکی از آن است که در مراسم معارفه معاون جدید نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور که با حضور مدیران و کارشناسان این سازمان برگزار شد، حجت‌الاسلام والمسلمین پورمحمدی رئیس سازمان بازرسی کل کشور از خدمات و تلاش‌های حجت‌الاسلام درویشیان معاون قبلی نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور تقدیر و دکتر حجت‌الله ایوبی را به این سمت منصوب کرد.

 شاخص مشخصی برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی نداریم

حجت‌الاسلام درویشیان معاون سابق نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور نیز در مراسم تودیعش با اشاره به مشکلات ارزیابی اقدامات دستگاه‌های فرهنگی کشور گفت: در بعضی از بخش‌های فرهنگی کشور شاخص‌های مشخصی برای ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی نداریم تا ملاک ارزیابی دستگاه‌های نظارتی باشد.

وی با اشاره به تأثیر و اهمیت دستگاه‌های متولی امور فرهنگی و اجتماعی که این معاونت مسئولیت نظارت و بازرسی بر آنها را دارد گفت: اهمیت این موضوع بر هیچ‌کس پوشیده نیست و جا دارد تا در این عرصه از همه ظرفیت‌های سازمان بازرسی و نیز قابلیت‌های خارج از سازمان برای ارتقای مسایل فرهنگی و اجتماعی جامعه استفاده شود.

وی تصریح کرد: همان‌طور که کار فرهنگی کاری سخت، ظریف و زمان‌بر است بالطبع نظارت و بازرسی در این حوزه هم کاری دقیق، سخت‌ و همواره با مشکلاتی همراه است.

حجت‌الاسلام والمسلمین درویشیان اظهار داشت: ما در بعضی از بخش‌های فرهنگی جامعه، شاخص‌های مشخصی از ارزیابی فعالیت‌های فرهنگی کشور نداریم که شاخص و ملاک ارزیابی دستگاه نظارتی باشد و این یکی از مشکلات دستگاه‌های فرهنگی است.

معاون سابق نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در ادامه به بیان برخی اقدامات انجام شده در این معاونت پرداخت و افزود: در 11 ماه گذشته (تا ابتدای دی ماه سال جاری)، 599 بازرسی انجام شد که 224 مورد بدون تغییر آن بازرسی مستمر و فوق‌العاده و 375 تای آن بازرسی موردی بود. همچنین با توجه به کمبود نیرو و کارشناس، 2162 پیشنهاد از پیشنهادات ارسالی به دستگاه‌ها اجرا شد و 199 گزارش نیز به دستگاه‌ها ارسال گردید. وی افزود: معاونت فرهنگی در طی این مدت، 13 گزارش برجسته داشت که حاکی از تلاش، دلسوزی و همکاری کارشناسان و مدیران بود.

وی در پایان به آسیب‌های شناسایی شده در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی اشاره کرد و گفت: از ظرفیت‌ها و فرصت‌هایی که در داخل و خارج از کشور وجود داشت به نحو مطلوب و با توجه به توانمندی‌های بالایی که داشتیم استفاده نشد.

حجت‌الاسلام درویشیان، موازی‌کاری و عدم هماهنگی در نهادهای فرهنگی را یکی از دلایل این امر برشمرد و گفت: نداشتن برنامه مدون در برخی حوزه‌های فرهنگی، مشکلات اجرای برنامه‌ها در حوزه‌هایی که برنامه مدون داشتند، عدم نظارت کافی و لازم دستگاه‌های نظارتی درون دستگاهی و عدم تخصیص اعتبارات کافی در حوزه فرهنگی از جمله آسیب‌های مهم در حوزه فرهنگی و اجتماعی است.

هدایت تلاش‌های متفرق و پراکنده به سمت تقویت امور کشور

دکتر حجت‌الله ایوبی معاون جدید نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور در مراسم معارفه‌اش که در محل این سازمان برگزار شد، گفت: نگاهم به بازرسی، هدایت صحیح تلاش‌های متفرق و پراکنده به سمت تقویت امور کشور و نظام است.

وی با مهم خواندن فعالیت‌ها و کارکردهای سازمان بازرسی کل کشور گفت: برداشتم از بازرسی این است که اینجا مغز متفکر و هوشمند نظام اسلامی است. معمولاً نظام‌های سیاسی را، نظامی سایبرنتیک می‌دانند. یعنی نظامی که براساس گردش اطلاعات و اطلاع از وضعیت خود سامان پیدا می‌کند. نظام سیاسی مانند یک کشتی است که دائماً باید موقعیت خود را تشخیص دهد، هدف خود را بشناسد، فاصله خود را با هدف بداند و تمام حرکاتش را براساس هدف خود و اطلاعاتی که از آن دارد تنظیم کند.

معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: مدیران کشور در حال تلاش هستند اما یک جایی لازم است چندین پله بالاتر از تمام نظام‌ها قرار بگیرد تا اهداف را بشناسد، آسیب‌شناسی کند، فاصله مدیریت‌ها را با هدف تشخیص بدهد و به مدیران کشور بگوید که چقدر با هدف فاصله دارد و اینکه آیا اساساً در مسیر اهداف حرکت می کند یا خیر.

دکتر ایوبی با اشاره به اینکه دستگاه‌های فرهنگی و اجتماعی مشغول کار و تلاشند افزود: برای نظارت بر عملکرد و اقدامات این دستگاه‌ها، قطعاً نیاز به شاخص داریم. وی کار بازرسی را صرفاً کشف چند تخلف ندانست و تصریح کرد: مگر ما چند مورد تخلف و جرم می‌توانیم کشف کنیم و مگر چقدر سمت و سوی مدیریت کشور با کشف این تخلفات عوض می‌شود. ما باید به این سمت برویم که جهت‌ها را درست کنیم. اگر دستگاه اداری در خلاف جهت خودش، هر چقدر بیشتر تلاش کند به ضررش است واین‌ها را باید توجه داشت.

معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و رسانه با بیان اینکه نباید فقط سراغ کارهای انجام شده رفت گفت: ای کاش سراغ کارهای نکرده می‌رفتیم. یعنی باید سراغ کسی که مسئولیتی را می‌پذیرد، پستی را اشغال می‌کند اما حق آن مسئولیت را ادا نمی‌کند برویم.

معاون نظارت و بازرسی امور فرهنگی و اجتماعی گفت: گاهی اوقات،‌ در یک مجموعه، فردی در جایی قرار می‌گیرد که نه تنها کارش را انجام نمی‌دهد بلکه دیگران را هم از کارشان باز می‌دارد و فرصت‌ها را می‌سوزاند.  دنیایی که شکار لحظه‌هاست، وقت و انرژی زیادی از مدیران به خاطر بی‌درایتی مدیر دیگری تلف می‌شود. در عرصه بازرسی باید سراغ فرصت‌سوزان و کسانی که پست‌هایی را اشغال کردند و حق آن مسئولیت را ادا نکردند رفت.

دکتر ایوبی نگاه اصلی بازرسی را هدایت صحیح سمت و سوی امور برشمرد و افزود: ان‌شاءالله سعی کنیم تلاش‌های متفرق و پراکنده به سمتی که به تقویت و بارورسازی امور کشور و نظام منجر شود سوق یابد.

کد خبر 72621

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز