رئیس سازمان بازرسی کشور گفت: دولت تعهدات خود را نسبت به مترو و تجهیز ناوگان حمل‌ونقل عمومی تهران در سال‌جاری تا‌کنون اجرا نکرده است.

حجت‌الاسلام مصطفی‌پور محمدی با اعلام این مطلب در گفت‌وگو با مهر افزود: شاید دلیل اصلی عدم‌اجرای تعهدات دولت مشکل کمبود نقدینگی در اختیار دولت باشد که دولت از ابتدای امسال با آن مواجه بوده است.

اگر اینگونه است بهتر بود دولت از همان ابتدای سال اعلام می‌کرد که نمی‌تواند به تعهداتش عمل کند. البته شهرداری تهران نیز تعهداتی در این زمینه دارد که باید به اجرای آنها پایبند باشد.

وی در ادامه اظهار داشت: پیشنهاد من برای بهبود مسئله ترافیک و حمل‌ونقل عمومی تهران با توجه به وضعیت موجود این است که شهرداری تهران با مدیریت منابع خود اولویت ردیف‌های بودجه‌ای و توان خود را بر پیشبرد پروژه‌هایی مثل مترو و رفع معضل ترافیک و آلودگی هوای تهران متمرکز کند.

در این زمینه شورای شهر نیز باید پشتیبانی لازم را از شهرداری داشته باشد.بنابر این گزارش معضل ترافیک تهران که اینک به‌عنوان یک مسئله ملی بر تصمیم‌گیری‌های کلان کشور نیز اثرگذار است از اصلی‌ترین دغدغه‌های اجتماعی بیش از 12 میلیون شهروند ساکن و سیار پایتخت ایران است.

براساس آمارهای اعلام شده از سوی معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری تهران روزانه بیش از 40 میلیون ساعت وقت شهروندان تهرانی پشت صف‌های طولانی خودروها تلف می‌شود.

موضوع ترافیک یک موضوع چندوجهی است و علاوه بر نبود فرهنگ ترافیک، کوتاهی دولت‌ها و شهرداری‌ها در عمل به تعهداتشان در بخش حمل‌ونقل عمومی نیز موجب تشدید این امر در کلانشهرهای ایران شده است.

در این‌باره رئیس سازمان بازرسی کل کشور در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار داشت: عامل اصلی ترافیک در ایران از نظر من نبود فرهنگ ترافیکی است و شاید بتوان گفت که بخش اعظمی از موانع و مشکلات ترافیکی کلانشهرهای ایران ناشی از عدم‌صبر و تحمل رانندگان و استفاده بیش از حد از وسایل نقلیه شهری است.

در عین حال موضوع عدم‌اجرای تعهدات مالی و اعتباری دولت در موضوعات مربوط به حمل‌ونقل عمومی طی 3 سال گذشته به یکی از اصلی‌ترین چالش‌های شهرداران برخی از کلانشهرهای کشور با مسئولان دولتی تبدیل شده است.

چندی پیش معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران با عنوان این مطلب که متأسفانه با وجود گذشت یک‌سال از تصویب قانون حمل‌ونقل عمومی در مجلس شورای اسلامی این قانون همچنان توسط دولت اجرا نشده به خبرنگار مهر گفته بود: از میان 10 هزار میلیارد تومان بودجه تخصیصی مجلس در این قانون تنها 4000 میلیارد آن پیش‌بینی شده که سهم ناچیز و 7 درصدی شهروندان تهرانی از این مقدار نیز با گذشت 9 ماه از سال پرداخت نشده است.

مصطفی نوریان، معاون حمل‌ونقل و ترافیک اصفهان نیز در این باره به خبرنگار مهر گفته است: عدم‌پرداخت منابع مالی مورد نیاز و مصوب اتوبوسرانی و متروی اصفهان از سوی دولت، ناوگان حمل‌ونقل این شهر را با مشکلات جدی روبه‌رو کرده است و با این شرایط بیش از این نمی‌توان مشکلات مربوط به حمل‌ونقل عمومی را مدیریت کرد.

با این همه، رئیس سازمان بازرسی کل کشور معتقد است که کنترل ترافیک و حل معضل آن تنها وظیفه دولت نیست و شهرداری‌ها و شوراهای شهر نیز نسبت به رفع این معضل تعهداتی دارند که به همه آنها عمل نمی‌کنند.

مصطفی پورمحمدی در این‌باره گفت: در حال حاضر گزارشی در دست تهیه داریم که نشان می‌دهد علاوه بر دولت، شهرداری‌ها و شوراهای شهر کلانشهرهای کشور نیز به تمام وظایف خود درباره حمل‌ونقل عمومی عمل نکرده‌اند. به هر حال نقش دولت در این زمینه پررنگ‌تر است.

چنانکه دولت مثلا در ماجرای تحویل اتوبوس‌ها به شهرداری تهران به همه تعهداتش عمل نکرده است.

کد خبر 71330

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز