همشهری آنلاین: رئیس سازمان بازرسی کل کشور گفت: این‌که در کشور فکر کنند که سازمان بازرسی چیزی بگوید و روی زمین بماند باید از ذهن‌ها خارج شود

هم چنین هیچ تصمیم دولت نباید روی زمین بماند، هیچ قانونی از مجلس نباید روی زمین بماند و هیچ نظری نیز از بازرسی نیز نباید روی زمین بماند.

به گزارش ایسنا، حجت الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در سمینار سراسری مدیران سازمان بازرسی کل کشور با بیان این‌که حوزه‌های مدیریتی به خصوص سطوح عالی آن از مباحثی است که به مطالعه، مباحثه، رایزنی و نقد و ارزیابی پیوسته نیاز دارد، تصریح کرد: هنگامی که مباحث در سطح خرد مطرح می شود عوامل تاثیرگذار در آن محدود، قابل پیش بینی بهتر و برنامه ریزی بهتر است، اما هنگامی که مباحث در سطح کلان مورد توجه قرار می‌گیرد طبیعی است که عوامل فراوان، گوناگون یا بعضا غیر قابل پیش بینی بروز پیدا می‌کند. به همین دلیل مدیران ارشد ناچارند بحث ارزیابی و نقادی را در حوزه مباحث مدیریت کلان به صورت امری مستمر مورد توجه قرار دهند.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: هنگامی که قصد داریم در حوزه نظارت وظایف خود را انجام دهیم باید به این نکته توجه کنیم که بسیاری از تصمیماتی که اتفاق می‌افتد دارای یک حوزه سطحی است و پس از آن امکان تحقق وجود دارد. دستگاه‌های نظارتی به دلیل فراغت از فشارهای مدیریتی و احساساتی حاکم بر فضای اجرا که خود مقتضیات خاص خود را دارد راحت‌تر می‌توانند به اتفاقات نگاه کنند. در مقام بازرسی نیز این مساله جدی است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به دو وظیفه سازمان مبنی بر نظارت بر اجرای صحیح قانون و نظارت بر حسن جریان امور، تاکید کرد که این دو رکن مکمل یکدیگر هستند و فکر می‌کنم با توجه به این‌که سازمان بازرسی در همه سطوح مدیریتی خرد و کلان دارای وظیفه است باید با توجه به قانون جدید که بر نظارت حین و قبل نیز تاکید کرده در حوزه مکمل مدیریت نقش سازنده خود را ایفا کنند.

وی تاکید کرد: بنابراین باید خود را در فضای کارشناسی اجرا و فضای کارشناسی قانونگذاری قرار دهیم. درست است که جو حاکم در آن فضا ما را آزار نمی‌دهد و ما می‌توانیم راحت تر تصمیم گیری کنیم اما باید خود را در آن فضا ببریم و از بیرون نسخه نپیچیم. خوشبختانه در این مدت سازمان از این جهت رشد قابل توجهی داشته و دارد.

پورمحمدی اظهار داشت: سازمان بازرسی کل کشور سعی کرده پا به پای حوزه اجرا و تقنین حضور داشته باشد و با کارشناسان مختلف رایزنی کند تا محصولاتش منطبق با نیازها و قوانین در جامعه باشد.

وی با تاکید بر این‌که بزرگترین مصیبت فرهنگ نظارت، توقف امور است، افزود: بازرسی‌ها باید به نحوی صورت گیرد که نیاز به توقف نباشد. این فرهنگ را باید از مبنا تغییر داد، باید بگوییم که بازرسی یک راه است که دارای یک سری علائم و هشدارهایی است و در مواردی موانعی وجود دارد که منجر به طرد شدن فرد در صورت برخورد نشود.

پورمحمدی تصریح کرد: ما می‌خواهیم مدیران به پرتگاه پرت نشوند و دستگاه اجرایی به انحراف، سقوط یا به ضد خود در فعالیت‌ها دچار نشود. قرار نیست که مانع فعالیت کسی شویم.

پورمحمدی تصریح کرد: ما مشاهده کردیم که در توسعه ورزش در مسوولیت‌های مختلف از جمله کمیته ملی المپیک، ‌فدراسیون‌ها، هیات‌های ورزشی و باشگاه‌هایی که اکثر سهام آنها متعلق به دولت است، بسیاری از مقامات دولت، نمایندگان مجلس و افراد فعال در قوای مختلف کشور (اجرایی ، تقنینی ، لشکری، کشوری ) همه در مناصب مختلف ورزشی حضور دارند، این هم مخالف صریح قانون است. بنده به عنوان یک مجری هر چه با دوستان مباحثه کردم تا مجوزی در این مورد باشد دیدم نمی‌شود و قانون در این جهت صریح است و نمی‌توان از آن تخلف کرد.

رییس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: اکنون این‌که سازمان بازرسی دست روی دست هم بگذارد و بگوید چون حدود 10 ، 15 سال این گونه بوده و در دولت‌های مختلف این گونه عمل می‌شده؛ برای چه سخت گیری کنیم تا مدیران ارشد در حوزه ورزشی حضور پیدا نکنند یک بحث است، اما از یک طرف بحث قانون وجود دارد.

وی گفت: متاسفانه در مواردی در کشور به خاطر مصالح ناچار می‌شویم مقررات را زیر پا بگذاریم و بی انضباطی در دستگاه‌ها نهادینه شده است. به هر حال باید جلوی آن را گرفت. هر روز بهتر از فردا و فردا دیرتر از امروز. یعنی مصلحت کشور این نیست که برای بی قانونی کوتاه بیاییم.

پورمحمدی گفت: اکنون ممکن است مطرح شود که 10، 15 سال این مورد اجرا می شده و چون شما در این مقام نشسته‌اید می‌خواهید این کار را بکنید، چه تحلیل سیاسی و چه هر تفسیری بخواهد صورت گیرد اگر تا دیروز خطا کردیم امروز باید جلوی آنرا بگیریم زیرا امروز به نفع کشور است تا فردا و این یک اصل است و سازمان بازرسی در این جهت نباید تعلل کند.

وی با تاکید بر این‌که سازمان بازرسی نسبت به اجرای قوانین خود را ملتزم و موظف می‌داند، ادامه داد: اما قرار نیست در باب اجرای قانون کوتاه بیاییم هر کس هر تفسیری می‌خواهد بکند. پورمحمدی دیروز یک پورمحمدی است، پورمحمدی امروز یک پورمحمدی. کشور دیروز یک کشور بوده و کشور امروز ، کشور امروز است. من در وزارت کشور هم بودم تصمیمی گرفتم که فردا گفتند خلاف قانون است و من سریع آن را عوض کردم. یعنی هنگامی که فهمیدم که خلاف قانون بوده در جهت اصلاح آن گام برداشتم.

وزیر سابق کشور یادآور شد: اکنون که در سازمان بازرسی هستم مشاهده می‌کنم که بعضی از تصمیماتی را که گرفتیم متاسفانه مشاور حقوقی ما به ما تذکر نداد که اینها خلاف قانون بوده و ما با تلقی این که آن‌ها خلاف نیست تصمیم گرفتیم و امروز فهمیدیم که تصمیم درست نیست و در این جهت اقدام می‌کنم. چاره‌ای جز این نیست، اگر ما به نقد خود و اصلاح خود نپردازیم مطمئنا قادر به اصلاح و نقد دیگران نیستیم.

پورمحمدی ورزش را مقوله‌ای جدی ، تاثیر گذار و مورد نیاز دانست و تصریح کرد: اگر از من به عنوان یک کارشناس بپرسند به نفع دخالت مدیرانی که انگیزه، رغبت و تخصص در امر ورزش دارند رای خواهم داد. زیرا برخی از مقولات فرابخشی است و مشارکت همه را می‌طلبد. اما اکنون قانون خلاف این را می‌گوید ما قانون را اعمال می کنیم. تذکر قانونی خود را دادیم و همزمان از دولت و مجلس نیز خواستیم که قانون را اصلاح کنند تا کسی مرتکب خلاف قانون نشود.

وی ادامه داد: اگر قانون اصلاح نشود در آینده نزدیک نسبت به افرادی که در حوزه ورزش منصبی دوگانه دارند می‌خواهیم که استعفا دهند. در بقیه امور نیز همین جور است ما باید در این امور جدی باشیم. ما دلسوز ، همکار و همفکر مدیران هستیم و قصدمان موفقیت آنهاست. به طور طبیعی وظیفه سازمان بازرسی موجب ناراحتی افرادی خواهد شد و چاره‌ای هم نیست. ما از نظر قانونی باید نسبت به اجرای قوانین حساس باشیم. اگر هر که در هر کجا باشد و وظایف اجرایی و قضایی و نظارتی خود را به صورت دقیق انجام دهد امور به سامان خواهد بود. این تصور نادرستی است که وقتی به فردی می گوییم این کار اشتباه و خلاف است می‌گوید در جای دیگر نیز این به همین شکل است. این گونه تخلف و بی انضباطی را شاهد هستیم و پیوسته آنرا تشویق می‌کنیم و در این هنگام بازرسی می‌آید و این زنجیر را قطع می‌کند و به طور طبیعی عده‌ای ناراحت خواهند شد.

وی با تاکید بر این‌که وظیفه سازمان، ایجاد تحول در رضایت مندی جامعه، اجرای عدالت و تحقق حق است، گفت: با اجرای اینها رضایت عمومی حاصل می‌شود و به طور طبیعی عده‌ای در تنگنا و سختی قرار می‌گیرند.

پورمحمدی با اشاره به قانون جدید سازمان بازرسی کل کشور، خاطرنشان کرد: باید از نکات مثبت این قانون نهایت استفاده را کرد و از بخش‌هایی که دارای قوت بوده استفاده کنیم. تقویت همگرایی مراتب نظارتی و بازرسی در کشور یکی از نکات دارای اهمیت این قانون به شمار می‌رود. یعنی پیوند مجموعه نظارتی و بازرسی در کشور تقویت شده است و باید توجه کنیم که نباید بگذاریم بازرسی و نظارت درونی دستگاه‌ها تضعیف شود زیرا هر کجا که بازرسی و نظارت تقویت شده به نفع مدیر بوده است.

وی خاطرنشان کرد: همگرایی دستگاه‌های نظارتی در کشور یکی دیگر از این نکات به شمار می‌رود که خوشبختانه با ایجاد شورای دستگاه‌های نظارتی این امر به فرجام رسید. اولین جلسه این شورا تشکیل شد و به زودی دبیر آن نیز تعیین می‌شود. هدف از تشکیل این شورا تقویت مدیریت کشور، سالم سازی، مبارزه با فساد و رضایت مندی به شمار می‌رود و فکر می‌کنم این مجموعه می‌تواند به ارتقای کارآمدی و مدیریت کمک فراوانی کند.

پورمحمدی گفت: تقویت حضور در مراکزی که بیشترین فعالیت‌ها و جلسات تصمیم گیری را دارند از جمله مناقصه و مزایده‌ها از نکات دیگر این قانون است و می‌توان حضور را مجازی کرد. این قانون راه را باز کرده که ما حضورمان را گسترده کنیم اما به شکل مجازی. استفاده از ظرفیت‌های عمومی و مردمی در قالب متخصصان، صاحب نظران ، تشکل‌های مردم نهاد و رسانه‌ها؛ از دیگر نکات این قانون است. یعنی ظرفیت‌های عمومی و مردمی را در خدمت امر بازرسی و نظارت در آوریم که البته این موضوع دارای سطوحی است.

وی با تاکید بر این‌که باید سعی کنیم تا فعالیت‌هایمان اثر بخش باشد، گفت: شاید ناچار شویم که موضوع بازرسی‌ها را کاهش دهیم اما باید به نتیجه آن فکر کنیم. سازمان بازرسی یا نباید چیزی بگوید و اگر گفت باید صحیح بوده و کسی نسبت به آن چیزی نگوید.

پورمحمدی خطاب به مدیران سازمان بازرسی کل کشور گفت: من از شما کار خوب می‌خواهم. پس اولویت بندی در انجام فعالیت‌ها یک اصل است. همانگونه که اصل 44 اولویت کشور است و این مورد از اولویت‌های ما به شمار می‌رود و ما آنرا جدی تعقیب خواهیم کرد.

وی گفت: اصلاح نظام اداری، سالم سازی و مبارزه با فساد نیز از دیگر فعالیت‌های ما در سازمان است که بر این مورد نیز تاکید شده است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور، انتخابات کمیته ملی المپیک را طبق قوانین فعلی خلاف قانون دانست و تاکید کرد که اگر قانون فعلی اصلاح نشد، سازمان از مسوولان دولتی می‌خواهد که از مسوولیت خود انصراف دهند.

به گزارش خبرنگار حقوقی ایسنا، حجت‌الاسلام والمسلمین مصطفی پورمحمدی در حاشیه‌ی سمینار سراسری مدیران این سازمان در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره نامه سازمان بازرسی به سازمان تربیت بدنی درباره‌ی عدم اشتغال مدیران دولتی در مسوولیت‌های ورزشی گفت: ایفا و پذیرش مسوولیت در حوزه‌ هیات رییسه کمیته‌ی ملی المپیک، فدراسیون‌های ورزشی، هیات‌های ورزشی و باشگاه‌هایی که اکثر سهام آنها متعلق به دولت یا نهادهای عمومی است که اکنون مقامات مختلف کشوری، لشگری، قضایی و تقنینی را در این حوزه‌ها داریم، همه با انگیزه‌ی حمایت از ورزش است و من اینها را کمک می‌دانم اما مشکل قانونی دارد.

پورمحمدی خاطرنشان کرد: ما تذکر قانونی دادیم که در این رابطه منع قانونی وجود دارد که البته دیگر به تذکر اکتفا نخواهیم کرد و جلوی آن را خواهیم گرفت اما از طرفی تلاش می‌کنیم تا منع قانونی آن برداشته شود. روز گذشته از رییس مجلس خواستم که اگر امکان دارد طرحی را در این رابطه با قید دو فوریت در مجلس ارایه دهند. همین خواسته را نیز از رییس‌جمهور داشتم که لایحه‌ای را با دو فوریت به مجلس بفرستند و این منع را بردارند. ما نیز مدافع برداشتن این منع هستیم اما تا زمانی‌که منع وجود دارد قانون محترم است.

پورمحمدی در پاسخ به پرسشی درباره خلاف قانون بودن انتخابات شب گذشته (سه‌شنبه) کمیته ملی المپیک گفت: اکنون طبق قوانین فعلی خلاف است اما رویه‌ای بوده که تا الان اعمال می‌شده است و ما باید هوشمندانه با این رویه برخورد کنیم. الان که نمی‌توانیم این را قیچی کنیم.

در ادامه از پورمحمدی درباره تذکر سازمان و عدم توجه به این تذکر سوال شد که وی پاسخ داد: چون آنها طبق روالی آماده شده بودند ما نخواستیم این روال را به هم بریزیم. ما کار خود را انجام می‌دهیم. از آن طرف نیز اصلاح قانون را تقاضا کرده‌ایم و اگر قانون اصلاح نشد خواهیم خواست که از مسوولیت‌های خود انصراف دهند.

پورمحمدی در ادامه درباره سازمان بازرسی کل کشور و اقداماتش در این سازمان اظهار کرد: معتقدم هر فردی که در هرکجا مسوولیتی را می‌پذیرد باید با قوت، اهتمام و انگیزه‌ی بسیار به انجام آن مسوولیت بپردازد؛ زیرا این فرصت‌ها و اختیارات به سرعت در گذر است بنابراین باید آنها را مغتنم شمرد. اکنون نیز که در سازمان بازرسی کل کشور هستم باید از این ظرفیت به خوبی استفاده کنم.

وی با تاکید بر این‌که باید فهم صحیح از واقعیت‌های اجرایی در کشور داشته باشیم، ادامه داد: نگاه و رویکرد جدید باید در حوزه‌ نظارت و بازرسی وجود داشته باشد و بتوانیم از ظرفیت‌های نخبگان و مردم استفاده کنیم. تلاشم در این حوزه نیز این است که این امور با قوت انجام شود و یکی از رویکردهای جدی ما در سازمان، قوی‌تر کردن نگاه در جهت تقویت مدیریت کشور است.

خبرنگاری پرسید که آیا اکنون این مورد خوب نیست؟ و پورمحمدی پاسخ داد: شاید حداقل تلقی‌ها خیلی خوب نباشد. عده‌ای هستند که وقتی سازمان تذکری را بیان می‌کند حمل بر مخالفت و مشکل‌تراشی می‌کنند اما مطمئنا اینگونه نیست. من به دلیل فهم مدیریتی که دارم و نیاز مدیریتی که در کشور احساس می‌کنم، تمام انگیزه‌ خود را در این جهت گذاشته‌ام.

وی افزود: اگر ما حرمت فعالیت‌های خود را داشته باشیم طبعا باید از دیگران این انتظار را داشته باشیم که آنها نیز این توجه را داشته باشند. بنای ما بیان کردن حرف‌های خود به صورت جدی است که طبعا تاثیر خود را خواهد گذاشت.

پورمحمدی در مواجهه با پرسش دیگری مبنی بر این‌که سال گذشته برخی از استان‌ها با مشکل گاز در زمستان مواجه بودند، اقدام سازمان در این‌باره چیست؟ گفت: تدابیری که اتخاذ می‌شود ما آنها را تعقیب می‌کنیم که خوب اجرا شود. در این رابطه نیز نامه‌ای به رییس‌جمهور نوشتیم و ایشان نیز دستور داد و تلاش جدی هم در این‌باره دارد صورت می‌گیرد. البته مساله‌ دیگری وجود دارد که مصرف ما بیش از حد است و باید در این رابطه از خود و شهروندان بخواهیم که در این رابطه دقت لازم صورت گیرد.

خبرنگاری در ادامه از رئیس سازمان بازرسی کل کشور پرسید: گفته می‌شود در قبال شکایتی که دولت از شما داشته، شما نیز گزارشی در مورد تخلفات دولت ارایه کرده‌اید، این گزارش به چه مرجعی داده شد و از طرف دیگر شکایت دولت از شما به کجا کشیده شده است؟

پورمحمدی پاسخ داد: ظاهرا هر دو خلاف واقع است. ظاهرا آن خبر مجعول بوده که صحت نداشته و بعید است چنین کاری که خلاف عرف و ضوابط است بخواهد انجام شود. البته این انتقاد وارد است که چرا یک خبرگزاری رسمی و دولتی مبادرت به انتشار اخبار ناصحیح و مجعول می‌کند. هم‌چنین این‌که ما نیز گزارشی را تهیه کرده باشیم این هم درست نیست.

وی افزود: سازمان بازرسی در موضوعات مختلف، گزارشی را تهیه کرده و این کار را انجام می‌دهد. در مورد بحث برداشت از صندوق ذخیره ارزی نیز گزارش دادیم. حتی از مجلس انتقاد کردیم. گزارش جامعی تهیه شد و اشکالاتی که در تصمیم، اجرا و نظارت وجود دارد را جامع دیدیم و به مراجع فرستادیم و این، کار جاری سازمان است.

رییس سازمان بازرسی کل کشور یادآور شد: من همیشه به خبرنگاران می‌گویم که مجالی برای شما قائلیم اما خیلی توی خاکی نروید.

پورمحمدی در پاسخ به این سوال که رقم‌های متفاوتی از برداشت از حساب صندوق ذخیره ارزی بیان می‌شود، رقم دقیق چیست؟ گفت: رقم دقیق را خود دستگاه‌های مسوول دارند اعلام می‌کنند. البته ما یک مشکل جدی داریم و آن نظام آماری کشور و مرجع مسوول در اعلام آمارهاست که متاسفانه اختلاف آمار زیاد بوده و بعضا آمارهای متفاوتی را مشاهده می‌کنیم.

وی افزود: من بیش از آن‌که به منابع و ذخایر اعتماد و امید داشته باشم، به همت و انگیزه و روحیه‌ مردم اعتماد دارم. اگر ملتی مصمم باشد، بر مشکلات فایق می‌آید و خوشبختانه ما ذخایر و منابع خوبی داریم و ان‌شاءالله دولت و مجلس دقت بیشتری می‌کنند و قانون برنامه را دقیق‌تر اجرا می‌کنند و در حفظ منابع ارزی کشور دقت بیشتری خواهد شد و اگر هم بخواهیم مصرف کنیم، باید در مصارف ضروری باشد.

خبرنگاری سوال کرد آیا رقم خاصی به شما گزارش شده که پورمحمدی پاسخ داد: ما مواردی را در گزارش‌ها آورده‌ایم. ذکر رقم ضرورتی ندارد و این‌ها مباحث کارشناسی است. ما نمی‌خواهیم روی رقم تاکید کنیم اما اصل مطلب مهم است که باید اصلاح شود.

در این میان خبرنگاری با بیان این‌که آماری که سازمان آمار اعلام می‌کند بر اساس برداشت‌هایی است که در آینده صورت می‌گیرد، آیا سازمان بازرسی در این رابطه راهکاری ارایه داده است؟ که رییس سازمان بازرسی کل کشور گفت: یکی از اهداف ما این است که نوع نظام آماری باید در کشور دقیق، تعریف شده و شفاف باشد و ما این را یکی از وظایف خود قرار داده‌ایم.

کد خبر 67006

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز