گروه اجتماعی: رئیس سازمان بازرسی کل کشور مدیریت دولتی و تمرکز سرمایه‌گذاری را فسادآور خواند ‏و گفت: تمرکز همه ‏چیز در دست دولت یعنی فساد.

اینکه تصمیم‌گیری و اختیار را با سرمایه‌گذاری و گردش ‏مالی دور هم جمع کنیم ‏فساد پدید می‌آید.

مصطفی پورمحمدی در یازدهمین همایش مدیران ارشد وزارت نیرو بیان داشت: ما مسئول نظارت و بازرسی ‏هستیم و اگر تخلفی صورت گرفت ‏باید بگوییم، اگر نگوییم متهم می‌شویم به اینکه چرا مفسد را نگرفتید و وقتی ‏چند تا مفسد را معرفی می‌کنیم ‏می‌گویند که اینجوری و در این فضا نمی‌شود کار کرد. ‏

رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: قبول کنیم که مدیریت دولتی، ناکارآمد و توسعه‌ناپذیر است. از ‏مدیران ‏دولتی این همه کار می‌خواهیم و انتظار داریم که بازده و بهره‌وری‌شان از بخش خصوصی بیشتر ‏باشد.

کدام ‏بخش خصوصی است که بازرسی و دیوان محاسبات به سراغش می‌روند، کدام بخش خصوصی به ‏وسیله افکار ‏عمومی و مجلس مورد سؤال و استیضاح قرار می‌گیرد.

همه این کارها را از مدیران دولتی و ‏سازمان‌های وابسته ‏آن می‌خواهیم و بعد هم می‌گوییم چرا بازده پایین است.

او همچنین در این همایش افزود: نرخ واقعی انرژی و بالا بودن میزان مصرف آن را صادقانه، صریح و با ‏عدد و رقم به مردم بگویید چون صنعت آب و برق با درآمدهای نفتی اداره‌ شدنی نیست. ‏

پورمحمدی تأکید کرد: کشور 2 هدف عمده را تعقیب می‌کند، نخست افزایش سطح رفاه عمومی و اجتماعی ‏است که برای رسیدن به میانگین رشد 8درصدی به برق و انرژی نیاز دارد و دیگری وضعیت آب و هوایی ‏کشور است که خشک و نیمه خشک و با جمعیت زیاد است و با کمبود منابع آب در بخش‌های مصارف ‏کشاورزی، شرب و محیط‌زیست مواجه هستیم.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور میزان مصرف آب در کشور را نامتناسب و ناموزون خواند و متذکر شد: ‏مصارف کشاورزی کشور حدود 90 درصد است که حدود 20 درصد از میانگین جهانی بالاتر است و ‏مصرف صنعت نیز 30 تا 40 درصد از مقیاس جهانی بیشتر است.

همچنین در زمینه مصرف آب شرب هم ‏با عدم‌تناسب روبه‌رو هستیم. ‏ وی تصریح کرد: انتظارات در حوزه آب و برق و فاضلاب در حالی است که بودجه کافی و زمان‌بندی شده به ‏این صنعت تزریق نمی‌شود، تأخیرها، تعدیل‌ها، عقب‌جلوشدن‌ پروژه‌ها به‌طور طبیعی تبعات در سیستم ایجاد ‏می‌کند. ‏

رئیس سازمان بازرسی کل کشور خاطرنشان کرد: اینکه نرخ‌ها با هر سیاستی، متمرکز و ثابت شود باعث ‏کاهش قدرت مانور سیستم می‌شود.

پورمحمدی با بیان اینکه پیوسته بر طبل مصرف می‌کوبیم، اظهار کرد: یعنی از طرفی محاسبه میزان تولید با ‏میزان و امکان مصرف نیست و عملاً در بخش‌هایی برای افزایش مصرف، تاخت و تاز داریم و از طرف دیگر ‏محاسبه لازم را برای تأمین انرژی و آب مورد نیاز نداریم و این مسئله به حدی جدی است که شرایط سختی را برای کشور رقم زده است.

‏رئیس سازمان بازرسی کل کشور، مدیر دولتی را مدیر اجرای ضوابط، مقررات و قوانین دانست و گفت: همه ‏کارها را در چنین فضایی و از مدیر دولتی می‌طلبیم.

درصورتی که دولت یعنی اجرای حاکمیت و ضابطه‌مندی و ‏اجرای حاکمیت هم یعنی اجرای ضوابط حاکمانه و مقررات الزامی در جامعه. مدیر دولتی آمده است تا ‏ضوابط را اجرا کند.

اینکه به مدیر دولتی گفته می‌شود که تو مسئول تولید، مصرف و توزیع بازار هستی و ‏همه اینها را با هم باید تنظیم کنی و ریسک‌پذیر هم باشی طبیعی است که امکان این کار وجود ندارد.

مدیر ‏دولتی مدیر اجرای ضوابط است نه مدیر ریسک. ‏ پورمحمدی ادامه داد: ‌از مدیر دولتی ریسک می‌خواهیم و بعد به وی می‌گوییم تخلف نکن. امکان ندارد کسی ‏ریسک کند و اطرافش کم و بیش فساد تولید نشود.

پورمحمدی در ادامه اظهار داشت: برای قرار دادن توزیع انرژی در اختیار شهرداری‌های و شورای‌شهر، ‏خود را آماده‌ سازیم. در این حوزه شوراهای شهر و شهرداری‌ها باید با شهروندان روبه‌رو شوند و مردم باید با ‏نمایندگان خودشان در امر توزیع نیرو سر و کار داشته باشند.

اگر می‌خواهید حوزه مصرف را سامان دهید ‏باید تکلیف این حوزه مشخص شود و این بستر را شما آماده‌ سازید. ‏پورمحمدی واقعی شدن قیمت انرژی را یادآور شد و گفت: در قیمت، تعارف را کنار بگذارید. نزدیک بودن ‏عوامل توزیع با بازار مصرف در اصلاح مصرف و کم کردن بار مدیریتی کشور کمک می‌کند. ‏

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با اشاره به هدفمندسازی یارانه‌ها در طرح تحول اقتصادی افزود: در بحث ‏یارانه‌ها 2 بخش عمده وجود دارد، یکی اصلاح یارانه‌های مربوط به سوخت‌های فسیلی نظیر نفت و بنزین ‏و... و دیگری آب، برق، گاز و.... که عمده یارانه‌ها در اینجاها هزینه می‌شود.

وی اظهار کرد: نگرانی‌ام در این حوزه این است که صنعت آب و برق به‌رغم تلاش و دوندگی، با اجرای طرح ‏هدفمند کردن یارانه‌ها (که بخشی از تحول اقتصادی است و معتقد به تصویب و اجرای آن هستیم) عملاً ‏بدهکار شود واین ظلم است.

باید صریحاً به مردم بگوییم که این مقدار مصرف خلاف مصالح کشور و تک‌تک ‏شهروندان است و مصرف را باید کاهش داد. رئیس سازمان بازرسی کل کشور ادامه داد: یارانه برای این نیست که مردم مقدار مصرف‌شان را حفظ کنند و ‏علاوه بر آن کمکی برای زندگی‌شان باشد، این اشتباه است.

منابع ما در مصرف انرژی در حال هدر رفتن ‏است. این اسراف و تبذیر و خلاف عقل، منطق و شرع است. ‏ پورمحمدی خاطرنشان کرد: یارانه برای تأمین حداقل نیاز شهروندان و برای این است که شهروندان آسیب ‏نبینند. به عبارت دیگر پولی که برای یارانه داده می‌شود.

اندازه مصرف را تأمین نمی‌کند. این را صادقانه و ‏با اعداد و ارقام و محاسبه روشن با مردم در میان بگذارید. تجربه سهمیه‌بندی بنزین نشان می‌دهد که این روش ‏پاسخ می‌دهد

کد خبر 71208

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز