رئیس‌ سازمان بازرسی کل کشور تخلف اصلی در پرونده بیمه را جعل اسناد، تغییر گزارش‌ها در اسناد مالی بیمه و تصرف در وجوه مالی و اموالی که از طریق بیمه به‌عنوان خسارت اخذ می‌شود، دانست.

پور محمدی

مصطفی پورمحمدی در حاشیه همایش ملی حماسه ماندگار 9دی که در دانشگاه تهران برگزار شد، در جمع خبرنگاران با بیان اینکه گزارش این پرونده از سوی سازمان بازرسی کل کشور تکمیل شده است، گفت: پرونده مورداشاره از 3 سال قبل در سازمان بازرسی کل کشور مورد بررسی قرار گرفت اما چون پرونده گسترده‌ای بود مقداری طول کشید. هم‌اکنون 14 ماه است که این پرونده به دادسرا رفته و توسط مراجع قضایی تعقیب می‌شود.

پورمحمدی افزود: تعداد زیادی از متهمان این پرونده در بازداشت بوده تعدادی محاکمه و محکوم شده‌اند واحکام آنها نیز اعلام شده، تعدادی نیز در انتظار محاکمه هستند؛ البته متهمان دیگری وجود دارند که باید توسط بازپرسی برای اخذ اطلاعات احضارشوند.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه اطلاع رسانی از پرونده‌هایی که به محاکم می‌رود با همان مراجع است، گفت: پرونده مذکور چندین بعد دارد، بخشی فعالیت بیمه بوده، بخشی مربوط به بانک و بخشی در حوزه مدیریتی دستگاه‌های دولتی بود که هرکدام برای خود پرونده جداگانه‌ای هستند اما عمده‌ترین آنها که بیشترین متهم را داشت پرونده مربوط به بیمه بود.

پرونده بیمه یکی از پرسروصداترین پرونده‌های مفاسد اقتصادی ایران است که از آن به‌عنوان نمونه بارز مبارز با فساد اقتصادی دانه درشت‌ها یاد می‌شود. آیت‌الله صادق آملی لاریجانی چندی پیش در دیدار با دانشجویان بسیجی گفته بود پشت این پرونده افراد مهمی حضور دارند. هفته گذشته نیز دادستان کل کشور از احضار معاون اول رئیس‌جمهور در رابطه با یک پرونده فساد اقتصادی خبر داده بود.

رسیدگی به درخواست آیت‌الله جنتی

پورمحمدی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر درخواست آیت‌الله جنتی دبیر شورای نگهبان در مورد ورود سازمان بازرسی کل کشور به معامله‌ای که در آن زمینی به قیمت ارزان فروخته شده بود، اظهار داشت: آن مورد مزایده نبوده بلکه معامله بود و از مدت‌ها قبل این گزارش به سازمان بازرسی کل کشور رسیده است.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور با بیان اینکه پیگیری در مورد این پرونده ادامه دارد، گفت: پرونده مذکور قابل توجه بوده و در مورد خرید و فروش یک قطعه زمین بزرگ در کیش است که متأسفانه اشکالات زیادی در رابطه با قرارداد آن وجود دارد.
وی در پاسخ به اینکه آیا در پرونده مذکور رانت خواری صورت گرفته است، گفت:‌ آنچه حائز اهمیت است این است که نرخ خریداری شده زمین نرخ واقعی نبوده و طبعا فروش یک سری اراضی ‌ بیت‌المال و مردم با قیمت غیرواقعی و بسیار کمتر از آن تخلف محسوب می‌شود.

مقصر آلودگی

وی در پاسخ به پرسش دیگری مبنی بر اینکه سازمان بازرسی در مورد آلودگی تهران ورود پیدا کرده است یا خیر، گفت: بحث آلودگی بسیار گسترده بوده که قضاوت در آن نیازمند برآوردهای دقیق توسط متخصصین گوناگون است و آزمایش‌های مختلفی نیاز دارد که نمی‌توان به راحتی در آن خصوص نظر داد.

رئیس سازمان بازرسی کل کشور آلودگی هوا را دارای علل آشکار و پنهانی عنوان کرد و گفت: علاوه بر علل آشکار آن‌که ذهن همه متوجه آن است، یک سری اطلاعات پنهان و تخصصی‌تر در این خصوص وجود دارد که نسبت عوامل در این میان مهم‌تر است. به‌عنوان مثال گفته شده که تاثیر بنزین که توسط پتروشیمی‌ها عرضه شده در آلودگی مؤثر بود اما ما در برآوردهای خود تقریبا تاثیر خیلی کمی را از این قضیه دیدیم و تفاوت معنادار و چندانی را بین بنزین تولیدی از پتروشیمی‌های خود و بنزین وارداتی نمی‌بینیم و فکر نمی‌کنیم که این موضوع در حوزه آلودگی هوای تهران خیلی عامل تعیین‌کننده‌ای باشد.

وی با بیان اینکه این مسئله نیازمند تحقیق بیشتری است، گفت: در هر حال یک حقیقت در مورد آلودگی هوای تهران وجود دارد و آن اینکه چندین میلیون موتورسیکلت و اتومبیل در شهری مثل تهران تردد می‌کنند و اگر این وسایل نقلیه حتی سوخت صحیح نیز داشته باشند و آلودگی آنها بسیار شدید نیز نباشد وجود این میزان از خودرو و موتورسیکلت به‌خصوص در زمستان و شرایط وارونگی هوا بحران آلودگی را تشدید می‌کند.

پورمحمدی تاکید کرد: اثر این عامل آلودگی وجود تعداد زیادی خودرو و موتورسیکلت در شهر تهران نسبت به سایر عوامل بیشتر است که ابتدا باید برای آن چاره‌اندیشی و اتخاذ تصمیم شود. وی در پایان راجع به تصمیم دولت درخصوص تغییر ساعات تردد خودروها گفت: تصمیم دولت در این خصوص خوب است، تسهیل در تردد و ترافیک را ایجاد می‌کند، البته آلودگی را هم مقداری کاهش می‌دهد.

تکذیب یک خبر

پایگاه اطلاع‌رسانی دولت به خبر یکی از پایگاه‌های خبری واکنش نشان داد و آن را تکذیب کرد. در این جوابیه آمده است: در پی درج خبری در یکی از پایگاه‌های خبری (رجانیوز) با عنوان جعلی «تأکید احمدی‌نژاد بر رسیدگی به پرونده معاون اول رئیس‌جمهور» به اطلاع می‌رساند این موضوع فاقد صحت و برخاسته از ذهن نویسندگان مطلب مذکور است و لذا طرح چنین مسئله‌ای از سوی رئیس‌جمهور به‌طور کامل تکذیب می‌شود.

انتظار دارد ارباب جراید و گردانندگان رسانه‌های دیداری و نوشتاری در نقل مطالب از انتشار اخبار غیرواقعی و جوسازی رسانه‌ای بر پایه اطلاعات نادرست و ساختگی پرهیز نمایند.

اشاره می‌شود که رئیس‌جمهور چندی پیش در نشست خبری خود با خبرنگاران (89.4.7) در پاسخ به سؤال خبرنگاری درباره معاون اول رئیس‌جمهور موضع خود را اینگونه بیان کرد: «قوه قضاییه باید به شکایت معاون اول رئیس‌جمهور درباره افترائات چند نفر به سرعت رسیدگی کند، زیرا معاون اول رئیس‌جمهور از عده‌ای که او را متهم کرده‌اند شکایت کرده و خیلی خوب است که به این شکایت فورا رسیدگی شود تا آحاد جامعه احساس امنیت کنند».

کد خبر 124242

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز