هشهری‌آنلاین: یک دیپلمات ارشد ژاپنی در رقابت برای جانشینی محمد البرادعی مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از رقیب افریقای جنوبی خود پیشی گرفت

به گزارش واحد مرکزی خبر، با این حال در این رقابت یوکیا امانو نمی‌تواند بر کسب دو‌سوم آرا برای غلبه بر عبدل مینتی از آفریقای جنوبی در این رقابت حساب کند.

به گفته دیپلماتها الجزایر که ریاست فعلی شورای حکام آژانس را برعهده دارد بزودی مشورتها را برای ارزیابی اینکه احتمال پیروزی کدام یک از این نامزدها بیشتر است آغازخواهد کرد.

قرار است حداکثر تا زمان نشست سالانه شورای حکام در ماه سپتامبر رئیس جدید آژانس انتخاب شود و 145 کشور عضو شورا او را تائید کنند.

البرادعی 66 ساله و مصری از سال 1997 ریاست آژانس را برعهده دارد می‌خواهد بعد از پایان سومین دوره ریاست خود در ماه نوامبر از این سمت کناره‌گیری کند.

تحقیقات ناتمام آژانس در مورد ادعاهای مربوط به وجود برنامه‌های سری سلاحهای هسته‌ای در ایران و سوریه در زمان ریاست البرادعی و مناقشه‌های علنی او با آمریکا در مورد رویکرداش‌، ریاست آژانس را بدل به یک عرصه داغ سیاسی کرده است. 

Director-General Mohamed ElBaradei (L) and the chairman of the board of governors, Yukiya Amano

امانو 62 ساله و مینتی 69 ساله هر دو دیپلماتها و مذاکره کنندگان برجسته‌ای در زمینه عدم تولید و تکثیر سلاحهای هسته‌ای به حساب می‌آیند که به عنوان سفرای کشورهایشان در آژانس خدمت کرده اند. آنها بشدت برای کسب جانشینی البرادعی تلاش می‌کنند.

امانو از حمایت وسیع کشورهای غربی برخوردار است. خود ژاپن به این علت که بعد از آمریکا بزرگترین تامین کننده بودجه آژانس به حساب می‌آید در این نهاد نفوذ زیادی دارد.

ژاپن همچنین از جمله کشورهای پیشرو در استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای که از جمله اهداف اصلی آژانس به شمار می‌رود است.

مینتی که از کشورهای بزرگ - عمدتا غربی - خواسته است که به وعده‌های خود در زمینه خلع سلاح هسته‌ای و سهیم کردن کشورهای دیگر در فن‌آوری هسته‌ای عمل کنند از حمایت اتحادیه آفریقا و بخشی از جنبش عدم تعهد برخوردار است.

یک دیپلمات ارشد جنبش عدم تعهد در وین گفت من فکر نمی‌کنم امانو حداقل در رای‌گیری نخست دو‌سوم آرا را به خود اختصاص دهد اما او آرای بیشتری از مینتی خواهد داشت.

دیپلماتهای غربی می‌گویند امانو به اخذ دو‌سوم آرا نزدیک است اما او به چند رای از جانب کشورهای آفریقایی‌، آمریکای لاتین یا آسیایی در شورای حکام نیاز خواهد داشت. نظر دو کشور مهم در این عرصه یعنی روسیه و چین در این ارتباط هم هنوز مشخص نشده است.

یک دیپلمات اروپایی گفت من فکر می‌کنم کفه تعادل به نفع امانو است اما احتمال دارد نامزد سومی هم وارد عرصه شود.

در این صورت از جمله کسانی که احتمال دارد نامزد سوم باشند می‌توان به روجلیو پفیرتر Rogelio Pfirter رئیس آرژانتینی آژانس کنوانسیون سلاحهای شیمیایی سازمان ملل و مذاکره کننده سابق پیمان منع تکثیر سلاحهای هسته‌ای، تیبور توث Tibor Toth رئیس آژانس معاهده منع آزمایشهای هسته‌ای و میلنکو اسکوکنیک Milenko Skoknic سفیر شیلی در آژانس و رئیس سابق شورای حکام اشاره کرد.

کد خبر 72541

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز