همشهری آنلاین: آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای تایید کرد فقط ژاپن و آفریقای جنوبی نامزدهای خود را برای جانشینی محمد البرادعی به سمت مدیرکلی این سازمان معرفی کرده‌اند.

خبرگزاری آلمان از وین گزارش داد، در حالی که سومین و آخرین دوره مدیرکلی البرادعی پایان ماه نوامبر 2009 به آخر می‌رسد، یوکیا آمانو (Yukiya Amano) از ژاپن و عبدالصمد مینتی (Abdul Samad Minty) از آفریقای جنوبی که اکنون نماینده کشورشان در شورای حکام آژانس هستند، برای این سمت مهم رقابت می‌کنند.

ضرب‌الاجل کشورهای عضو آژانس برای معرفی نامزدهای‌شان روز 31 دسامبر 2008 پایان یافت.

دیپلمات‌های مستقر در وین اواخر سال گذشته میلادی گفتند که هیچ یک از نامزدهای کنونی نتوانسته‌اند دو سوم اکثریت آرا را از 35 عضو شورای حکام کسب کنند که این امر راه رقابت را برای دیگر نامزدها می‌گشاید.

آمانو، 62 ساله، سفیر ژاپن نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین است و پیش‌تر مدیرکل بخش خلع سلاح و بخش منع اشاعه و علوم وزارت امور خارجه کشورش بوده است.

مینتی، 69 ساله، در آفریقای جنوبی مستقر است، جایی که ریاست شورای این کشور را در زمینه منع اشاعه تسلیحات کشتار جمعی بر عهده دارد. این دیپلمات از سال 1995 میلادی نمایندگی آفریقای جنوبی را در شورای حکام آژانس عهده‌دار بوده است.

دیپلمات‌هایی که خواستند نام‌شان فاش نشود، گفتند ژاپن سرمایه‌گذاری سیاسی و دیپلماتیک بسیاری را برای نامزدی آمانو داشته است تا در رقابت در نشست عادی آینده شورای حکام آژانس در ماه مارس پیش بیفتد.

در حالی که غرب حامی آمانو محسوب می‌شود، مینتی از حمایت اعضای آفریقایی آژانس و تعدادی از کشورهای در حال توسعه برخوردار است.

شورای حکام باید مدیرکل جدید را تا زمان برگزاری مجمع عمومی آژانس در ماه سپتامبر انتخاب کند.

کد خبر 72133

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز