همشهری آنلاین: نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: احتمالاً ظرف یک یا دو هفته آینده گزارش مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد شد.

«علی اصغر سلطانیه» نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس در خصوص زمان انتشار گزارش مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره برنامه هسته‌ای ایران گفت که به احتمال قوی ظرف یک یا دو هفته آینده گزارش البرادعی درباره برنامه هسته‌ای ایران منتشر خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: جلسه شورای حکام دوم مارس (12 اسفند) و طبق روال معمول دو هفته قبل یعنی در نیمه فوریه (27 بهمن) گزارش البرادعی منتشر خواهد شد.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در خصوص موضوعات مورد بحث در آژانس نیز گفت: در حال حاضر جلسات مهم مشورتی درباره چشم انداز آینده آژانس در سال 2020 به بعد مطرح است و گروه کشورهای عدم تعهد و ایران تاکید دارند که باید کمک‌های فنی پررنگ شود و اندک کشورهای صنعتی تلاش می‌کنند که فقط به سیستم‌های بازرسی و کنترل بها داده شود.

وی اضافه کرد: تاکید عدم تعهد همواره بر این است که باید بالانس مطابق اساسنامه حفظ شود و هدف اصلی آژانس مبنی بر کمک‌های فنی و انتقال تکنولوژی اولویت درجه یک است و در این زمینه نیز بحث‌هایی با معاون شورای حکام سفیر فنلاند شروع شده و ادامه دارد.
نماینده ایران در خصوص بررسی جانشینی مدیرکلی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز گفت: دو کاندیدای مطرح جانشینی مدیرکلی یعنی «یوکیا آمانو» نماینده ژاپن در آژانس و «عبدالصمد مینتی» نماینده آفریقای جنوبی به صورت جدی مشغول رایزنی با تک تک کشورها هستند.

وی با بیان اینکه طبق روال باید در جلسه شورای حکام ماه ژوئن این موضوع مورد بحث و بررسی قرار گیرد، گفت: به احتمال قوی در جلسه شورای حکامی که در پیش داریم و یا جلسه فوق العاده‌ای که بلافاصله بعد از آن برگزار خواهد شد در مورد این موضوع رای‌گیری خواهد شد.

سلطانیه توضیح داد که جلسه رای‌گیری به صورت غیرعلنی خواهد بود و شخصی که دو سوم آراء را کسب کند، انتخاب خواهد شد.

کد خبر 74619

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز