همشهری آنلاین: مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی ابراز امیدواری کرد که ایران و آمریکا مذاکرات خود را در هفته‌های پیش رو آغاز کنند.

به گزارش ایرنا محمد البرادعی طی سخنانی در کمیته سیاست خارجی مجلس اتریش، پرداختن به موضوع هسته‌ای ایران از سوی اوباما را بارقه امیدی برای یافتن راه حلی درباره این مساله توصیف کرد.

البرادعی با تاکید بر لزوم انجام مذاکره مستقیم و بدون پیش شرط آمریکا با ایران گفت: طی شش سال گذشته همواره تعلیق غنی سازی اورانیوم پیش شرطی بوده که هیچگاه تحقق نیافته است.

وی یادآور شد: من هیچگاه از این موضوع که ایران پیش شرط تعلیق غنی سازی اورانیوم را نمی پذیرد، شگفت زده نشدم و حتی طی سال​ها به غربی​ها تاکید کردم که چنین چیزی عملی نخواهد شد.

مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به این که واقعیت به من می​گفت که چنین اتفاقی نمی​افتد، افزود: حل مساله هسته‌ای ایران از دو جنبه برخوردار است که یک جنبه آن فنی و جنبه دیگر آن، امنیتی است.

وی درباره جنبه فنی گفت: این موضوع نیازمند همکاری بیشتر با آژانس است و در این چهارچوب، ایران باید شفافیت بیشتری نشان دهد تا ما بتوانیم تعدادی از مسایل باقی مانده را روشن کنیم.

البرادعی افزود: جنبه دیگر مربوط به کار روی ساختار امنیتی خاورمیانه و از جمله موضوع اسراییل است.

وی تاکید کرد: ما باید به ساختار امنیتی در این منطقه توجه بیشتری کنیم حال آنکه اکنون چنین کاری انجام نمی‌شود.

مدیرکل آژانس یادآور شد: تا زمانی که ریشه برخی مسایل در منطقه خاورمیانه درک نشود، امنیت منطقه فاقد ساختاری قوی خواهد بود.

وی گفت: من معتقدم همه طرفها باید تمام کارتهای خود را روی میز بگذارند و هر نوع راه حل درباره مساله ایران باید شامل همسایگان این کشور در منطقه نیز بشود.

البرادعی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه "طی هفته های آینده دستکم شروعی برای گفتگو مشاهده شود"، افزود: در خلال سال جاری امیدوارم که موضوع در مسیری درست قرار گیرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به موضوع فعالیت​های هسته‌ای کره شمالی و نیز مساله ایمنی هسته‌ای پرداخت.

کد خبر 76923

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز