چهارشنبه ۱۲ فروردین ۱۳۸۸ - ۰۶:۳۰
۰ نفر

لاهه - سهیلا خلجی: از یک هفته پیش از برگزاری کنفرانس بین المللی افغانستان در لاهه در برخی اظهار نظرها و موضع گیری‌های سیاسی از سوی مقام‌های غربی چنین وانمود می‌شد که موضوع افغانستان می‌تواند نقطه‌ای برای آغاز مذاکره بین آمریکا و ایران باشد

انتقال چنین جوی به فضای رسانه‌ای کنفرانس لاهه، بسیاری از خبرنگاران حاضر در این نشست به دنبال کوچکترین خبر و رویدادی درباره ملاقات احتمالی بین هیات‌های ایرانی و آمریکایی بودند و حتی بارها و بارها این موضوع را از خبرنگاران ایرانی در لاهه جویا می‌شدند.
با اعلام روز سه شنبه گفت وگو بین رییس هیات ایرانی و فرستاده ویژه رییس جمهوری آمریکا از سوی هیلاری کلینتون وزیر امور خارجه دولت اوباما، خبرنگاران رسانه‌های غربی به موضوعی رسیدند که ساعت‌ها به دنبال آن بودند.

به محض شنیدن این مطلب هر کدام از خبرنگاران در حالی که سعی در پیشی گرفتن از هم داشتند و برخی نیز برنامه‌ریزی شده، "ملاقات" و "گفت وگوی" هیات ایرانی و آمریکایی را به دفاتر مرکزی خود برای مخابره به سراسر جهان ارسال کردند.

موضوعی که بلافاصله از سوی سفارت ایران در لاهه تکذیب شد. سفارت در این زمینه اعلام کرد که هیچ گونه دستورالعملی برای مذاکره با هیات آمریکایی در بین نبوده است.

چنین مطلبی در اظهار نظر رییس عالی رتبه هیات اعزامی ایران نیز به صراحت وجود داشت که طی آن گفته شد که قبل از حضور در لاهه اعلام شد که نه در دستور کار ما است و نه برنامه ای برای مذاکره با مقامات آمریکایی داریم.

اما خبرنگاران همچنان در بهت و حیرت بودند که طی چه فرایندی وزیر خارجه آمریکا چنین چیزی را اعلام کرده است.

کلید حل این حقه سیاسی نیز در دست وزیر توسعه هلند بود که در جمع خبرنگاران پس از اظهارات خانم کلینتون خبر از گفت وگوهای کوتاه اما غیر رسمی آقای آخوندزاده نماینده ایران در کنفرانس افغانستان و هالبروک نماینده آمریکا در جریان ضیافت ناهار این همایش را داد.

با فرونشستن هیاهوی انتشار این خبر، به نظر می رسد هیات آمریکایی ترجیح داده است از عطش خبری در این زمینه استفاده کرده و نوعی موج سواری رسانه‌ای انجام دهد.

موج سواریی که بیش از آنکه براساس اقدامات عملی نشان دهنده تغییر در آمریکا باشد، ناشی از نیاز واشنگتن به برقراری ارتباط با ایران تلقی می‌شود.

به ویژه آنکه بحران اقتصادی جدی که دولت جدید آمریکا با آن روبه رو است این کشور را وادار می کند که هر چه سریعتر هزینه های نظامی خود در افغانستان را از طریق راه های آبرومند کاهش دهد.

در این چهارچوب است که آمریکا با چرخشی آشکار و بدون توجه به مشکلاتی که در پی بزرگ نمایی خطر ایران هسته ای برای این کشور به وجود آورده است به دنبال ایجاد رابطه ای با تهران می گردد تا هر چه زودتر خود را از منجلابی که به خصوص در افغانستان به آن گرفتار شده، رها سازد.

اما موضوعی که در این زمینه کمتر مورد توجه قرار می گیرد آن است که به همان نسبت که آمریکا برای نشان دادن نشانه‌هایی مبنی بر عادی شدن روابط با ایران تعجیل دارد، ایران چنانچه در پیام نوروزی رهبر معظم انقلاب بر آن تاکید شد منتظر اقدامات عملی است که نشان دهنده تغییر در دولت آمریکا باشد،اگر چه آمریکا هنوز در دریافت چنین پیامی دچار کندی است.

رهبر معظم انقلاب در پیام خود به صراحت خطاب به آمریکا تاکید کردند که آیا تحریم علیه ایران را لغو کرده‌اید؟ آیا دارایی‌های ما را آزاد کرده‌اید؟ گرچه ایرانی ها تعجیل آمریکا در برقراری رابطه با تهران را درک می‌کنند اما در عین حال معتقدند که هر کاری ابزار و لوازمی دارد.

بهتر است، دولتمردان و تصمیم‌گیرندگان آمریکایی یک بار دیگر سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی را مطالعه و راهکارهای موجود در آن را استخراج کنند

کد خبر 77933

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز