همشهری آنلاین: مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش 24 پاراگرافی خود که در اختیار اعضای شورای حکام قرار داد

پس از 6 سال و بیش از 20 گزارش بار دیگر اعلام کرد که هیچگونه شواهدی در انحراف مواد و فعالیت‌های هسته‌ای ایران به اهداف نظامی مشاهد نشده و کماکان آژانس بدون هیچگونه مانعی به فعالیت‌های راستی آزمایی خود ادامه می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در زیر 18 نکته مثبت گزارش یادشده از نظر می‌گذرد:

نکته اول:

در پاراگراف3 گزارش آمده است: همه مواد هسته‌ای در تاسیسات غنی سازی سوخت نطنز(شامل خوراک، تولید محصول و دورریز) و همچنین همه زنجیره های سانتریفیوژهای نصب شده، تحت نظارت دوربین ها و بازرسان و کنترل آژانس قرار دارد.

نکته دوم:

در پاراگراف 3 گزارش آمده است: ایران و آژانس برای بهبود سیستم حسابرسی مواد در تاسیسات غنی‌سازی سوخت نطنز (FEP)،به بحث های خود ادامه دادند و آژانس راه حلی ارائه داد.

نکته سوم:

در پاراگراف 4 گزارش آمده است: تمامی مواد هسته‌ای کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت نطنز PFEP و همچنین محدوده زنجیره‌های سانتریفیوژها، تحت نظارت بازرسان، دوربین ها و کنترل آژانس قرار دارد.

نکته چهارم:

در پاراگراف 5 گزارش آمده است: نتایج نمونه‌برداری‌های محیطی اخذ شده در کارخانه غنی‌سازی و کارخانه نیمه صنعتی غنی‌سازی سوخت نطنز، نشان می‌دهد که آن کارخانه‌ها منطبق با آنچه ایران اظهارنموده است، فعالیت می‌نمایند (غنی سازی در کمتر از 5 درصد، انجام می‌گیرد).

نکته پنجم:

در پاراگراف 5 گزارش آمده است: بیست و شش (26) بازرسی سرزده و بدون اطلاع قبلی، در کارخانه غنی سازی سوخت نظنز از مارس 2007 تاکنون، انجام شده است.

نکته ششم:

در پاراگراف 6 گزارش آمده است: آژانس به نظارت خود در استفاده و احداث سلول‌های داغ در راکتور تحقیقاتی تهران و تولید رادیوایزوتوپ‌های مولیبدن، ید و زینان در تاسیسات چند منظوره MIX ادامه می‌دهد.

نکته هفتم:

در پاراگراف 6 گزارش آمده است:  هیچگونه شواهدی از وجود فعالیت‌های مرتبط با بازفرآوری اورانیوم وجود ندارد(در تاسیسات یادشده).

نکته هشتم:

در پاراگراف 6 گزارش آمده است: ایران اعلام نموده است که هیچگونه فعالیت توسعه و تحقیقات مرتبط با بازفرآوری در ایران نیست. آژانس می‌تواند این موضوع را در رابطه با این دو موسسه تایید نماید.

نکته نهم:

در پاراگراف 8 گزارش آمده است: آژانس از طریق عکس های ماهواره ای مشاهده می نماید که ساخت وساز در محل رآکتور تحقیقاتی آب سنگین اراک در حال تداوم است.

نکته دهم:

در پاراگراف 9 گزارش آمده است:  آژانس، از تاسیسات ساخت سوختFMP، در 23 ماه می 2009، بازرسی بعمل آورده است، زمانی که آژانس دریافت که خط مربوط به فرآیند، بمنظور تولید سوخت رآکتور آب سنگین، کامل شده بود. یک مجموعه سوخت از میله های سوخت، تولید شده است.

نکته یازدهم:

در پاراگراف 10 گزارش آمده است: آژانس با استفاده از تصاویر ماهواره‌ای به نظارت خود بر وضعیت کارخانه تولید آب سنگین اراک ادامه می‌دهد که نشان می‌دهد در وضعیت عملیاتی بطور متناوب است.

نکته دوازدهم:

در پاراگراف 11 گزارش آمده است: آژانس در مابین 8 و 12 مارس 2009، از تاسیسات تبدیل اورانیوم UCF اصفهان، بازرسی موجودی فیزیکی (PIV) انجام داده است. 

نکته سیزدهم:

در پاراگراف 11 گزارش آمده است:  345 تن مواد UF6 هسته ای تولید شده در تاسیسات UCF اصفهان توسط ایران، در اختیار آژانس قرار داده شده است که در حال ارزیابی موجودی فیزیکی (PIV)  است.

نکته چهاردهم:

در پاراگراف 14 گزارش آمده است: ایران به آژانس اطلاع داده است که چندین کیلوگرم UF6با غنای کم، از کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت نطنز PFEP به آزمایشگاه چند منظوره جابربن حیان منتقل نموده است تا در تولید رادیو ایزوتوپ برای کاربرد پزشکی بکارگیرد.

نکته پانزدهم:

در پاراگراف 15 گزارش آمده است: ایران به آژانس اطلاع داده است که بارگذاری سوخت در داخل رآکتور بوشهر برای ماه سپتامبر/ اکتبر سال 2009 برنامه ریزی شده است. 

نکته شانزدهم:

در پاراگراف 16 گزارش آمده است: آژانس از طریق تصاویر ماهواره‌ای بر فعالیت‌های معادن بندرعباس و ساغند یزد نظارت می‌نماید. ساخت وساز و تغییرات جدید، در بندرعباس، ساغند و تاسیسات تولید کیک زرد اردکان مشاهده می شود.

نکته هفدهم:

در پاراگراف 19 گزارش آمده است: همانگونه که در گزارش قبل بیان گردید، آژانس به راستی آزمائی عدم انحراف مواد هسته‌ای اظهار شده در ایران ادامه میدهد (انجام بازرسی‌های عادی).

نکته هیجدهم:

در پاراگراف 23 گزارش آمده است: مدیرکل از کشورهای عضو، مصرانه می‌خواهد که کپی و یا اگر ممکن است، اصل اسناد را ارائه کنند، تا بتوان به ایران ارائه داد، چون آژانس قادر نیست اطلاعات بیشتری را با ایران در میان گذارد، که از این رو برای آژانس مشکل است تا پیشرفت بیشتری در راستی آزمائی اش (در این زمینه) بدست آورد.

کد خبر 82949

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز