همشهری آنلاین: جنبش عدم تعهد تاکید کرد، نباید از حق کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران برای توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز جلوگیری یا برای آن محدودیت ایجاد شود.

به گزارش ایسنا متن کامل این بیانیه به شرح زیر است:

1- گروه کشورهای عضو جنبش عدم تعهد در وین مایل است از مدیرکل به دلیل گزارش ایشان درباره اجرای موافقتنامه پادمان NPT در جمهوری اسلامی ایران مندرج در سند GOV/‌٣٥/٢٠٠٩ و همچنین از دبیرخانه به دلیل برگزاری جلسه توجیهی فنی در این باره تشکر کند.

‌٢- قبل از آنکه نقطه نظرات‌مان را درباره گزارش مدیرکل ابراز کنیم، جنبش عدم تعهد مایل است مواضع اصولی خود را درباره این موضوع مورد تاکید مجدد قرار دهد:

- جنبش عدم تعهد حق مسلم و اساسی همه کشورها را برای توسعه تحقیقات، تولید و استفاده از انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز، بدون هرگونه تبعیض و مطابق وظایف قانونی مربوطه آنها مورد تاکید مجدد قرار می‌دهد، بنابراین هیچ چیزی نباید به نحوی تفسیر شود که از حق کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران به منظور توسعه انرژی اتمی برای مقاصد صلح‌آمیز جلوگیری یا برای آن محدودیت ایجاد شود. آنها مجدداً تایید کردند که انتخاب‌ها و تصمیمات کشورها از جمله جمهوری اسلامی ایران در زمینه استفاده صلح‌آمیز از فن آوری هسته‌‌ای و سیاست‌های چرخه سوخت آن باید مورد احترام قرار بگیرد.

- جنبش عدم تعهد آژانس‌بین المللی انرژی اتمی را به عنوان تنها مرجع ذی صلاح برای راستی آزمایی وظایف پادمانی مربوطه کشورهای عضو مورد تصدیق قرار داده است و تاکید می‌کند هیچ گونه فشار یا مداخله در فعالیت‌های آژانس، به ویژه در فرآیند راستی آزمایی که به کارآیی و اعتبار آژانس لطمه خواهد زد، نباید وجود داشته باشد.

- جنبش عدم تعهد بر تمایز اساسی بین وظایف پادمانی کشورها در قبال موافقتنامه‌های پادمان مربوطه آنها با هرگونه اقدام اعتماد ساز که به طور داوطلبانه برای حل موضوعات دشوار اتخاذ می‌شود، تاکید کرده و اعتقاد دارد این گونه اقدامات داوطلبانه وظایف پادمانی نیستند. 

- جنبش عدم تعهد ایجاد مناطق عاری از سلاح‌های هسته‌‌ای (NWFZs) را به عنوان گام مثبتی به سوی نیل به هدف خلع سلاح هسته‌‌ای مد نظر قرار دادند و بر حمایت از تاسیس یک منطقه عاری از سلاح‌های هسته‌‌ای در خاورمیانه طبق قطعنامه‌های مربوطه مجمع عمومی و شورای امنیت تاکید کردند.

- جنبش عدم تعهد غیر قابل نقض بودن فعالیت‌های هسته‌‌ای صلح‌آمیز را بار دیگر مورد تایید قرار دادند و تایید کردند هرگونه حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌‌ای صلح آمیز در حال فعالیت یا در حال ساخت خطر بزرگی را برای انسان‌ها و محیط زیست به وجود می‌آورد و نقض جدی حقوق بین الملل، اصول و اهداف منشور سازمان ملل و مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی است. جنبش عدم تعهد بر لزوم یک سند جامع که به صورت چند جانبه مورد مذاکره قرار گرفته باشد و حمله یا تهدید به حمله علیه تاسیسات هسته‌‌ای مختص استفاده صلح آمیز از انرژی هسته‌‌ای را منع کند، تصدیق کردند.

- جنبش عدم تعهد قویا بر این باور است که همه مسایل پادمانی و راستی‌آزمایی از جمله آنهایی که مربوط به ایران است، باید درچارچوب آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حل و فصل شود و مبتنی بر زمینه‌های فنی و حقوقی باشد. جنبش عدم تعهد بار دیگر تاکید می کند، آژانس باید کار خود را برای حل مساله هسته‌یی ایران درچارچوب وظایف خود مطابق اساسنامه آژانس ادامه دهد.

- جنبش عدم تعهد تاکید دارد دیپلماسی و گفت‌وگو از طریق ابزارهای مسالمت‌آمیز برای یافتن یک راه حل جامع و درازمدت برای مساله هسته‌‌ای ایران باید ادامه یابد. جنبش عدم تعهد اعتقاد راسخ خود را مبنی بر اینکه تنها راه حل و فصل این مساله ادامه مذاکرات محتوایی بدون هیچ گونه قید و شرط از پیش تعیین شده در میان همه طرف‌های ذیربط است بیان کردند.

‌٣- جنبش عدم تعهد ملاحظه می‌کند که مدیرکل در آخرین گزارش خود بار دیگر بیان کرده که آژانس قادر بوده است به راستی‌آزمایی عدم انحراف مواد هسته‌‌ای اظهار شده در ایران ادامه دهد. جنبش عدم تعهد همچنین ملاحظه می‌کند که آژانس هیچ گونه شواهدی دال بر فعالیت‌های جاری بازفرآوری در تاسیساتی در ایران که از سوی آژانس تحت نظارت قرار دارند، نیافته است.

‌٤- به علاوه، جنبش عدم تعهد ملاحظه می‌کند که فعالیت‌های تولید مواد هسته‌‌ای، به ویژه مربوط به غنی سازی، همانگونه که بر اساس واقعیت‌های انعکاس یافته در گزارش نشان داده می‌شود، همچنان تحت مراقبت و نظارت آژانس قرار دارند:

- مواد هسته‌یی در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) (شامل خوراک، محصول و دورریزها) و نیز همه آبشارهای نصب شده تحت اقدامات نظارتی و مراقبتی آژانس قرار دارند و آژانس و ایران در باره بهبود نظام حسابرسی تاسیسات در حال گفت‌وگو هستند.

- مواد هسته‌یی در کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت(PFEP) به علاوه محوطه آبشار تحت اقدامات نظارتی و مراقبتی آژانس قرار دارند.

- تا به امروز نتایج نمونه‌برداری‌های محیطی که از کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) و کارخانه نیمه صنعتی غنی سازی سوخت (PFEP) انجام گرفته نشان می‌دهد که کارخانه‌ها طبق آنچه اعلام شده در حال کار بوده اند.

- از مارس ‌٢٠٠٧ ، ‌٢٦ بازرسی اعلام نشده در کارخانه غنی سازی سوخت (FEP) اجرا شده است.

‌٥- جنبش عدم تعهد از درخواست مدیرکل از آن گروه از کشورهای عضو که اطلاعاتی را در ارتباط با « مطالعات ادعایی» به دبیرخانه ارائه داده اند، مبنی بر موافقت با اینکه آژانس نسخه‌ای را به ایران ارائه دهد، کاملا حمایت می‌کند. جنبش عدم تعهد یکبار دیگر نگرانی خود را در باره ایجاد موانع در این خصوص، که فرآیند راستی‌آزمایی آژانس را با مانع مواجه می‌سازد، ابراز می دارد.

‌٦- با در نظر گرفتن تحولات اخیر فوق الاشعار همچنین گزارش‌های قبلی مدیرکل در خصوص اجرای برنامه عمل در خصوص «تفاهم نامه جمهوری اسلامی ایران و آژانس در باره مدالیتی برای حل و فصل مسائل باقیمانده» (INFCIRC/‌٧١١)، جنبش عدم تعهد همچنان منتظر است که اجرای پادمان در ایران به شکل معمول انجام پذیرد.

‌٧- جنبش عدم تعهد مواضع اصولی خود، مبنی بر اینکه دیپلماسی و گفت‌وگو تنها راه برای حل و فصل بلند مدت موضوع هسته‌یی ایران است، مورد تاکید قرار می دهد. جنبش عدم تعهد کشورهای عضو را به مشارکت مثبت در این راستا ترغیب می‌کند. جنبش عدم تعهد همچنین انتظار دارد که تمامی طرف‌های ذی‌ربط از فشار بی‌مورد که فرآیند سازنده فی‌مابین آنان را به مخاطره می‌اندازد، پرهیز کنند.

کد خبر 83822

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مجامع‌ جهانی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز