دوشنبه ۱۶ دی ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۱
۰ نفر

همشهری‌آنلاین: آمار شهیدان فلسطینی از آغاز جنگ اسراییل به نوار غزه تاکنون به 531 تن رسیده است

در همین حال درگیری‌های مسلحانه‌ی گسترده بین نیروهای مقاومت اسلامی فلسطین با نیروهای زمینی اسراییل در چند محور جداگانه در نوار غزه هم‌چنان ادامه دارد.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، به رغم این درگیری‌های مسلحانه‌ی گسترده و تلاش بی‌پایان نیروهای صهیونیست برای ورود زمینی به نوار غزه اما ورود این نیروها در 5 محور شمال تا شرق رفح جنوبی‌ترین منطقه‌ی نوار غزه به کندی انجام می‌گیرد.

هم‌چنین درحملات زمینی نیروهای اسراییلی به نوار غزه هم‌چنان این حملات بر اطراف شهرک بیت حانون و بیت لاحیا در شمال نوار غزه و مناطق التفاح و زیتون در شرق غزه متمرکز شده است و ورود نیروهای اسراییلی و پیشروی آنها بسیار کندتر از آنچه که تصورش می‌شد، گزارش شده است.

این در حالی است که گردان عزالدین القسام، شاخه نظامی جنبش حماس امروز (دوشنبه) با صدور بیانیه و ارائه‌ی آمار اعلام کرد: نیروهای این گردان در شمال غرب بیت لاحیا با استفاده از آر.پی.جی، دو بلدوزر اسراییلی و یک نفربر زرهی حامل سربازان اسراییلی را منهدم ساخته است.

هم‌چنین در این گزارش آمده است که یک سرباز اسراییلی در غرب نوار غزه هدف تک‌ تیراندازان نیروهای مقاومت اسلامی قرار گرفت و به هلاکت رسید.

در این بیانیه آمده است: نیروهای مقاومت اسلامی با درگیری‌های مسلحانه‌ی گسترده‌ای با نیروهای اشغالگر اسراییلی در مناطق شرق جبالیا روبه‌رو هستند که در این درگیری‌ها از سلاح‌های سنگین استفاده می‌شود.

این در حالیست که ارتش اشغالگر اسراییل دومین مرحله‌ از حملات گسترده‌ی زمینی به نوار غزه که بر پیشروی به سوی مناطق مسکونی در نوار غزه متمرکز می‌شود را آغاز کرد.

در مرحله‌ی دوم این حملات اسراییل درصدد کشف انبارهای سلاح و سکوهای موشکی و نیز پناهگاه‌های مقامات مسوول فلسطینی است .

از سوی دیگر به رغم آن که حملات زمینی به نوار غزه حملات دریایی، زمینی و هوایی رژیم صهیونیستی به این منطقه بسیار گسترده شده است اما حملات موشکی گروه‌های فلسطینی به مناطق دوردست اسراییل هم‌چنان ادامه دارد و تنها امروز 24 موشک به مناطق مختلف اسراییلی شلیک شد که منجر به زخمی شدن تعدادی از اسراییلی‌ها شده است.

خبرنگار الجزیره اظهارداشت: نیروهای اسراییلی محدودیت گسترده‌ای برای انجام هر گونه پوشش خبری از حملات زمینی خود در نوار غزه در پیش گرفته‌اند و خبرنگاران نمی‌توانند آمار دقیقی از تلفات جانی و نظامی اسراییل در این جنگ زمینی ارائه دهند.

شاهدان عینی اظهارداشته‌اند که خسارت‌های وارده به اسراییل در مناطقی که جنگ زمینی و مسلحانه دایر است به خصوص درمناطق الزیتون، التفاح، جبالیا، بیت حانون و بیت لاحیا بسیار گسترده‌تر از آن است که رسانه‌های اسراییلی می‌گویند.

این در حالیست که آمار شهیدان فلسطینی از آغاز جنگ اسراییل به نوار غزه تاکنون به 531 تن و 2800 زخمی رسیده است.

اما یکی از رهبران برجسته‌ی جنبش حماس در اولین سخنرانی تلویزیونی خود پس از آغاز حملات ددمنشانه رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد: امروز موشک‌های مردان مقاومت اسلامی که با دستان خود آن را ساخته‌اند، توانست که نظریه‌ی امنیت نظامی اسراییل را درهم بکوبد.

محمود الزهار، یکی از رهبران برجسته‌ی جنبش حماس در اولین سخنرانی تلویزیونی خود که از شبکه تلویزیونی الاقصی پخش می‌شد، اظهار داشت: مشکل ما امروز در شلیک موشک از سوی مقاومت اسلامی فلسطین به اسراییل نیست، بلکه مشکل اصلی و بحران اصلی فلسطین ادامه اشغالگری‌های اسراییل و محاصره‌ی مناطق فلسطینی از سوی رژیم صهیونیستی است.

الزهار هم‌چنین خواستار توقف فوری تمامی حملات زمینی، هوایی و دریایی اسراییل، بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها و به پایان رسیدن نوار غزه شد.

وی هم‌چنین با انتقاد شدید از موضع‌گیری اروپا و آمریکا نسبت به حملات ددمنشانه‌ی اسراییل به غزه و حتی همیاری و همراهی اسراییل در این جنگ گفت: موضع‌گیری این کشورها در حمایت از اسراییل شرم‌آور است.

الزهار تاکید کرد: موضع‌گیری سازمان ملل در قبال مساله فلسطین در حال حاضر موضع‌گیری اشتباهی است و نباید این مسیر اشتباه ادامه یابد.

این مقام برجسته حماس با قدردانی از همراهی ملت‌های عربی و اسلامی و جهان با ملت فلسطین در نوار غزه گفت: امروز ملت‌ها مخالف موضع‌گیری‌های سیاسی حکام خود هستند و به رغم مخالفت حکام خود به خیابان‌ها آمدند تا همبستگی و همراهی خود را با نوار غزه اعلام کنند.

الزهار با تاکید بر وحدت مقاومت اسلامی و ملت فلسطین به مزدوران اسراییلی هشدار داد که دست از اقدامات خود برای برهم ریختن امنیت ملت فلسطین بردارند .

وی هم‌چنین از تمامی ملت فلسطین چه در داخل و چه در خارج خواست که متحد، استوار، دست در دست یکدیگر گذارند و در برابر این حملات وحشیانه‌ی اسراییل بایستند.

الزهار خطاب به اسراییل گفت: شما زمانی که دست به کشتار کودکان‌مان زدید رسما کشتار کودکان‌تان را قانون‌مند کردید. شما زمانی که بیمارستان‌های ما را مورد هدف قرار دادید هدف قرار دادن بیمارستان‌ها را قانونمند کردید، زمانی که شما مساجد ما را هدف قرار دادید هدف قرار دادن کنیسه‌های خود را قانونمند کردید و بالاخره شما با قانونمند کردن استفاده از تمامی ابزار وامکانات جهت جنگ و رویارویی زوال و سرنگونی خود را امضا کرده‌اید.

الزهار هم‌چنین با قدردانی از ایستادگی و استواری مقاومت اسلامی در برابر نیروهای اسراییلی اظهار داشت: همانطور که در قرآن و در بسیاری از آیات آن در برابر مقاومت پیروزی، ارمغان داده شده است بدانید که پایان این جنگ با دشمن چیزی جز پیروزی قریب‌الوقوع نخواهد بود.

امیر قطر با محکومیت شدید گسترش حملات رژیم صهیونیستی به نوار غزه اعلام کرد: آنچه را که امروز از حملات خصمانه‌ی اسراییل به نوار غزه می‌بینیم، چیزی جز جنایت جنگی نیست.

شیخ‌ حمد‌ بن‌ خلیفه آل ثانی، امیر قطر اظهار داشت: حملات ددمنشانه‌ی اسراییل علیه مردم بی‌گناه و بی‌پناه نوار غزه یک جنایت جنگی است و ما خواهان متوقف شدن فوری این جنگ به همراه پایان محاصره‌ی نوار غزه و بازگشایی تمامی گذرگاه‌ها هستیم.

امیر قطر هم‌چنین با اشاره به وضعیت بحرانی جاری در نوار غزه از کشورهای عربی خواست که در سریع‌ترین وقت ممکن کنفرانس اضطراری سران عربی را برگزار کنند.

شیخ حمد با خطاب به سران اسراییل گفت: کشتار شهروندان بی‌گناه و گسترش عملیات نظامی خودسرانه و تک‌روی در این عملیات مطمئنا منجر به فراهم ساختن امنیت لازم برای شما و برای ما نخواهد بود بلکه برعکس نتایج این اقدامات چیزی جز فاجعه نخواهد بود.

ایهود باراک، وزیر جنگ رژیم صهیونیستی با این ادعا که حماس متحمل شکست‌های سنگینی در حملات هوایی، دریایی و زمینی اسراییل شده اعتراف کرد که بسیاری از اهداف نظامی اسراییل هنوز محقق نشده است.

باراک گفت: عملیات بر اساس برنامه ادامه خواهد یافت. غزه تقریبا محاصره شده و نیروهای ما به اهدافی که برای آنها تعیین شده رسیده‌اند و رد صورت لزوم جنگ در غزه گسترش خواهد یافت.

به گفته‌ی باراک هدف از این عملیات تغییر در اوضاع سیاسی و امنیتی جنوب بوده است.

وزیر جنگ رژیم صهیونیستی افزود: ما می‌خواهیم هیچ فعالیتی از غزه علیه اسراییل انجام نشود، یعنی یک تغییرات اساسی در وضعیت قاچاق سلاح ایجاد شود و ما در جنوب یک منطقه‌ی آرام داشته باشیم.

به نوشته روزنامه هاآرتص، باراک هم‌چنین ابراز اطمینان کرد که اسراییل عملیات در غزه را با پیروزی کامل به پایان خواهد رساند.

وی افزود: اسراییل در تماس‌های دیپلماتیک با مقام‌های بین‌المللی در خصوص این عملیات‌هاست.

گروه‌های امدادی هشدار داده‌اند که به دلیل کمبود آب، غذا، دارو اوضاع انسانی در غزه به شدت رو به وخامت است.

یک پزشک خارجی صلیب سرخ گفت: غیر نظامیان کشته می‌شوند، گلوله‌ها پاهای مردم را از بین می‌برند، گلوله‌های توپ اجساد مردم و خانه‌های آنها را تکه تکه می‌کند. تعداد زیادی از مردم تکه‌تکه شده‌اند. همه چیز اینجا وحشتناک است.

به عقیده‌ی تحلیل‌گران نبرد غزه خطرات سیاسی زیادی برای رهبران اسراییلی در آستانه‌ی انتخابات ماه آینده دارد. اگر نیروهای این رژیم متحمل تلفات سنگین شوند، آنها باید حیات سیاسی خود را مختومه بدانند.

مدارس و مراکز خرید درمناطق جنوبی سرزمین‌های اشغالی بسته است و خیابان‌ها خالی از هر گونه تردد است. به طور کل گفته می‌شود این مناطق هم‌چون شهر ارواح شده است.

اروپا در تلاش برای برقراری صلح هیات‌های جداگانه‌ای را به منطقه اعزام کرده است.

کارل شوازنبرگ، وزیر خارجه جمهوری چک که ریاست دوره‌یی اتحادیه‌ی اروپا را برعهده دارد ریاست یکی از این هیات‌ها را عهده‌دار است.

فرانسه ودیگر کشورهای اروپایی آتش‌بس پایدار در منطقه را خواستارند و بر اساس تازه‌ترین پیشنهاد که در پاریس و سازمان ملل اعلام شد نیروهای اتحادیه‌ی اروپا به عنوان بخشی از نیروهای بین‌المللی راهی غزه ‌شوند.

کریستینا گالاش، سخنگوی خاویر سولانا، رییس سیاست خارجی اتحادیه‌ی اروپا گفت: طرح اروپایی بخشی از سیاست‌هایی است که از سال ‌2000 اعلام شده است.

اما تظاهرات ضد اسراییلی در سراسر جهان هم‌چنان ادامه دارد.

سازمان دهندگان تظاهرات در استانبول اعلام داشتند که بیش از ‌700 هزار تن در این اعتراضات شرکت داشته‌اند. معترضان با در دست داشتن پلاکاردهایی که بر روی آنها نوشته شده بود "از سرزمین‌های فلسطینی و خاورمیانه بیرون بروید" فریادهای ضد اسراییلی سر داده و کشتار کودکان و زنان بی‌گناه غزه را محکوم کردند.

هم‌چنین هزاران مراکشی در رباط، پایتخت این کشور تظاهرات کرده و رهبران عرب را به عدم توجه و شکست در قضیه‌ی فلسطین متهم کردند. این تظاهر کنندگان که پلیس تعداد آنها را بیش از ‌40 هزار تن اعلام داشت، با فریادهای اعتراض‌آمیز خشم خود را از سکوت رژیم‌های عربی اعلام داشتند و حسنی مبارک، رییس‌جمهور مصر را به فروختن غزه به دلارهای آمریکایی متهم نمودند.

بسیاری از اعراب، مصر و اردن دو کشوری که با اسراییل معاهده‌ی صلح امضا کرده‌اند را به دسیسه‌چینی با اسراییلی‌ها برای حمله به غزه متهم می‌کنند.

بسیاری از تظاهرکنندگان مراکشی با آتش زدن پرچم اسراییل و پرتاب کفش به سوی پرچم این رژیم خشم خود را نسبت به حملات صهیونیست‌ها به غزه اعلام داشتند.

در یونان هزاران تن از مردم با تظاهرات در خیابان‌های این کشور اقدامات اسراییل را محکوم کردند و در خارج از سفارت آمریکا و سفارت اسراییل در آتن آدمک‌های بوش و باراک اوباما و پرچم‌های اسراییل و آمریکا را به آتش کشیدند.

پلیس نروژ نیز اعلام کرد برای متوقف کردن تظاهرکنندگان از مقابل سفارت اسراییل در اسلو به دنبال آغاز پرتاب سنگ و تخم‌مرغ از سوی معترضان به سوی این سفارتخانه، مجبور به استفاده از گاز اشک‌آور شده است. به گفته‌ی رسانه‌های نروژی هزاران تن در این تظاهرات شرکت داشتند.

تعداد زیادی از تظاهر کنندگان حامی فلسطین نیز در خارج از هتل هایس - آدام واشنگتن تجمع کرده و هنگام ورود باراک اوباما به این هتل اقدام به سر دادن شعارهای ضد صهیونیستی نمودند.

برخی از این افراد شمع روشن کرده و برخی دیگر پرچم‌های فلسطین را تکان می‌دادند و دست نوشته‌هایی را بلند می‌کردند که بر روی آنها نوشته شده بود "اوباما لطفا درخواست آتش‌بس بده" و در مونترال کانادا نیز هزاران تن از مردم به رغم سرمای شدید درمقابل کنسولگری اسراییل تجمع کرده و توقف حملات به غزه را خواستار شدند.

در شهر کربلا نیز تظاهراتی در محکومیت اسراییل و حمایت از مردم فلسطین برگزار شد. شهرهای سیدنی استرالیا و ملبورن نیز شاهد تظاهرات هزاران نفری مردم و درخواست برای توقف آتش‌بس بود

کد خبر 72396

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز