بیماری دیابت، یک اختلال متابولیک در بدن است. در این بیماری، توانایی تولید انسولین در بدن از بین می‌رود یا بدن در برابر آن مقاوم می‌شود. بنابراین انسولین تولیدی نمی‌تواند عملکرد طبیعی خود را داشته باشد و در نهایت باعث افزایش قند خون خواهد شد.

دکتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویولوژی

همشهری آنلاین -یکتا فراهانی: دیابت بیماری شایعی است که افراد زیادی در دنیا به آن مبتلا هستند. انسولین، ماده‌ای است که وظیفه کاهش قند خون را بر عهده دارد. اما در صورتی که این ماده به هر دلیلی در بدن کاهش پیدا کند یا نتواند وظیفه خود را به خوبی انجام دهد، فرد مبتلا به دیابت می‌شود.

تأثیر دیابت بر اعضای مختلف بدن

بیماری دیابت تقریباً بسیاری از ارگان‌ها و اندام‌های بدن از جمله قلب و عروق، مغز، اعصاب، پوست، کلیه و مثانه را هم تحت تأثیر قرار می‌دهد. بنابراین توجه به این بیماری و درمان آن اهمیت زیادی دارد.

دکتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویولوژی در مورد تأثیر دیابت بر اندام‌های دیگر بدن می‌گوید: «وجود مقدار فراوان قند در خون در درازمدت می‌تواند به بخش‌های مختلف بدن مانند قلب، رگ‌های خونی، ‌ کلیه‌ها، مثانه، دستگاه تناسلی و دستگاه عصبی آسیب واردکند.»

اثر دیابت بر کلیه

بالابودن قند خون، کار نفرون‌ها (واحدهای سازندهٔ کلیه) ‌ را افزایش می‌دهد، نفوذپذیری مویرگ‌های آن را بیشتر می‌کند و باعث تراوش میزان زیادی قند به داخل لوله‌های کلیوی می‌شود.

در طولانی‌مدت، آسیب به مویرگ‌های کلیوی باعث از دست دادن پروتئین و حتی سلول‌های خونی از جریان خون و سیستم تصفیهٔ کلیه‌ها می‌شود.

به این ترتیب، نفروپاتی دیابتی (Diabetic Nephropathy) به تدریج باعث کاهش عملکرد کلیه‌ها، نارسایی آن‌ها و درنهایت آسیب جدی به کلیه‌ها خواهد شد.

اثر دیابت بر سیستم ایمنی

تأثیر دیابت بر سیستم ایمنی بدن هم بسیار مهم و قابل‌توجه است. بالابودن قند خون باعث اختلال در پاسخ ایمنی بدن می‌شود و درنتیجه افرادی که به بیماری دیابت مبتلا هستند بیشتر در معرض عفونت‌های محیطی و ویروسی قرار خواهند گرفت.

ازطرفی، باتوجه‌به ایجاد مشکلات عروقی و عصبی در افراد دیابتی و کاهش سرعت بهبود زخم‌ها، احتمال عفونی شدن آن‌ها بیشتر می‌شود. درعین‌حال، ضعیف بودن سیستم ایمنی، احتمال شدیدشدن بیماری را هم افزایش خواهد داد.  

اثر دیابت بر عملکرد مثانه

دکتر مهراد درباره اثر دیابت بر عملکرد مثانه می‌گوید دیابت نوع یک به خاطر مشکلاتی که به دنبال دارد گاهی باعث بروز اختلال حسی در مثانه نیز خواهد شد. در این صورت، بعضی اوقات فرد مبتلا به دیابت نمی‌تواند متوجه پربودن مثانه خود شود.

 بنابراین در افرادی که مبتلا به دیابت هستند اغلب شاهد درجاتی از تنبلی مثانه و در موارد سخت‌تر نیز فلج شدن آن مواجه هستیم؛ به گونه‌ای که گاهی بیمار نمی‌تواند به صورت کامل مثانه خود را تخلیه کند.

 عدم تخلیه کافی مثانه می‌تواند برای افراد مشکلات زیادی ایجاد کند. به طور مثال می‌تواند باعث ایجاد عفونت‌های مکرر، انواع بی‌اختیاری یا تغییر شکل مثانه شود.

لزوم مراجعه به موقع به متخصص

به گفته رئیس انجمن نورویولوژی، افرادی که بیماری دیابت دارند باید به موقع به متخصص مراجعه کنند و در صورت لزوم تحت معالجه و بررسی دقیق توسط یک اورولوژیست یا نورولوژیست قرار بگیرند تا بتوانند به موقع از ایجاد مثانه نوروژنیک (مثانه عصبی) جلوگیری‌کنند.

راه پیشگیری از تأثیر دیابت بر مثانه نیز چکاپ‌های منظم سیستم کلیه و مثانه توسط متخصص اورولوژی است. چون وقتی مشکلات فرد در همان مراحل اولیه تشخیص داده شود سریع‌تر نیز بهبود خواهد یافت.

 ارتباط دیابت با ناتوانی‌های جنسی

دکتر مهری مهراد می‌گوید بیماری دیابت علاوه بر مشکل مثانه می‌تواند باعث بروز ناتوانی‌های جنسی در زنان و مردان شود. بنابراین ضروری است متخصصان دیابت دید چند جانبه‌ای نسبت به بیماری دیابت داشته باشد و علاوه بر کنترل این بیماری، مثانه، کلیه و مشکلات نوروپاتی بیماران را هم بررسی کنند. چون تشخیص به موقع این گونه مشکلات می‌تواند مانع از بروز خطر جدی در اندام‌های دیگر بدن شود.

در واقع یکی از موارد تاثیرگذاری که روابط زناشویی را مختل می‌کند، کاهش میل جنسی در افراد مبتلا به دیابت نوع ۲ است. علت کاهش میل جنسی تحت تأثیر دیابت نیز می‌تواند بر اثر عوارض ناشی از مصرف داروهای فشار خون و افسردگی، نداشتن انرژی لازم، تغییرات هورمونی و مشکلات مربوط به استرس و اضطراب باشد.

کد خبر 709616

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha