دیابت با نام قاتل خاموش نیز شناخته می‌شود. این بیماری بیش از ۴۰۰ میلیون نفر در جهان را درگیر کرده است و سالانه موجب مرگ حدود ۱.۶ میلیون نفر می‌شود. این بیماری مزمن بوده و فرد با مصرف دارو می‌تواند عوارض بدنی آن را کنترل کند. با توجه به عوارض این بیماری برای بدن، ضرورت دارد افراد در صورت مشاهده علائم این بیماری با پزشک مشورت کنند.

image-20201224153237-1.jpeg

با کمک سامانه اینترنتی دکتر ساینا می‌توانید به شکل آنلاین یا تلفنی، وضعیت سلامتی خود را با پزشک در میان بگذارید. این روش مکملی عالی برای مراجعه حضوری است و دسترسی به پزشک را در هر زمان و مکان ممکن می‌کند. می‌توانید با دریافت مشاوره آنلاین پزشکی از دکتر ساینا، از سلامت بدن و روان خود اطمینان حاصل کنید. در این نوشته قصد داریم شما را با نشانه های دیابت در آقایان آشنا کنیم.

معرفی بیماری دیابت

به نظر می‌رسد برای بررسی علائم اولیه دیابت در آقایان، نیاز باشد در گام اول اطلاعات بیشتری درباره این عارضه کسب کنیم. دیابت یک بیماری متابولیک است که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود. هورمون انسولین در بدن قند خون (گلوکز) را وارد سلول‌ها می‌کند تا ذخیره یا مصرف شوند. زمانی که فرد مبتلا به دیابت می‌شود، بدن نمی‌تواند به اندازه کافی انسولین تولید کند یا انسولین کارآیی خود را از دست می‌دهد و در نتیجه قند خون وارد سلول‌ها نخواهد شد و در رگ‌های خونی باقی می‌ماند.

دیابت بیماری جدی در نظر گرفته می‌شود و در صورت عدم کنترل یا درمان می‌تواند به اعصاب، چشم‌ها، کلیه‌ها و بقیه‌ی اندام‌های بدن آسیب برساند.

نشانه‌های دیابت در آقایان

سوالی که ممکن است برای بسیاری از افراد پیش بیاید این است که چطور می‌توان  تشخیص داد مبتلا به دیابت هستیم. در بین علائم اولیه دیابت، اصلی‌ترین نشانه بالا رفتن قند خون فرد است. ممکن است علائم اولیه دیابت به قدری ضعیف باشند که خود فرد متوجه آن‌ها نشود. بسیاری از افراد تا زمانی که بیماری شدت نگرفته است، متوجه ابتلای خود به آن نخواهند شد. بنابراین بهتر است درباره نشانه‌های دیابت اطلاعات کافی داشته باشیم تا در اسرع وقت بتوانیم به پزشک مراجعه کنیم.

علائم کلی دیابت

علائم اولیه دیابت برای هر دو نوع دیابت نوع اول و نوع دوم مشابه بوده و شامل این موارد است:

· خستگی یا گرسنگی:
بدن شما غذایی که مصرف می‌کنید را به گلوکز تبدیل می‌کند تا سلول‌ها بتوانند به عنوان انرژی از آن استفاده کنند. اما سلول‌ها برای جذب کردن گلوکز به انسولین نیاز دارند. اگر بدن نتواند انسولین بسازد یا سلول‌ها نسبت به انسولین حساسیت خود را از دست بدهند، نمی‌توانند سوخت خود را به دست بیاورند. به همین دلیل فرد همیشه گرسنه و خسته خواهد بود.

· تکرر ادرار:
یکی دیگر از علائم اولیه دیابت تکرر ادرار است. معمولاً بدن گلوکز خون را در کلیه‌ها بازجذب می‌کند. اما با مبتلا شدن به دیابت، قند خون بالا می‌رود و کلیه‌ها نمی‌توانند قند موجود در ادرار را بازجذب کنند. بنابراین برای خارج شدن قند اضافی از بدن، لازم است ادرار بیشتری تولید شود. زمانی که فرد تکرر ادرار پیدا کند، تشنگی بیشتری نیز احساس خواهد کرد.

· خشکی پوست و دهان:
بدن از آب ذخیره‌ای که دارد برای خارج کردن قند خون از سیستم خود استفاده می‌کند و به همین علت ممکن است فرد احساس کند که دچار خشکی پوست شده است.

· تار شدن بینایی:
تغییر در میزان مایعات بدن می‌تواند باعث شود که عدسی چشم‌ها دچار التهاب شود و بینایی فرد تضعیف شود.

به شکل مشخص، علائم اولیه دیابت در آقایان شامل کم شدن میل جنسی و کاهش قدرت عضلانی نیز می‌شود.

علائم اختصاصی دیابت نوع دوم

علاوه بر علائم اولیه دیابت که ذکر شد، هر کدام از انواع دیابت نیز شامل نشانه‌هایی مختص به خود هستند. رایج‌ترین این نشانه‌ها شامل این موارد می‌شوند:

· عفونت قارچی:
از آنجایی که قارچ‌ها از گلوکز تغذیه می‌کنند، بالا رفتن قند خون احتمال ابتلا به آن‌ها را افزایش می‌دهد.

· عدم بهبود زخم‌ها:
قند خون بالا می‌تواند بر جریان خون تاثیر بگذارد و باعث تخریب عصب‌ها شده و بر سرعت ترمیم زخم‌های بدن تاثیر بگذارد.

· درد یا بی‌حس شدن پاها:
این عارضه نیز به علت آسیب به اعصاب نورونی اتفاق می‌افتد.

علائم اختصاصی دیابت نوع اول

علاوه بر علائم مشترک در بین انواع دیابت، علائم اولیه دیابت نوع اول شامل این موارد نیز هستند:

· کاهش وزن زیاد:
زمانی که بدن نمی‌تواند انرژی غذایی که مصرف می‌شود را دریافت کند، برای به دست آوردن انرژی شروع به تجزیه‌ی چربی‌ها و عضلات می‌کند. بنابراین وزن فرد کاهش شدیدی پیدا می‌کند.

· حالت تهوع و استفراغ:
ممکن است در بین علائم اولیه دیابت، احساس تهوع و استفراغ نیز وجود داشته باشد. زمانی که بدن چربی سوزی شدید انجام می‌دهد، مقدار زیادی کتون ایجاد می‌کند که می‌توانند در خون تجمع کنند. کتون ها سمی هستند و این امکان وجود دارد که موجب مسمومیت فرد شوند.

نشانه های دیابت ممکن است به نظر بسیاری از افراد جدی نباشد اما واقعیت این است که دیابت عارضه‌ای بسیار خطرناک است و حتی جان افراد را در خطر قرار می‌دهد. بنابراین ضرورت دارد که در صورت مشاهده علائم اولیه دیابت سریعاً با پزشک مشورت کنید. سامانه اینترنتی دکتر ساینا، امکان برقراری ارتباط با متخصصان حوزه سلامت به شکل آنلاین یا تلفنی را فراهم کرده است. برای دریافت مشاوره آنلاین پزشکی از دکتر ساینا، کافی است به وب‌سایت یا اپلیکیشن این سامانه مراجعه کنید.  

کد خبر 575216

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بازار

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha