شنبه ۲۳ آذر ۱۳۸۷ - ۱۶:۰۰
۰ نفر

گروه حوادث: قاچاقچی انسان هنگامی که با ایما و اشاره، قصد داشت 20 تبعه بنگلادشی را از فرودگاه امام خمینی خارج و به مخفیگاهش در شمال پایتخت منتقل کند، از سوی پلیس دستگیر شد

 و در بازجویی، پرده از راز باند جعل و قاچاق انسان برداشت.

صبح 18 آذر، در حالی که پرواز دبی- تهران در فرودگاه امام خمینی به زمین نشسته بود و مسافران در حال خروج از فرودگاه بودند، ماموران پلیس متوجه یک مرد بنگلادشی شدند که با ایما و اشاره 20 نفر از هموطنان خود را به طرف درهای خروجی هدایت می‌‌کرد.

ماموران پلیس که به رفتار این مرد میانسال مشکوک شده بودند با این احتمال که وی قاچاقچی انسان است، او را به همراه 20 مسافر بنگلادشی بازداشت کرده و به اداره پلیس منتقل کردند.

مرد میانسال که نظام نام دارد، در بازجویی‌های پلیسی مدعی شد هیچ کدام از مسافران بازداشت شده را نمی‌شناسد و فقط برای استقبال از یکی از دوستانش به فرودگاه آمده است.

اما اظهارات او در حالی بیان می‌شد که مسافران بازداشت شده مدعی بودند وی یکی از قاچاقچیان انسان است که قرار بود آنها را از طریق مرزهای ایران به اروپا انتقال دهد.

با اظهارات اتباع بنگلادشی، ماموران که خود را در برابر باند قاچاق انسان می‌دیدند، بازجویی از مسافران بازداشت شده را ادامه دادند و یکی از آنها در جریان تحقیقات مدعی شد: من و هموطنانم قصد داشتیم برای پیدا کردن کار به اروپا مهاجرت کنیم اما از آنجا که به‌صورت قانونی موفق به انجام این کار نشدیم با پرداخت مبلغی به یک قاچاقچی انسان از وی خواستیم مقدمات سفر ما را انجام دهد.

این مرد بعد از انتقال ما به دوبی، برایمان بلیت پرواز به تهران را تهیه کرد و قرار شد مردی به نام نظام که در تهران به سر می‌برد در فرودگاه به استقبالمان بیاید و از طریق مرزهای غربی ایران، ما را به اروپا انتقال دهد.

اما بعد از اینکه به فرودگاه امام خمینی رسیدیم و نظام با ایما و اشاره قصد داشت ما را از فرودگاه خارج کند، ماموران به او مشکوک شدند و همه ما را دستگیر کردند.

بعد از اظهارات اتباع بنگلادشی، ماجرا به قاضی شهبازی -دادیار شعبه دوم دادسرای ویژه فرودگاه‌های تهران- گزارش شد و به دستور وی گروهی از ماموران پلیس مهاجرت و اتباع خارجی ناجا ماموریت یافتند متهمان این پرونده را شناسایی و دستگیر کنند.

ماموران که تنها راه شناسایی دیگر اعضای باند را بازجویی‌ از نظام می‌دیدند، به تحقیق از وی پرداختند و این مرد با اعتراف به قاچاق انسان از طریق ایران مدعی شد: 2 سال قبل به‌صورت غیرقانونی وارد ایران شدم و به کمک یکی از دوستانم به نام مالک فعالیت‌های مجرمانه خود را آغاز کردیم.

ما بعد از شناسایی اتباع بنگلادشی که قصد سفر به اروپا را داشتند، مبالغ هنگفتی از آنها دریافت می‌کردیم و سپس طعمه‌هایمان را به ایران قاچاق می‌کردیم.

وقتی مهاجران غیرقانونی به تهران می‌رسیدند، آنها را در باغی در یوسف آباد نگه می‌داشتیم تا برای آنها مدارک جعلی تهیه کنیم. بعد از تهیه مدارک جعلی، آنها را از طریق فرودگاه امام خمینی یا مرزهای غربی کشور به ترکیه و از آنجا به اروپا قاچاق می‌کردیم. 

در حالی که نظام مدعی بود برخی از طعمه‌هایشان را به‌عنوان خدمه کشتی جازده و از طریق مرزهای آبی به ایران قاچاق می‌کردند، تحقیقات پلیسی برای دستگیری دیگر اعضای این باند آغاز شد و ماموران با شناسایی مخفیگاه آنها در یوسف آباد، عضو دیگر باند را در یک عملیات ضربتی دستگیر کردند.

با کشف 12 گذرنامه بنگلادشی از مخفیگاه متهمان، در حالی که بررسی‌ها نشان می‌داد مالکان این گذرنامه‌ها بعد از انتقال به ایران به طرز مرموزی ناپدید شده‌‌اند، متهمان به دادسرای فرودگاه انتقال یافتند و در جریان تحقیقات قضائی به قاچاق انسان و جعل مدارک شناسایی اعتراف کردند.

بازپرس شهبازی بعد از شنیدن اعترافات آنها، دستور اخراج 20 مهاجر بنگلادشی از کشور را صادر کرد و با صدور قرار بازداشت برای 2 متهم اصلی، پرونده را برای ادامه تحقیقات و روشن شدن سرنوشت 12مهاجر ناپدید شده در اختیار کارآگاهان قرار داد.

کد خبر 70688

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز