اراک- خبرنگار همشهری: مردان قاچاقچی که قصد داشتند مومیایی تاریخی را به مبلغ 3.5 میلیارد تومان به یک تاجر خارجی بفروشند، تصور نمی‌کردند مرد تاجر، مامور پلیس باشد.

متهمان بعد از دستگیری مدعی شدند این جسد مومیایی شده رااز حفاری تپه‌های جیرفت به دست آورده‌اند.

مدتی قبل، ماموران پلیس اطلاعات و امنیت استان مرکزی از طریق گزارش‌های مردمی در جریان فعالیت یک باند قاچاق عتیقه قرار گرفتند که قصد داشتند یک مومیایی چندصد‌ساله را بفروشند.

با این گزارش، بررسی‌های تخصصی برای شناسایی قاچاقچیان آغاز شد و ماموران بعد از کارهای اطلاعاتی موفق شدند به سرنخ‌هایی از اعضای این باند در اراک و اصفهان دست پیدا کنند.

از آنجا که هیچ اطلاعاتی از محل نگهداری مومیایی تاریخی در دست نبود و قاچاقچیان به‌صورت مخفیانه‌ای در جست‌وجوی مشتری مناسبی برای آن بودند، ماموران تصمیم گرفتند با معرفی خود به‌عنوان خریدار به این باند حرفه‌ای نفوذ کنند.

به این ترتیب یکی از ماموران در پوشش خریدار، با قاچاقچیان تماس گرفت و با این ادعا که قصد دارد جسد مومیایی شده را در اختیار یک تاجر خارجی قرار دهد با آنها وارد معامله شد.

وقتی اعضای باند مطمئن شدند مشتری خوبی نصیب‌شان شده است، قبول کردند در ازای دریافت 5/3 میلیارد تومان جسد مومیایی شده را به تاجر خارجی بفروشند و به این ترتیب قرار معامله در فریدون‌شهر اصفهان تعیین شد.

روز قرار، در حالی که گروه‌های ویژه‌ پلیس اطلاعات و امنیت استان مرکزی با همکاری پلیس اصفهان محل انجام معامله را به‌صورت نامحسوس زیر نظر گرفته بودند، اعضای باند قاچاق جسد مومیایی شده را به محل قرار موردنظر انتقال دادند و به انتظار تاجر خارجی نشستند.

دقایقی بعد از حضور قاچاقچیان در این محل، عملیات ضربتی پلیس آغاز و ماموران موفق شدند تمامی 6 عضو این باند را دستگیر و جسد مومیایی شده را از آنها کشف کنند.

سردار نبی‌الله حیدری- رئیس پلیس استان مرکزی- با بیان  خبر دستگیری قاچاقچیان در جمع‌ خبرنگاران گفت: بررسی‌های نشان می‌دهد که  جسد مومیایی شده، متعلق به یک دختر بچه‌ 10 ساله است که احتمالا چندین قرن پیش جان خود را از دست داده است. 

وی با بیان اینکه 2 نفر از اعضای باند قاچاق اهل اراک و 4 نفر دیگر اهل اصفهان هستند، افزود: بعد از انتقال متهمان به اداره پلیس، آنها در بازجویی‌های تخصصی مدعی شدند که این جسد مومیایی را از حفاری تپه‌های اطراف جیرفت کرمان به دست آورده و قصد فروش آن به تاجران خارجی را داشته‌اند.

فرمانده نیروی انتظامی استان مرکزی با اشاره به اینکه به جز جسد مومیایی، 2 دستگاه خودرو نیز از اعضای این باند کشف شده است، ادامه داد: متهمان با صدور قرار قانونی در بازداشتگاه به سر می‌برند و تحقیقات تکمیلی از آنها ادامه دارد.

وی همچنین تاکید کرد: بعد از کشف جسد مومیایی‌شده از قاچاقچیان، این جسد در اختیار کارشناسان سازمان میراث فرهنگی قرار گرفت تا قدمت دقیق آن مشخص شود.

کد خبر 70403

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز