گفت‌وگوی 2 مرد ناشناس بر سر فروش یک شیء تاریخی، راز قاچاقچی عتیقه را فاش کرد.

یکی از ماموران بسیج که به‌طور اتفاقی شاهد این گفت‌وگو بود، به‌عنوان خریدار عتیقه با مرد قاچاقچی وارد معامله شد و به این ترتیب او را هنگام فروش شیء تاریخی به دام انداخت.

14 آبان امسال، یکی از ماموران بسیج ناحیه مقاومت شمال تهران که برای انجام کاری به شهری در استان مرکزی رفته بود، به‌صورت اتفاقی متوجه 2 مرد شد که بر سر فروش مجسمه طلایی یک ببر با هم در حال گفت‌وگو بودند.

مامور جوان وقتی شنید یکی از مردان ناشناس این مجسمه طلایی را در اختیار دارد و به‌دنبال مشتری خوبی برای آن می‌گردد، فکری به ذهنش رسید و نقشه ماهرانه‌ای طرح کرد. او با معرفی خودش به‌عنوان تاجر عتیقه به مردان غریبه نزدیک شد و با آنها سر صحبت را باز کرد.

قاچاقچی عتیقه وقتی از زبان این جوان شنید که وی حاضر است پول خوبی بابت خرید اشیای عتیقه بپردازد، وسوسه شد و با او طرح دوستی ریخت. مرد فروشنده عتیقه که تصور می‌کرد مشتری خوبی نصیبش شده، بعد از گفت‌وگو با مامور جوان مدعی شد قصد فروش یک محموله سکه‌های عتیقه را دارد و به این ترتیب با او برای فروش این سکه‌ها قرار گذاشت.

در حالی که قرار بود این معامله صبح 29 آبان‌ماه در منطقه‌‌ای در شمال تهران انجام شود، مامور جوان ماجرا را به مسئولان پایگاه بسیج اطلاع داد و به این ترتیب گروهی از ماموران با محاصره محل انجام معامله، به کمین قاچاقچی عتیقه نشستند.

صبح روز قرار، مرد قاچاقچی با تصور اینکه به‌زودی پول هنگفتی نصیبش می‌شود، سوار بر یک خودروی سواری خود را به محل قرار رساند اما در حالی که منتظر مشتری ثروتمندش بود ناگهان خود را در محاصره ماموران بسیج دید و دستگیر شد.

با کشف تعدادی شیء عتیقه شامل یک کاسه سفالی و چند سکه قدیمی در خودروی این مرد، وی دستگیر و به شعبه سوم بازپرسی دادسرای ویژه قاچاق کالا و ارز تهران انتقال یافت.

عتیقه‌های 40 هزار تومانی

در حالی که بررسی سوابق متهم نشان می‌داد وی یکی از مجرمان سابقه‌دار در زمینه قاچاق اشیای عتیقه است، بازجویی‌های قضائی از وی زیرنظر بازپرس احمدی آغاز شد اما متهم مدعی بود از ماجرای عتیقه بودن اشیای کشف شده بی‌خبر است و آنها را به مبلغ 40 هزار تومان از فرد ناشناسی در اراک خریداری کرده است.

اظهارات این مرد در حالی بیان می‌شد که کارشناسان سازمان میراث فرهنگی، بعد از بررسی‌های تخصصی اعلام کردند که کاسه سفالی دارای 3هزار سال قدمت بوده و سکه‌ها و دیگر لوازم کشف شده از متهم نیز متعلق به دوران اشکانی و صفوی است.

به این ترتیب بازپرس احمدی برای متهم قرار وثیقه 50 میلیون تومانی صادر کرد و پرونده برای تحقیقات بیشتر و دستگیری همدستان احتمالی مرد قاچاقچی در اختیار پلیس قرار گرفت.

کد خبر 70186

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز