از لحظه ورود زیر ذره‌بین بودند، چگونگی استقبال از مهمانان، هدایت آنها به پشت میزها و حتی نوع پذیرایی‌شان با همه برنامه‌ها فرق داشت تا اینکه پایان مراسم آقای وزیر پرسید این افراد از کجا آمده‌اند؟ این ماجرای ۱۰جوانی است که فعالیت‌شان در همایش مدیران روابط‌عمومی آموزش وپرورش استان‌ها ایجاد سؤال برای بسیاری شده‌بود. واقعا این جوانان از کجا آمده‌بودند؟

هتلداری

همشهری آنلاین - مریم باقرپور: ماجرای آقای وزیر و جوانانی که به استقبال مهمانان رفتند و از آنها پذیرایی کردند، به تازگی رخ داده، روزی که مدیران روابط‌عمومی استان‌ها که مجری بسیاری از برنامه‌ها و همایش‌ها هستند، این‌بار مهمان وزیر آموزش و پرورش بودند. در آن روز برخلاف همیشه هر فرد هنگام ورود به سالن جلسه، با استقبال تعدادی جوان مواجه می‌شد. پذیرایی‌ها روی میز نبود و آبمیوه‌ها دست‌ساز سرو می‌شد. رفتار جوانان در مراسم باعث توجه وزیر آموزش و پرورش شد تا جایی که در پایان مراسم پیگیر بود که این افراد از کجا آمده‌اند و در نهایت مشخص شد، دانش‌آموزان مدرسه هتلداری و آشپزی هستند که از محله پونک منطقه ۲ دعوت شده‌اند تا کارهای تشریفات را انجام دهند.

خواندنی‌های بیشتر را اینجا دنبال کنید

میزبانی متفاوت از مهمانان آقای وزیر! | تربیت ویژه دانش‌آموزان | چه افرادی شانس ورود به این مدرسه خاص پایتخت را دارند؟

پرورش مدیران آینده هتل‌ها و رستوران‌ها

مدرسه کاردانش هتلداری و آشپزی از سال ۱۳۸۵ در خیابان اشرفی اصفهانی محله پونک فعالیتش را شروع کرده و این روزها گرچه دانش‌آموزان در تعطیلات تابستانی به سر می‌برند اما محوطه مدرسه شلوغ است. تعدادی برای ثبت‌نام آمده‌ و عده‌ای برای هماهنگی در برنامه‌های پیش رو دعوت شده‌اند. «حمید آقاسامان» مدیر و مؤسس مدرسه درباره پذیرش دانش‌آموزان می‌گوید: «افرادی که در اینجا آموزش می‌بینند، در آینده مدیران و نیروهای هتل‌ها و رستوران‌ها هستند. گرچه برخی با همه مخالفت‌های ما همزمان با تحصیل در مکان‌های مختلف کار می‌کنند چون تخصصی آموزش می‌بینند، متقاضی بیشتری هم دارند.»

شرایطی که آسان نیست

پذیرش در مدرسه هتلداری و آشپزی چندان آسان نیست و تمام ۴۴ دانش‌آموزی که برای سال تحصیلی جدید ثبت‌نام می‌شوند، از موانع زیادی می‌گذرند. سامان می‌گوید: «گرچه این مرکز آموزشی در رشته کاردانش است اما افراد باید معدل بالای ۱۷ داشته باشند. از طرفی برای ادامه فعالیت در این رشته‌ها داشتن قد بلند، نداشتن لکنت زبان و زخم روی صورت، چاق نبودن شرط اصلی است. چون فردی که وارد این حوزه می‌شود باید بتواند با مردم به خوبی ارتباط برقرار کرده و از طرفی زرنگ باشد. به همین دلیل شرایطی برای ثبت‌نام وجود دارد. علاوه بر اینها هم در روز مراجعه از دانش‌آموز تست رغبت گرفته می‌شود تا فقط افراد با انگیزه به هتلداری و آشپزی وارد این حوزه شوند.»

میزبانی متفاوت از مهمانان آقای وزیر! | تربیت ویژه دانش‌آموزان | چه افرادی شانس ورود به این مدرسه خاص پایتخت را دارند؟
شرکت هنرجویان در مسابقه آشپزی 

نیروی خدماتی معنی ندارد

 البته این‌طور نیست که پس از شروع دوره‌های آموزشی دانش‌آموزان به حال خود رها شوند. بلکه هفته‌ها با هنرجویان شیوه راه رفتن، صبحت کردن، ندویدن، جیغ نزدن، داشتن پوشش مناسب تمرین می‌شود. حتی در این مدرسه نیروی خدماتی فعالیت چندانی ندارد و دانش‌آموزان از تمیزکردن سرویس بهداشتی تا حیاط و کلاس‌ها را خود به عهده دارند تا نظم و نظافت را یاد بگیرند. در واقع هر دانش‌آموز موظف است در سال ۲ بار سرویس‌های بهداشتی را تمیز کند و همین روند ادامه دارد. مدیر مدرسه می‌گوید: «در هتلداری و رستوران‌داری نظم و مرتب بودن اهمیت زیادی دارد و در جذب مشتری تأثیرگذار است، به همین دلیل این موارد در سرفصل‌های آموزشی قرار دارد.»

ادامه تحصیل بدون کنکور

دانش‌آموزانی که وارد مدرسه هتلداری و آشپزی می‌شوند، مانند همه محصلان، ۳سال درس می‌خوانند و در این سال‌ها علاوه بر دروس عمومی، درس‌های تخصصی را آموزش می‌بینند. همچنین می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه‌های علمی کاربردی، آزاد و حتی سراسری شده و تا مقطع کاردانی درس بخوانند. سامان می‌گوید: «هنرجویان رشته‌های هتلداری و آشپزی به دلیل خاص بودن رشته‌شان، به راحتی وارد بازار کار می‌شوند. حتی برخی از مدیران هتل‌ها و رستوران‌های شاخص کشور که به دنبال این هستند تا فرزندان‌شان حرفه‌شان را ادامه دهند، آنها را به این مدرسه می‌آورند. به‌عنوان مثال ما پدری را داریم که مدیر هتل و چند رستوران در پایتخت است. امسال فرزند اولش از این مرکز فارغ‌التحصیل شد و به تازگی هم پسر دومش را برای ثبت‌نام آورده است. چون با این شیوه فرزندانش تخصصی این رشته‌ها را ادامه داده و می‌توانند مدارک تحصیلی بالایی هم بگیرند.»

فعالیت حتی در خارج از کشور

در این سال‌ها بسیاری از شاگردان مدیر مدرسه به موفقیت‌هایی رسیده‌اند و حتی اکنون برای خود هتل یا رستوران و کافی‌شاپ دارند. برخی هم توانسته‌اند در جشنواره‌ها و مسابقه‌ها رتبه‌های برتر کسب کنند. نمونه‌اش هم کسب رتبه برتر آشپزی در جشنواره هنرستان‌های فنی و حرفه‌ای است. سامان دراین‌باره بیشتر توضیح می‌دهد: «شاید غیرقابل باور باشد اما به هر گوشه‌ای از کشور و حتی خارج از کشور که رفته‌ام، یکی از شاگردانم را دیده‌ام. به‌عنوان مثال چندی پیش در سفری به مالزی، یکی از کارکنان هتل شاگردم بود یا با توجه به یادگیری شیوه تشریفات و پذیرایی، برخی از دانش‌آموزان به‌عنوان مهماندار در هواپیماها مشغول کار شده‌اند که در سفرها بارها شاگردان خود را در هواپیمایی‌های خارجی و ایرانی دیده‌ام که برایم افتخار است.»

میزبانی متفاوت از مهمانان آقای وزیر! | تربیت ویژه دانش‌آموزان | چه افرادی شانس ورود به این مدرسه خاص پایتخت را دارند؟
عکس یادگاری دانش آموزان هتلداری با وزیر آموزش و پرورش در همایش مدیران روابط‌عمومی استان‌ها

میزبانی از مهمانان آقای وزیر

با توجه به آموزش‌های تخصصی در هنرستان هتلداری و آشپزی محله مرزداران، از سال‌های یازدهم، این ظرفیت برای دانش‌آموزان وجود دارد تا در برنامه‌ها حضور داشته باشند. نمونه‌اش هم میزبانی از مهمانان وزیر در وزارت آموزش و پرورش بوده که نوع هدایت مهمانان و حتی پذیرایی دانش‌آموزان باعث شده بود، شرکت‌کنندگان کنجکاو شده و در نهایت «یوسف نوری» وزیر آموزش و پروش پیگیر ماجرا شده بود که این افراد از کجا آمده‌اند و حتی قول داده بود که روزی به مدرسه دانش‌آموزان برود و عکس یادگاری با دانش‌آموزان گرفته بود. سامان می‌گوید: «برنامه وزارت آموزش و پرورش نمونه کوچکی از فعالیت دانش‌آموزان حین تحصیل است. در بسیاری از سمینارها و حتی برنامه‌های بزرگ از مدرسه خواسته می‌شود تا هنرجویان کارهای تشریفات انجام دهند. حتی تا ۱۵ شهریور ماه قرار است که جشنواره‌ای در دانشگاه نسیبه (فرهنگیان) برگزار شود که باز هم دانش‌آموزان ما مسئول میزبانی و تشریفات هستند. چون در این زمینه آموزش دیده و می‌بینند و کارشان هم تخصصی است.»

کد خبر 702098

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۰۸:۴۷ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 1
    این مدرسه کجاست؟
  • سهیل IR ۰۹:۰۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    3 1
    ای خدا. این مدرسه قبلا کنار هتل اوین بود و ما از شاگردان والیه این مدرسه بودیم. چطور روزهای خوبی کنار بچه ها گذروندیم حالاهر کدام از دوستان مدیر مدیر شده اند.
  • شهروند IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    2 0
    خیلی خیلی جالب و فوقالعاده بود !!!! امید به اینکه در همه زمینه های آموزشی اینگونه به اهداف و نتیجه خروجی ، آموزشها وعلایق دانش آموزان توجه شود ، عالی !!!!!!!
  • پروانه IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۳
    1 0
    ادرس دقيق يا شماره تلفن اينجا ميدهيد؟
  • TR ۰۲:۲۱ - ۱۴۰۱/۰۶/۱۴
    0 0
    خیلی عالیه مدرسه توریست و هتل‌داری و گردشگری به به