علی‌اصغر محمدی : چرخ آموزش و پرورش نمی‌چرخد و مسئولان عیالوارترین و تأثیرگذارترین دستگاه حاکمیتی کشور برای گذران امور تصمیماتی می‌گیرند که شاید به‌زعم عده‌ای از سر ناچاری باشد.

مدرسه

پيش از اين هم شاهد اجاره مدارس به دانشگاه‌هاي پيام‌نور، آموزشگاه‌هاي علمي آزاد، واگذاري ديوار مدارس براي تبليغات و تغيير كاربري بخشي از مدارس به تجاري بوديم. اجاره حياط مدرسه و درج آگهي واگذاري آن در روزنامه، تازه‌ترين نمونه است.

روز گذشته انتشار آگهي مزايده براي اجاره حياط دبستان مسلم در منطقه8 آموزش و پرورش تهران يك‌بار ديگر بحث استفاده تجاري از مدارس دولتي يا اجاره بخشي از مدارس براي درآمدزايي را مورد توجه قرار داد. شايد نخستين‌بار است كه اجاره مدارس به اين شيوه علني انجام مي‌شود و احتمالا اين كار با چراغ سبز وزير آموزش و پرورش است كه در واپسين روزهاي خرداد امسال به خبرگزاري فارس گفت: «اين وزارتخانه در راستاي طرح‌هاي اشتغال‌زايي مدارس، پيشنهاد ايجاد مغازه در فضاي حياط مدارس را داده‌است تا با اين طرح جديد محلي براي كسب درآمد مدارس دولتي فراهم شود.»

علي‌اصغر فاني مدعي موافقت مجلس با اين موضوع شد و توضيح داد: «ممكن است مدرسه‌اي حياط بزرگي داشته باشد كه بتوان 4مغازه از گوشه مدرسه به سمت بيرون ساخت و منافعش را خرج مدرسه كرد. اين موضوع پيشنهادي است كه حتي مجلس به ما اجازه آن را داده اما در حال مطالعه هستيم و هيچ منع قانوني ندارد.

در اين خصوص پيشنهادهاي زيادي مطرح است اما خيلي از پيشنهادها عملياتي و اجرايي نمي‌شود؛ البته نه اينكه ما نخواهيم بلكه احساس مي‌كنيم اين پيشنهاد يك بُعد را حل كرده و 4 بُعد را خراب مي‌كند. اما مي‌توان به اين طرح اميدوار بود، البته ما يك خط قرمز داريم مبني بر اينكه فعاليت مورد نظر نبايد مغاير با مأموريت تعليم و تربيت باشد.»

  • آسيب‌هاي اجاره حياط مدارس

اجاره حياط مدارس براي كاربري پاركينگ يا رستوران كه چندي پيش در يكي از مناطق آموزش و پرورش تهران اتفاق افتاده بود، آسيب‌هايي براي آموزش و پرورش دارد؛ البته اگر نگاه غيرتجاري به حوزه آموزش داشته باشيم.دكتر مرتضي مجدفر، كارشناس آموزش و پرورش با اشاره به اينكه براساس بند 7سند تحول بنيادين آموزش و پرورش كه مقام‌معظم رهبري نيز بر اجراي آن تأكيد كرده‌اند، به همشهري مي‌گويد:

«در اين سند بر افزايش نقش مدرسه به‌عنوان يكي از كانون‌هاي پيشرفت محلي، به‌ويژه در ابعاد فرهنگي-اجتماعي تأكيده شده‌ و اجاره حياط مدارس به تالار پذيرايي دور از ‌شأن مدارس است. در راهكار 2-7 سند تحول آمده به تقويت همكاري مدرسه با مراكز فرهنگي و علمي محله به‌ويژه مسجد و كانون‌هاي مذهبي و مشاركت فعال مديران، معلمان و دانش‌آموزان در برنامه‌هاي مرتبط با محله اشاره شده است.

اجاره حياط مدارس به‌عنوان پاركينگ تبعات منفي دارد و نگاه مردم نسبت به مدارس دولتي تغيير مي‌كند؛ وقتي حياط مدرسه كه مورد استفاده دانش‌آموزان است، دچار آلودگي‌ مي‌شود. چرا مدارس براساس سند تحول به كانون‌‌هاي فرهنگي تربيتي، ورزشي و معلمان اجاره داده نمي‌شود؟»

نداف، مدير يكي از مدارس تهران كه با اين موضوع مخالف است، مي‌گويد: «اجاره حياط مدارس به‌عنوان پاركينگ تالار پذيرايي با جايگاه مدارس دولتي مغايرت دارد. قبل و بعد از مراسم برخي مهمانان رفتاري انجام مي‌دهند كه جاي آن حياط مدرسه نيست. معمولا عروسي‌ها تا دير وقت طول مي‌كشد، سرايدار مدرسه كه صبح زود بايد كارش را شروع كند بايد تا ديروقت حياط را نظافت كند. صبح روز بعد هم دانش‌آموزان در حياط مدرسه يا سرويس بهداشتي چيزهايي مانند ته سيگار ديده‌اند.

علاوه بر اين، مبلغ اجاره اين فضا را آموزش و پرورش دريافت مي‌كند. درحالي‌كه ورود چندين ماشين به حياط مدرسه باعث كثيفي آسفالت يا ريختن روغن و بنزين و تخريب آن مي‌شود. اين همان آسفالتي است كه دانش‌آموزان روي آن مي‌دوند و بازي مي‌كنند و براي بازسازي آن بايد از اوليا پول گرفت.»

  • مجلس موضوع را پيگيري مي‌كند

حجت‌الاسلام عليرضا سليمي، عضو كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس: اجاره حياط مدرسه درصورتي كه مدارس داير باشد و فضاي مازاد نباشد با روح فضاي آموزشي در تضاد است. اين كار به ضرر آموزش و پرورش است و براي مردم شك و شبهه ايجاد مي‌كند. چنين كاري در پايتخت جاي تعجب دارد. ما موضوع را در كميسيون آموزش و تحقيقات مجلس پيگيري مي‌كنيم و بايد وزير آموزش و پرورش در اين‌باره توضيح دهد.

کد خبر 339669

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha