مجموع نظرات: ۰
چهارشنبه ۲۹ آبان ۱۳۸۷ - ۰۹:۳۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: رئیس جمهوری در اجلاس پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیا تاکید که همه به دنبال برپایی شهری خوب برای شهروندان خوب هستند.

رییس جمهوری اسلامی ایران گفت: همه ما با پیچیدگیها، چالش ها و مشکلات کاری شهری آشنا هستیم و به دنبال برپایی شهری خوب برای شهروندان خود هستیم.   

به گزارش ایرنا دکتر محمود احمدی نژاد در اجلاس شهرداران پایتخت‌ها و کلانشهرهای آسیایی که صبح امروز (چهارشنبه) در محل برج میلاد در تهران برگزار شد، با بیان این سوال که اصولا شهر چیست و شهر خوب کدام است؟ تصریح کرد: شهرها به زندگی انسانها شکل می دهند و بر همین اساس باید نوع نگاه خود را برای آرامش و سعادت انسانها تعریف کنیم.

وی با بیان این که امروزه از انسان دو تعریف مشخص وجود دارد؛ اظهار داشت: برخی انسان را موجودی مادی می دانند که مسایل مادی حد کمال اوست و با اعتقاد در این مساله روابط انسانی انسان ها مکانیکی است و دراین شرایط هر کس به دنبال ایجاد بهترین موقعیت برای خود است، فاصله ها شکل می گیرد و شاهد تبعیض، بی عدالتی، فقر و غنا در این جوامع هستیم.

احمدی‌نژاد خاطرنشان کرد: دراین نوع نگاه به قول عامه مردم، شهرها به شمال و جنوب شرق و غرب و فقیر و غنی تقسیم می شوند و در این نوع شهرها اساس رفاقت و دوستی بین انسان ها کمرنگ بوده و آنان مدام به دنبال رقابت با هم هستند و معمولا صاحبان قدرت در زراندوزی گوی سبقت را از دیگران می ربایند.

احمدی نژاد اظهار داشت: ممکن است چنین شهرهایی ظاهرا زیبا باشد و امکانات شهری برای شهروندان فراهم شده باشد اما پیوستگی انسانی در آن وجود ندارد و هر کس برای خودش زندگی می کند و احساس دوستی و محبت در روابط انسانی دیده نمی شود.
احمدی نژاد با بیان این که امروز این تجربه تلخ در برابر ما قرار دارد، خاطرنشان کرد: نگاه دیگری به انسان ها وجود دارد و این نوع نگاه واقعی منبعث از حقیقت آفرینش انسان هاست چرا که انسان مخلوق خداست و باید با تلاش و کوشش فردی و جمعی تلاش کند تا بالاترین کمال انسانی خود برسد و جامعه ای سعادتمند برپا شود.

وی اظهار داشت: در این نوع نگاه انسان ها تجلی صفات برجسته ای مانند: عشق، دوستی، جوانمردی، شجاعت، گذشت و فداکاری هستند و روابط انسانی بر اساس ارزش‌های الهی به خوبی شکوفا می شود.

رییس جمهوری گفت: در این نوع نگاه انسان فقط یک موجود مادی با نیازهای آن نیست بلکه دارای روح الهی، حق طلب، عدالتخواه، خیرخواه دیگران و به دنبال پاکی، دوستی و محبت است.

احمدی نژاد تاکید کرد: با چنین نگاهی انسانها نه تنها رقیب هم نیستند بلکه با وحدت و همدلی به دنبال زندگی با آرامش و دوستی و در کمال صلح با هم هستند.
احمدی نژاد در ادامه سخنانش اظهار داشت: شهر در حقیقت روابط بین انسان است و گرنه ساختمان ها، خیابان ها و سیستم های حمل و نقل ریلی و ارتباطی فقط مجموعه ای از آهن، بتن و آسفالت هستند که خود به خود فاقد ارزش اند.

وی تصریح کرد: همه مجموعه های شهری باید منتهی به ایجاد روابط سازنده و پرنشاط برای مردم باشند و در حقیقت هویت شهرها برگرفته از هویت شهروندان آن است.
به گفته رییس جمهوری، کاربرد و سلسله مراتب شهری و همه امکانات آن باید در جهت اجرای عدالت و رفاه مردم و کانون جوشش دوستی و محبت و توسعه اخلاق و معنویت باشد.

وی با اشاره به ساختن شهرها بر اساس فرهنگ و تاریخ ملت ها گفت: ساخت و ساز ها در شهرها نباید به گونه ای باشد که مردم احساس حقارت کنند و نباید روابط انسانی و هویت فردی به طور مداوم قربانی زیاده خواهی و گسترش مسایل مادی باشد.
رییس جمهوری خاطرنشان کرد: باید مراقبت کرد تا با تخریب مکرر قسمت های مختلف شهر و دگرگون کردن سیمای مداوم شهری آسیب روانی به انسان ها وارد نشود.
احمدی نژاد اظهار داشت: شهر خوب شهری است که شرایط تکامل انسان ها را فراهم کند و زمینه برادری، همبستگی و مهربانی هر چه بیشتر بین شهروندان شود چرا که شهر واقعی دارای یک روح واحد است.

وی تصریح کرد: ارتباط مستمر با مردم و مشارکت دادن آنان در مدیریت شهری و رشد اخلاق و کمال انسانی راه و ابزار حل مشکلات و برپایی یک شهر خوب است و این ارزش ها در فرهنگ شهرهای آسیایی موج می زند و همه ما باید تلاش کنیم که یک شهر خوب و در مجموع یک دنیای خوب برای جوامع بشری فراهم کنیم.

رییس جمهوری کشورمان در بخش دیگری از سخنان خود خطاب به حاضران و میهمانان خارجی اظهار داشت: ضرورت دارد در اینجا یادی از شهروندان غزه داشته باشیم. از این که به خاطر زیاده خواهی و تجاوزگری صهیونیست های تجاوزگر امروز در سخت ترین شرایط به سر می برند و از همه امکانات محرومند و زنان و کودکان آنان در زیر آماج گلوله باران صهیونیست ها حتی از آب و برق و دارو هم محرومند.

احمدی نژاد خاطرنشان کرد: بیایید با آنان اعلام همبستگی کنیم و از خداوند متعال برای نجات بشریت از دست ظالمان و تجاوزکاران دعا کنیم.

وی ضمن خوشامدگویی به میهمانان خارجی گفت: امیدوارم در مدتی که در ایران هستید به شما خوش بگذرد و فرصت دیدار از شهرهای مختلف ایران را داشته باشید و امیدوارم این اجلاس باشکوه باعث همبستگی اتحادیه شهرداری های آسیایی باشد تا گامی بلندبرای همکاری و همدلی و ساختن شهرهای خوب را برداریم.

رییس جمهوری در پایان از محمد باقر قالیباف شهردار تهران و کسانی که در برگزاری این اجلاس مهم نقش داشته اند تقدیر و تشکر کرد.

در حاشیه این مراسم نمایشگاهی از آثار و هویت تاریخی و فرهنگی جمهوری اسلامی و برخی از کشورهای آسیایی به نمایش گذاشته شد.

گفتنی است در اجلاس شهرداران پایتخت ها و کلانشهرهای شهرهای آسیایی 44 شهردار از 33کشور جهان حضور دارند.

کد خبر 68800

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز