دوشنبه ۲۰ آبان ۱۳۸۷ - ۱۴:۰۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا امروز (دوشنبه 20 آبان) در بروکسل در این باره رایزنی می‌کنند که چه زمانی مذاکرات خود را با روسیه درباره انعقاد موافقتنامه جدید شراکت از سر بگیرند

روزنامه اتریشی «دی پرسه» گزارش داد، ریاست شورای اتحادیه اروپا قصد دارد در اجلاس سران اتحادیه اروپا و روسیه که روز جمعه در نیزا (Nizza) برگزار می‌شود، بر سر جدول زمانی در این باره به توافق دست یابد.

آخرین بار، لهستان و لیتوانی مانع مذاکره با روسیه شدند، زیرا از دیدگاه آنها روسیه همه شرایط مدنظر اتحادیه اروپا را برآورده نکرده است. این دو کشور این بار نمی‌توانند مانع از مذاکرات شوند، زیرا این بار نیازی به اجماع نیست.

سران دولت و کشورهای اتحادیه اروپا در اعتراض به حمله نظامی گسترده روسیه به گرجستان، اندکی مانده به برگزاری مذاکرات در خصوص توافقنامه شراکت، این گفت‌وگوها را به حال تعلیق درآوردند. دولت مسکو می‌بایست همه مفاد پیمان آتش‌بس را که نیکلا سارکوزی، رییس شورای اتحادیه اروپا اجرا می‌کرد تا پرچم مذاکرات با روسیه دوباره بالا رود.

عقب‌نشینی نیروها به مواضع پیش از آغاز جنگ از مفاد این آتش‌بس بود. مساله جنجالی در اتحادیه اروپا این است که آیا روس‌ها نیروهای‌شان را به میزان کافی از گرجستان خارج کرده‌اند یا خیر. ارتش روسیه همچنان در مناطق جدایی‌طلب آبخازیا و اوستیای جنوبی مستقر است. تعداد این نیروها دو برابر بیشتر از زمان آغاز جنگ پنج روزه در ماه اوت است.

کد خبر 67973

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز