چهارشنبه ۱۰ مهر ۱۳۸۷ - ۱۲:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: مقامات اروپایی گفتند، نشست وزیران دفاع اتحادیه اروپا در فرانسه امروز قرار است به بررسی پایان عملیات نظامی این بلوک در بوسنی هرزگوین بپردازد.

خبرگزاری آلمان از دوویل گزارش داد، هروه مورن، وزیر دفاع فرانسه که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را بر عهده دارد، گفت: شهروندان باید بدانند که ما می‌توانیم ماموریتی را تعریف کرده و آن را پایان دهیم.»

ماموریت یوفور (EUFOR) در دسامبر 2004 با این هدف آغاز شد که ثبات نظامی را در این بخش از یوگسلاوی سابق بازگرداند.

در آن زمان، این بزرگ‌ترین عملیات نظامی اتحادیه اروپا بود. تراژدی در ماه ژوئن زمانی به وقوع پیوست که یک بالگرد اسپانیایی مشغول عملیات صلح‌بانی با تپه‌های مرکز بوسنی برخورد کرد و موجب مرگ چهار سرباز سرنشین آن شد.

این عملیات با استقرار 2125 سرباز از 22 کشور عضو اتحادیه اروپا و پنج کشور غیرعضو اتحادیه اروپا انجام می‌گیرد که ترکیه، شیلی و مقدونیه جزو آنها هستند.

دیپلمات‌ها گفتند هدف اصلی این ماموریت حاصل شده است و مذاکرات درباره آینده آن بر موضوع تبدیل این ماموریت نظامی به ماموریتی غیرنظامی است که احتمالا شامل آموزش نیروهای پلیس محلی خواهد بود.

پیش از اجلاس دوویل، کارمه چاکن، وزیر دفاع اسپانیا گفت وی همکارانش را در جریان قصد وی برای خروج کشورش از بوسنی خواهد گذاشت.

کد خبر 64700

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز