همشهری آنلاین: رادوان کارادزیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی برای نخستین مرتبه در جلسه محاکمه‌اش در دادگاه لاهه حضور یافت و مدعی شد که وی را ربوده‌اند و زندگی‌اش در خطر قرار دارد.

به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، رادوان کارادزیچ، رهبر سابق صرب‌های بوسنی در دادگاه لاهه اعلام کرد که در پایان جنگ بوسنی با ریچارد هالبروک، مذاکره کننده‌ آمریکا به توافق رسیده بود و این امر منجر به خروجش از صحنه‌ عمومی شد.

وی هم‌چنین خاطرنشان کرد که هم اکنون زندگی‌اش در معرض خطر قرار دارد.

کارادزیچ از طرف دادگاه لاهه با ۱۱ اتهام از جمله نسل‌کشی ارتکاب جرائم جنگی علیه بشریت روبرو شده است. کاراجیچ پیش از دستگیری‌اش با موها و محاسن سفید بلند در یک کلینیک پزشکی با هویت جعلی در بلگراد فعالیت می‌کرد.

کارادزیچ در دادگاه لاهه از حق داشتن وکیل صرف نظر کرد و گفت: نیازی به وکیل ندارم و از خودم دفاع خواهم کرد. وی خاطرنشان کرد که پیش از اعلام تاریخ ۲۱ ژوئیه برای دستگیری‌اش ربوده شده بود.

کارادزیچ افزود: قبل از ۲۱ ژوئیه سه روز بود که مرا ربوده بودند. در مکانی زندانی بودم و حقوقم به من تفهیم نشده بود حتی حق تلفن زدن نیز نداشتم.

قصاب صربنیتسا هم‌چنین در مورد توافق با هالبروک گفت: من در معرض خطر به قتل رسیدن قرار داشتم، چون متعهد شده بودم. [رادوان کارادزیچ دستگیر شد]

فلورنس هارتمن، سخنگوی سابق و مشاور دادستان دادگاه جرائم جنگی یوگوسلاوی سابق پیشتر گفته بود که هالبروک قول داده بود که کارادزیچ را در ازای خروجش از صحنه‌های عمومی و سیاسی به این دادگاه تحویل ندهد و وی یک متهم محسوب می‌شود.

اما هالبروک که به معمار توافقنامه صلح دیتون مشهور است انعقاد این توافقنامه را رد کرد.

هالبروک گفت: در سال ۱۹۹۶ به بلگراد رفتم تا برای حصول توا‌فق با میلوسویچ و دو تن از افراد نزدیک به کارادزیچ مذاکره کنم که بدین وسیله کاردزیچ از سمت ریاست جمهوری استعفا کند و از صحنه‌ عمومی ناپدید شود اما کاراجیچ با بی‌اعتنایی به این مذاکرات بلافاصله ناپدید شد.

هالبروک همچنین این موضوع را که آمریکا به کارادزیچ قول داده بود که اگر از صحنه عمومی ناپدید شود به دنبال او نخواهند آمد، رد کرد.

وی افزود: کارادزیچ یکی از عاملان کشتار هزاران انسان بی‌گناه است. او بدترین مرد بالکان است.

کد خبر 59488

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز