دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۶:۰۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: محاکمه رادوان کارادزیچ رئیس سابق صرب‌های بوسنی دوشنبه 26 اکتبر به اتهام 11 مورد از جمله نسل‌کشی، جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت آغاز می‌شود.

به گزارش بی بی سی، کارادزیچ این اتهامات را که به جنگ بوسنی طی سال‌های دهه 1990 مربوط می‌شوند، رد کرده است.

کارادزیچ 64 ساله که پس از اختفای 13 ساله دستگیر شده بود، سال گذشته در اختیار دادگاه بین المللی جنایی برای یوگسلاوی سابق قرار گرفت.

روز پنجشنبه هفته گذشته (22 اکتبر) کاردازیچ پس از اطلاع یافتن از برگزاری دادگاه گفت که به دلیل آنکه به زمان بیشتری برای آماده کردن لایحه دفاعیه خود نیاز دارد در جلسه استماع که در روز 26 اکتبر برگزار می‌شود، شرکت نخواهد کرد.

کارادزیچ افزود: این بزرگترین، پیچیده ترین، مهمترین و حساس ترین پرونده‌ای است که قرار است در این دادگاه بدون مقدمات لازم مورد رسیدگی قرار بگیرد.

یکی از وکلای کارادزیچ در مصاحبه با رویترزگفت او که وظیفه دفاع از خویشتن را به عهده گرفته است تا هفته دیگر در دادگاه به ایراد اولین سخنرانی دفاعیه خود نخواهد پرداخت.

کارادزیچ رئیس سابق جمهوری اسرپسکا، رئیس حزب دمکراتیک صربستان و فرمانده صرب‌های بوسنی متهم به دو مورد نسل کشی در سال 1995 و ارتکاب تعداد زیاد دیگری از جنایات علیه مسلمانان بوسنی طی جنگ سال‌های 1992-1995 که 100 هزار کشته برجای گذاشت، است.

این موارد اتهامی رویدادهای زیادی را از جمله بمباران سارایوو طی 44 ماه محاصره این شهر که در جریان آن 12 هزار نفر کشته شدند در برمی‌گیرد.

کاردزیچ همچنین متهم است که در کشتار بیش از 7 هزار مسلمان بوسنیایی در ژوئیه 1995 در صربرنیتسا دست داشته است.

به رغم ارتکاب جنایات جنگی و جنایات علیه بشریت، کارادزیچ در صورت اثبات موارد اتهامی به اشد مجازات یعنی حبس ابد محکوم خواهد شد.

کد خبر 93714

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز