چهارشنبه ۶ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۲:۴۳
۰ نفر

همشهری آنلاین: رادوان کارادزیچ که متهم به ارتکاب جنایت جنگی است، درخواست کرد دادگاه وی در دادگاه ویژه سازمان ملل در لاهه برای رسیدگی به جنایات جنگی به حال تعلیق در آید.

شبکه خبری اتریشی «او ار اف» گزارش داد، رییس جمهور سابق صربستان دلایل خود را در تقاضانامه‌ای که روز گذشته منتشر شد، نقص در آیین دادرسی، ارعاب و همچنین بی‌توجهی به حقوقش اعلام کرده است.

کارادزیچ اعلام کرد از آنجا که توافقنامه‌ای میان او و دولت آمریکا که وی را در برابر دادگاه مصون می‌داشت، مورد بی‌توجهی قرار گرفته است، خطر «تسویه حساب قضایی» وجود دارد.

تضمین احتمالی آمریکا
کارادزیچ پیش از این هم با ذکر این علت خواستار تعلیق دادگاهش شده بود که بر مبنای توافقنامه‌ای در سال 1996 با ریچارد هالبروک، مذاکره‌کننده پیشین آمریکا، وی به نام ایالات متحده از تعقیب در دادگاه مصون است. هالبروک این ادعا را رد کرده است.

کارادزیچ پیش‌بینی می‌کند دادگاه عادلانه‌ای در لاهه برای وی برگزار نشود. وی با بیان اینکه این دادگاه دچار پیشداوری شده است و پس از گزارش‌های خبری منفی در رسانه‌های جهانی رای به بی‌گناهی وی نخواهد داد، اعلام کرد: «هیچ کس در جهان تصور نمی‌کند که امکان تبرئه من وجود داشته باشد.»

بازداشت پس از 13 سال فرار
کارادزیچ پس از 13 سال فرار سرانجام در تاریخ 21 ژوئیه در بلگراد بازداشت شد و تحت تعقیب دادگاه سازمان ملل قرار گرفت. او متهم به نسل کشی و جنایت علیه بشریت است.
این مرد 63 ساله مسوول اصلی محاصره چند ماهه سارایوو و قتل عام در صربرنیتسا شناخته می‌شود که در آنجا ظرف یک هفته 8000 بوسنیایی کشته شدند. جنگ بوسنی در سال‌های 1992 تا 1995 میلادی 250 هزار قربانی گرفت و حدود 1.8 میلیون نفر را آواره کرد.

کد خبر 61751

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز