سه‌شنبه ۱۸ تیر ۱۳۸۷ - ۱۸:۵۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: دولت جدید صربستان با اصلاحات جامع، قصد دارد انضمام این کشور حوزه بالکان را به اروپا سرعت بخشد.

روزنامه آلمانی تاگس اشپیگل نوشت، میرکو چوتکوویچ (Mirko Cvetkovic)، نخست‌وزیر صربستان با صدور بیانیه‌ای قول داد این کشور ظرف چهار سال آینده «آمادگی کامل برای ورود به اتحادیه اروپا را دارد.»

این سیاستمدار حزب دموکراتیک (DS) درست با آغاز به کار در سمت جدیدش با تاکید بر آنکه نزدیکی به اتحادیه اروپا بالاترین اولویت دولتش است، گفت: «عضویت کامل در اتحادیه اروپا از عمیق‌ترین منافع کشور صربستان و همه شهروندانش است.»

چوتکوویچ قصد دارد در اولین گام به عنوان معتمد بوریس تادیچ، رییس جمهور صربستان، توافقنامه ثبات و پیوستن (SAA) را که در ماه مه با اتحادیه اروپا به امضا رسیده است، برای تصویب به پارلمان ارایه دهد.

چوتکوویچ انتظار دارد صربستان دستکم ظرف یک سال وضعیت نامزد ورود به اتحادیه اروپا را کسب کند.

چوتکوویچ و ایویچا داچیچ (Ivica Dacic)، معاون اول نخست‌وزیر آینده و رییس حزب سوسیالیست با این حال به خوبی می‌دانند که صربستان در مسیر اتحادیه اروپا نمی‌تواند همکاری کامل با دادگاه ویژه جنایات جنگی سازمان ملل در لاهه را دور بزند و باید هر کاری را که لازم باشد انجام دهد تا راتکو ملادیچ (Ratko Mladic) و رادووان کارادزیچ (Radovan Karadzic)، دو از مظنونانی که مدت‌هاست تحت تعقیب هستند، بازداشت شوند.

چووتکویچ در این خصوص به طور غیرمستقیم موضع‌گیری کرد و قول داد صربستان به همه تعهدات بین‌المللی‌اش پایبند خواهد ماند.

در خصوص موضوع کوزوو هم انتظار نمی‌رود چوتکوویچ به طور بنیادین سوگیری جدیدی داشته باشد. به گفته او، دولتش استقلال کوزوو را «هیچگاه به رسمیت نخواهد شناخت» و با همه ابزارهای حقوقی و دیپلماتیک برای به دست آوردن این منطقه خواهد جنگید.

او در همین حال اعلام کرد که برای انجام دور جدید مذاکرات با آلبانی‌تبارهای کوزوو تلاش خواهد کرد تا «راه حلی قابل پذیرش برای دو طرف» یافت شود. با این حال نخست‌وزیر جدید صربستان نگفت این راه‌حل واجد چه ویژگی‌هایی خواهد بود.

کد خبر 57425

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز