یکشنبه ۱۴ مهر ۱۳۸۷ - ۱۳:۳۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: وزیر امور خارجه بلاروس به درخواست رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا، روز جمعه به لوکزامبورگ می‌رود.

روزنامه تاگس اشپیگل در شماره امروز خود گزارش داد، این ملاقات متفاوت از دیگر رخدادهای دیپلماتیک است، زیرا بلاروس در دوره ریاست جمهوری الکساندر لوکاشنکو از نظر اروپا استبدادی اداره شده و از این رو اتحادیه اروپا از سال 1997 ارتباط خود را در سطح وزیر با این کشور قطع کرده است.

لوکاشنکو و دیگر مقامات ارشد این دولت از جمله سرگی مارتینوف، وزیر امور خارجه بلاروس در حال حاضر مجاز به سفر به اتحادیه اروپا نیستند و حساب‌های خارجی آنان مسدود شده است.

این ملاقات که علاوه بر سولانا احتمالا با حضور بنیتا فررو والدنر، کمیسار خارجی اتحادیه اروپا و نماینده‌ای از فرانسه به عنوان رییس دوره‌ای این اتحادیه انجام می‌گیرد، نقطه عطفی در روابط میان اتحادیه اروپا و همسایه شرقی‌اش است.

این قرار ملاقات چندان اتفاقی هم تنظیم نشده است. درست همان روز وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا در لوکزامبورگ با هم ملاقات دارند، اما هنوز قرار نیست مارتینوف در این نشست حضور یابد. مسایل مربوط به کشور او در دستور کار این ملاقات خواهد بود.

بر مبنای دستور کار منتشر شده از نشست وزیران اروپایی، مساله بلاروس مورد بررسی آنها قرار می‌گیرد. آنها در صورتی که انتخابات پارلمانی حاکی از پیشرفت در مسایل دموکراسی و حقوق بشر باشد، احتمالا سست کردن تحریم‌ها علیه مینسک را مد نظر خواهند داشت. با این حال در رای‌گیری پارلمانی که یکشنبه گذشته انجام گرفت، هیچ یک از نامزدهای مخالفان نتوانست به پارلمان راه یابد. مخالفان مشهور هم مجاز به حضور در انتخابات نشدند و ناظران انتخاباتی از بی‌نظمی در شمارش آرا خبر دادند.

راینر لیندنر، کارشناس بلاروس در بنیاد علوم و سیاست برلین گفت دعوت از مارتینوف سندی دال بر آن است که اتحادیه اروپا این انتخابات را دستکم پیشرفت به حساب آورده است.
دیپلمات‌ها در برلین و بروکسل تاکید می‌کنند که بهبود اوضاع در مواردی همچون آزادی سه زندانی سیاسی باقی‌مانده باید تقدیر شود.

لیندنر گفت وزیران امور خارجه اتحادیه اروپا ظاهرا بخشی از تحریم‌ها را کنار می‌گذارند.

کد خبر 64952

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اروپا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز